2023-09-25, 15:51
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det har förekommit sprängningar där Borealis bygger ett nytt område, ungefär i höjd med Shell-macken fast på andra sidan vägen då.

Vidare kan det ha sprängts där Rusta byggs (i skredområdet)

Jag känner igen Borealis men inte Rusta.

Frågan är ju om någon av dessa kan ha triggat skredet som i alla fall var "inkommande" ?

"Väntande" på sista spiken i kistan...

Lite som bonden i Norge som utlöste det skalvet.
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-09-25 kl. 15:54.
Citera
2023-09-25, 15:59
Medlem
Fibonaccitals avatar
Lite mer info här:

Två sprängningar dagarna före skredet

Jens Bornemann/TT

Publicerad 15:34

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-fore-skredet
Citera
2023-09-25, 16:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital

Frågan är ju om någon av dessa kan ha triggat skredet som i alla fall var "inkommande" ?

Jag tycker det syns ganska tydligt var det började och hur det fortlöpte på denna bild. Sedan får man ju utreda exakt varför, men var och hur torde vara ganska klart redan.
Citera
2023-09-25, 16:05
Medlem
rotesaus avatar
Nu har det kommit in uppgifter från en trådläsare som vill hålla sin användare anonym.

Under sommaren har det i 8-10 veckor körts dumptrailers med markmassa från Borealis nya bygge i St Gategård.
10-12st bilar som vardera kört 12-13 lass över till den här projekteringen och till något som verkar kallas ”blöttippen”, och som hittills i tråden här benämns som vallen.

Det kallas så eftersom massorna varit utblandade med vatten i så stor grad att det av transportörer ses som ostabila.

Som vanligt med anonyma uppgifter är det upp till var och en att själva bedöma sanningshalt.
Citera
2023-09-25, 16:06
Medlem
Madagascars avatar
Länsstyrelsen varnade för bygge.

https://sverigesradio.se/artikel/lan...-e6-redan-2020

Någon körde över länsstyrelsen? Eller en efterkonstruktion?
Citera
2023-09-25, 16:14
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Både Rusta och Borealis ligger tillräckligt nära för att ge vibration gissar jag.
Citera
2023-09-25, 16:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Rusta skulle byggas här.
Knappast aktuellt för sprängning då marken redan var plan och fin där.
Citera
2023-09-25, 16:32
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Nu har det kommit in uppgifter från en trådläsare som vill hålla sin användare anonym.

Under sommaren har det i 8-10 veckor körts dumptrailers med markmassa från Borealis nya bygge i St Gategård.
10-12st bilar som vardera kört 12-13 lass över till den här projekteringen och till något som verkar kallas ”blöttippen”, och som hittills i tråden här benämns som vallen.

Det kallas så eftersom massorna varit utblandade med vatten i så stor grad att det av transportörer ses som ostabila.

Som vanligt med anonyma uppgifter är det upp till var och en att själva bedöma sanningshalt.

Ojdå. Det är c:a 2,5 km till raset fågelvägen.

https://www.google.com/maps/place/Ga...df0s?entry=ttu
Citera
2023-09-25, 16:34
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Intressant. Någon i tråden (tror det var tingelingting) har ju också antytt/gissat att Orust Schakt AB fått betalt för att trolla bort schaktmassor från Västlänken.
Vågar vi enas om att detta är en härva som heter duga, och som kommer ta åratal att nysta upp, under tiden som alla inblandade jobbar frenetiskt med att städa undan bevismaterial?
Citera
2023-09-25, 16:38
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tycker det syns ganska tydligt var det började och hur det fortlöpte på denna bild. Sedan får man ju utreda exakt varför, men var och hur torde vara ganska klart redan.

Då man ser att kraftledningen med stolpar står kvar närmast oberörd över skredet så är det verkligen en fråga om en tydlig gräns mellan vad som dras med och vad som inte berörs, och att det nog varit rätt löst under markytan/svålen. Det ger mig en känsla av att man i områden med risk för lerskred kanske alltid skulle påla kritisk infrastruktur till berget och utforma dessa pålar lite likt romarnas gamla bropelare o likn. Dvs anvisa massorna en väg runt dem i händelse av och inte bara påla eller gjuta för bärighet.

Därtill, våtmarksaktivister till trots, så kanske det borde vara obligatoriskt att även dränera och dika ut eller i vart fall skapa någon form av underliggande dräneringsvägar på platser med risk för jord-/lerskred innan de bebyggs...
Senast redigerad av LordBrettSinclair 2023-09-25 kl. 16:41.
Citera
2023-09-25, 16:39
Medlem
Citat:

Jag kan verifiera från en pålitlig källa med stor lokalkännedom att det körts schaktmateriel från Borealis bygge till denna plats. Klart trovärdig uppgift.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Intressant. Någon i tråden (tror det var tingelingting) har ju också antytt/gissat att Orust Schakt AB fått betalt för att trolla bort schaktmassor från Västlänken.
Jag bara gissar här. Vet inget mer än så. Det har helt klart blivit billigare att göra som de gjorde istf att göra rätt

Enligt bild 3 i bildspelet i toppen på denna webbsida så skulle bakre delen av bygget sänkas ner i jordmassorna och främre västra delen byggas upp. https://web.archive.org/web/20230923...d-stenungsund/

Enligt planarbetet rekommenderas terassbygge för att undvika för hög belastning. Jag tror de höll på att fylla upp främre kanten till samma nivå som bakre delen. Se bilden (uppe till höger) https://nyhetersto.se/2023/09/20/rus...i-stenungsund/
Senast redigerad av tingelingting 2023-09-25 kl. 16:53. Anledning: rätta
Citera
2023-09-25, 16:47
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Jag kan verifiera från en pålitlig källa med stor lokalkännedom att det körts schaktmateriel från Borealis bygge till denna plats. Klart trovärdig uppgift.

Jag bara gissar här. Vet inget mer än så. Det har helt klart blivit billigare att göra som de gjorde istf att göra rätt

https://www.stenungsund.se/download/...eskrivning.pdf

sida 8-9...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in