2023-09-26, 11:44
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Bild fyra visar ganska tydligt ut det såg ut med invallningarna. Innanför dem dumpade man främst fyllnadsmassor i form av lera från västlänken. Men vad man fyllde med har ingen direkt betydelse för trycket blev ändå för högt oavsett massor, men blöta massor kan ha gett erosion pga att vallarna inte täckte på djupet.
Det där hittar du bara på va? Eller var har du fått det ifrån?
Citera
2023-09-26, 12:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Det där hittar du bara på va? Eller var har du fått det ifrån?

Trafikverket uppgav att massor deponerats där. Orust schakt är en av de åkerier som kör massor (har sett dem flera gånger). En del av massorna kommer från andra arbeten i närheten, men majoriteten är från Västlänken. Det finns ett 20-tal sådana deponier varav en i närheten av Kode som syns väl från motorvägen.
Citera
2023-09-26, 12:14
Medlem
Citat:
Trafikverket uppgav att massor deponerats där. Orust schakt är en av de åkerier som kör massor (har sett dem flera gånger). En del av massorna kommer från andra arbeten i närheten, men majoriteten är från Västlänken. Det finns ett 20-tal sådana deponier varav en i närheten av Kode som syns väl från motorvägen.
Tack

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Eftersom Trafikverket är huvudman i Västlänken vill jag tro att denne som aktör har skapat sig full insyn i var dess projekts fyllnadsmassor hamnar, samt även att allt är ok ställt på dom platser det hamnar.
Det är uppstyrt och strikt när Trafikverket dirigerar projekt, så att massa skulle köras till en plats som sedan rasar med något som direkt ser ut att bero på själva platsen - har jag ärligt talat svårt att köpa.

Därmed inte sagt att det är så. Det bygger på att Trafikverket faktiskt har denna insyn på entreprenörer i detaljnivå.
Vi får väl se. Det har framkommit lite här o där att massor från Västlänken-massa gör gällande här, och jag tror det kommer kunnas svaras på framöver.

rotesau - Som du ser finns en annan källa som motsäger din text!
Citera
2023-09-26, 12:17
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cre8iv
?!?!?! Hur är det med läsförståelsen? Hur kan du missförstå? Vägen ÄR smal och kurvig fram till Kolhättan, men därifrån till Stenungsund genom Ödsmål, är den inte fullt lika kurvig. Inget att rekommendera när frosten kommer, dessutom saknas viltstängsel.
Verkar inte som du har någon lokalkännedom där eller har kört den vägen fr Ljungskile någongång!!!!

Vi pratar om olika vägar, Bransered - Ödsmål via Gullborga inte via Kolhättan. Känner till vägen från Ljungskile sedan Sveas kiosk låg vid nedfarten till Grötån.
Citera
2023-09-26, 12:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Tack

rotesau - Som du ser finns en annan källa som motsäger din text!

Jag finner ingen källa till detta, liksom det heller inte finns någon riktig källa till "mitt" påstående.
Någon media lär behöva fråga Trafikverket om detta specifikt för att få svar, och uppgifterna i mitt inlägg kommer från anonym läsare (jag lade bara fram det i tråden), och det är som sagt upp till var och en att bedöma uppgifter.

Min personliga reflektion, är att Trafikverket som aktör nog har stenkoll på var deras schaktmassor hamnar, samt att dessa troligtvis inte hamnar på en plats som är lite sisådär ur markanläggningssynpunkt.

Som sagt, vi får se om någon media plockar upp frågan med Trafikverket.
Citera
2023-09-26, 12:36
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
1)

Den aktuella geotekniska undersökningen baseras på den som är reviderad 2018, fast den är reviderad i nyare skick. I den finns inte C1-C1 och C2-C2 sektioner med. DEssa sektioner och underliggande data finns däremot i MUR, forfarande. Man har tagit ut dessa sektioner från GeoPM och har sagt att mer undersökningar krävs (läs ett tidigare inlägg från mig).

Jag kan även konstatera att de har räknat om A1-A1 sektioner under tiden, jag kan däremot inte säga vilka nya antaganden som gjorts eftersom den underliggande datan är den samma. Man har alltså en ny uträkning med gammal data.

Tack för klargörandet! Det gör det hela ännu mer märkligt. Det framstår som oprofessionellt att samma rapport i olika versioner används som underlag i olika delar av handlingen, om slutsatserna har ändrats mellan versionerna. Länsstyrelsen påpekade också att handlingarna inte hänger ihop inbördes.

