2023-09-22, 07:19
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Som andrabil och lite elbil att pendla till jobbet så skulle jag föreslå en Mini Cooper SE, Fiat 500e eller en Honda E. Kul lite smidiga charmiga små elbilar som är perfekta i vardagen.

Alla elbilar är automat, och kräver generellt ytterst lite service eller underhåll (mycket mindre än fossilbilar med förbränningsmotor). Låg totalkostnad tack vare bra andrahandsvärden, låga servicekostnader och enormt billiga i drift. I snitt några få kronor per mil i drivmedelskostnad.

https://www.mini.se/modeller/mini-cooper-se/

https://www.fiat.se/500-electric/all...-500-hatchback

Är det en ekonomisk fråga så kommer det ta ett gäng år innan man börjar tjäna på att köpa en elbil jämfört med en billig bensinbil. Inköpspriset är oftast mycket högre så man måste ta med det i kalkylen
Citera
2023-09-22, 07:19
Medlem
SkuttCobains avatar
Du ska ha en Subaru XV.
Må vara ganska ful och tråkig att köra. Men bra för obygden året om. En hyfsat liten bil som inte drar inte så mkt, driftsäker och har bra andrahandsvärde.

(att automat skulle dra mer gäller tydligen inte längre. Förut gick automat på tomgång när man frirullade, och drog bränsle under den tiden, nu stryper även automat bränsletillförseln vid frirullning har jag lärt mig)
Citera
2023-09-22, 07:21
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Direktdrift utan förluster.
På en converter låda har man alltid haft förluster inuti hydraulkopplingen, convertern.
Sedan kom det lockup på den och moderna lådor har lockup på i princip alla växlar vilket innebär att man låser turbinen och får direkt drift = inga förluster i converern.
Och så hade givetvis tillkommit DSG på marknaden som även dom är direktdrift.

Nu tror jag ändå att vi pratar om rätt liten skillnad om det ens är någon skillnad
Citera
2023-09-22, 07:32
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Toyota yaris 2000 eller 2001

Ägde en sån bil med den årsmodellen, så grymt bra och driftsäker bil! Blev tyvärr krockad annars hade jag behållit den livet ut 😁
Citera
2023-09-22, 08:10
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu tror jag ändå att vi pratar om rätt liten skillnad om det ens är någon skillnad

Beror på hur ”tight” convertern är.
Original brukar vara rätt tighta men någon/några procent förluster är det alltid.

Men nu har ju tråden derailat rätt ordentligt.

Som svar till TS så har jag en 2007 Mini Cooper D och faktiskt en helt OK bil.
Dugligt bekväm och fungerat bra hittills, lite oväntat faktiskt.
Min är manuell dock och jag misstänker att automatlådan är rent skrot för det är det alltid i små skitbilar. Men en nyare är nog bättre, kan man inte meka ska man inte köpa en gammal 2007 anser jag.
Citera
2023-09-22, 08:24
Medlem
Själv kör jag Hyundai i30 diesel. 4.3 l/100km landväg. 1100 i skatt. Billigare och bättre bil har jag aldrig haft.
Citera
2023-09-22, 08:42
Skulle faktiskt föreslå en laddhybrid. Distansen är perfekt. Med bra körning kommer du fram och tillbaka på en laddning.

Så länge du kan ladda hemma eller på jobbet kommer du få tanka bensin typ en gång om året
Citera
2023-09-22, 09:28
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Skulle inte rekommendera att ha en småbil ute i "obygden". Beror förvisso med vad du menar med obygden, pratar vi 2 mil utanför Malmö som obygden eller 2 mil utanför Östersund?

Lite skillnad i vissa avseenden. Vägförhållanden, snö och djur är något som man nog bör ta i anspråk i första hand än att börja stirra sig blind på ekonomin i första hand..

Ska du köpa en ny bil kan det ju vara bra att se vart märkesverkstäder finns, blir ju lite tråkigt att behöva åka 7 mil till verkstan om det blir nåt fel.

Eftersom att du ska åka en mindre sträcka så och inte på 100-väg som pendling, så är nog en mindre bensin motor att föredra.

Men igen, jag hade nog valt bil efter hur man bor i första hand om det är "utanför" stan.
Citera
2023-09-22, 09:28
Medlem
Jag har samma situation, köpte en Kodiaq och en Fabia. Frugan kan ta ungarna i stora bilen så kan jag susa omkring med hunden i lilla bilen på vardagarna. Det fina med Kodiaq'en är att den har två extrasäten man kan fälla upp i trunken och då har du 7-sitsigt. 👍

Skoda är jäkligt prisvärda jag har inte kunnat hitta en billigare kombo. Valde att leasa på 3 år så tar jag restvärdet sen, kostade ca 200k initialt och en månadskostnad på ca 8k, för bägge bilarna alltså.

Är också helt ointresserad av flash-teknik jag vill bara att det ska vara person -och driftsäkert, automatiska helljus och adaptiv farthållare är allt jag begär.
Senast redigerad av StationOdenplan 2023-09-22 kl. 09:33.
Citera
2023-09-22, 09:34
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Ägde en sån bil med den årsmodellen, så grymt bra och driftsäker bil! Blev tyvärr krockad annars hade jag behållit den livet ut 😁

Samma här, en pensionär crashade in i bilen när den stod parkerad på CoOp forum. Har aldrig kört en bättre bil än den. Saknar den varje morgon.
Citera
2023-09-22, 09:43
Medlem
Bluebeast72s avatar
satsa på märke o modell innan 2010 så slipper du massa dyr onödig elektronik.
Citera
2023-09-22, 11:08
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
Vi ska flytta till obygden och kommer behöva köpa två bilar (just nu har vi ingen). En som hela familjen får plats i, och en mindre (som den här tråden handlar om). Den kommer främst användas för att köra till jobbet fem-sex dagar i veckan, runt 2,5 mil enkel väg. Säg kanske 40 mil per vecka. Sällan eller aldrig sträckor som är längre än fem mil.

Bör vi satsa på en bensin-, laddhybrid- eller elbil?

Prioriterat är säkerhet (bilföraren är ovan) och möjligheter att serva. Automat. Ingen i familjen är särskilt fordonsintresserad. Priset är inte så himla viktigt, det viktiga är totalkostnaden sett över exempelvis fem år.

Förslag på modell?

Om priset och driftkostnad är en faktor så är det billigaste du kan hitta (tror jag allafall) En VW Lupo 3L som du kör under 0,3 på sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in