Min grundfråga är egentligen: varför ströks område C? Har någon kunnat läsa sig till om det motiveras någonstans?

Det enda jag sett är kommunens svar till Naturskyddsföreningen med ett löfte om att en hassellund skulle bevaras, men det framgår inte vilket område som på grund av detta eventuellt plockades bort.
Citera
2023-09-26, 12:41
Medlem
Citat:
Jag finner ingen källa till detta, liksom det heller inte finns någon riktig källa till "mitt" påstående.
Någon media lär behöva fråga Trafikverket om detta specifikt för att få svar, och uppgifterna i mitt inlägg kommer från anonym läsare (jag lade bara fram det i tråden), och det är som sagt upp till var och en att bedöma uppgifter.

Min personliga reflektion, är att Trafikverket som aktör nog har stenkoll på var deras schaktmassor hamnar, samt att dessa troligtvis inte hamnar på en plats som är lite sisådär ur markanläggningssynpunkt.

Då Megaforce skriver i jag form "Trafikverket uppgav att massor deponerats där. Orust schakt är en av de åkerier som kör massor (har sett dem flera gånger)." och du mer diffust i form av "har nog koll" så finner jag Megaforce mer trovärdig även om han förvisso kan blåljuga. Men då blåljugande personer brukar bli ertappade med tiden så tror jag han skriver sanningen.

Var och en på Flashback har ett förtroendekapital att ta vara på eller förstöra med det man skriver. De sansade människorna tänker sig för. Jag anser Megaforce vara en av de sansade och tänkande individerna här.
Citera
2023-09-26, 12:43
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Där ser man. Du har sett det alltså. Köra massor från Gbg till Stenungsund... inte bra för Västlänken om det kommer fram
Citera
2023-09-26, 12:46
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:

Påståendet om att det är schaktmassor från Västlänken bygger på ett missförstånd av Lars Wilderängs blogg.
Han skyller endast indirekt på Västlänken och förklarar i ett svar hur han menar:

”Schaktmassor från Västlänken gör att det är brist på platser för deponi i Göteborgsområdet, därför har man deponerat från industriområdet på platsen som orsakade raset.”

Det är mer troligt att massorna i detta fall kommer från närmare håll, t ex från Borealis som skrivits om i tråden ryktesvis.
Citera
2023-09-26, 12:46
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tack för klargörandet! Det gör det hela ännu mer märkligt. Det framstår som oprofessionellt att samma rapport i olika versioner används som underlag i olika delar av handlingen, om slutsatserna har ändrats mellan versionerna. Länsstyrelsen påpekade också att handlingarna inte hänger ihop inbördes.

Min grundfråga är egentligen: varför ströks område C? Har någon kunnat läsa sig till om det motiveras någonstans?

Det enda jag sett är kommunens svar till Naturskyddsföreningen med ett löfte om att en hassellund skulle bevaras, men det framgår inte vilket område som på grund av detta eventuellt plockades bort.

Nu spekulerar jag men, troligen ströks området C då det inte var bra nog att bygga på. Alltså det (enl 2016 versionen) klarade en längre belastning och det var inte gott nog för syftet. Så de sa väl till Norconsult; 'revidera pm och fokusera på andra områden där vi kan uppfylla kraven'.

Det behöver inte vara oprofessionellt utan geo undersökningen är underlag för att projektera området, alltså ta fram ritningar m.m.
Citera
2023-09-26, 12:47
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
För att koppla an lite till tidigare inlägg angående vatten, ny artikel nu:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...t-pumpa-vatten

Det verkar vara högprio att få bort vatten.
Om mer vatten ansamlas kan större skred bildas. Det destabilisera ytterligare.
Citera
2023-09-26, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Påståendet om att det är schaktmassor från Västlänken bygger på ett missförstånd av Lars Wilderängs blogg.
Han skyller endast indirekt på Västlänken och förklarar i ett svar hur han menar:

”Schaktmassor från Västlänken gör att det är brist på platser för deponi i Göteborgsområdet, därför har man deponerat från industriområdet på platsen som orsakade raset.”

Det är mer troligt att massorna i detta fall kommer från närmare håll, t ex från Borealis som skrivits om i tråden ryktesvis.
Du har uppenbarligen inte läst Megaforce kommentar.
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in