2023-09-22, 11:13
Medlem
Köp en så liten bil som möjligt. Typ Hyundai I10/Toyota Aygo eller liknande. De har jättesmå hjul (= billiga däck), låg bränsleförbrukning, litet batteri (billigt när det behöver bytas), osv.
Citera
2023-09-22, 11:14
Medlem
K-Glitchens avatar
Jag är i precis samma läge.

Min leasing går ut och jag behöver en billig bil. Leasar en liten bensinare idag ca 0.5 blandad körning men komforten är ju sådär.

Funderar starkt på en elbil. Kostar väl en del men jag kan ladda gratis på jobbet så körkostnaden blir 0 kronor.

Vetefan hur jag ska göra.
Citera
2023-09-22, 11:34
Medlem
Alla som rek småbilar har ju missat att TS värdesätter säkerhet.

En sak som inte nämns i tråden är ju hur mycket " obygden " är ?

När jag bodde i obygden och behövde åka hemifrån kl 0600 var det ofta oplogat på vintern
så en fyrhjulsdriven bil var ett måste.
Citera
2023-09-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Alla som rek småbilar har ju missat att TS värdesätter säkerhet.

En sak som inte nämns i tråden är ju hur mycket " obygden " är ?

När jag bodde i obygden och behövde åka hemifrån kl 0600 var det ofta oplogat på vintern
så en fyrhjulsdriven bil var ett måste.

Alla vill ju ha en säker bil. Det är ju ingen som med berått mod, allt annat lika, köper en bil som är osäkrare än en annan.

Men för det första är de flesta nya bilar oerhört säkra om man jämför med hur det sett ut historiskt. Det finns deformationszoner även på småbilar.

För det andra, allt som ökar framkomligheten i dåligt väglag kostar pengar. Dvs storlek (både på kaross och däck), fyrhjulsdrift osv.

Då får man göra en avvägning; är det värt det? Eller kanske det är bättre att ta en sjukdag om det inte är plogat. Vi vet ju inte vad "obygden" betyder. Det går att köra småbil även i norr, vägarna plogas där också.

Givet tillräckligt jävliga vägar så kanske ts måste köpa en bandvagn.
Citera
2023-09-22, 13:50
Medlem
Hur stor är familjen?
Citera
2023-09-22, 13:54
Medlem
Köp en Audi 100 med fyrhjulsdrift
Citera
2023-09-22, 13:57
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Småbilar endast om man kör inne i städerna och givetvis bra då de är smidiga och enkla att parkera än en större bil. Men aldrig ut på vägar med högre hastighet.

Ähh! Överdriv inte. Har ni bomull på väggarna hemma också?

Har kört med kul små hothatches på motorvägar i 150 km/h. Finns mer till livet än att aldrig våga minsta sak. Då skall man aldrig gå utanför köksdörren.
Citera
2023-09-22, 13:59
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Alla vill ju ha en säker bil. Det är ju ingen som med berått mod, allt annat lika, köper en bil som är osäkrare än en annan.

Men för det första är de flesta nya bilar oerhört säkra om man jämför med hur det sett ut historiskt. Det finns deformationszoner även på småbilar.

För det andra, allt som ökar framkomligheten i dåligt väglag kostar pengar. Dvs storlek (både på kaross och däck), fyrhjulsdrift osv.

Då får man göra en avvägning; är det värt det? Eller kanske det är bättre att ta en sjukdag om det inte är plogat. Vi vet ju inte vad "obygden" betyder. Det går att köra småbil även i norr, vägarna plogas där också.

Givet tillräckligt jävliga vägar så kanske ts måste köpa en bandvagn.

Eller hur.

Finns säkert nötter här på FB som åker i en gammal osäker stor bil från 90-talet, men som tror att moderna småbilar är osäkrare (när det är tvärt om).

Gäller att ha lite perspektiv på livet och på säkerhet.
Citera
2023-09-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad menar du med att lådorna var kass? Höll de inte eller var de besvärliga att köra på något sätt?
Olastad höll den en för lågväxel och lät onödigt mycket hela tiden. Överlastad var problemet tvärtom.
Så jag tyckte aldrig den var kul att köra.
Citera
2023-09-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Olastad höll den en för lågväxel och lät onödigt mycket hela tiden. Överlastad var problemet tvärtom.
Så jag tyckte aldrig den var kul att köra.

Du skulle haft en bil med cvt-låda kanske? Eller elbil, då är det heller inga växlingar.
Citera
2023-09-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du skulle haft en bil med cvt-låda kanske? Eller elbil, då är det heller inga växlingar.
CVT lådor är bra grejer!
Citera
2023-09-22, 14:26
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
En som hela familjen får plats i, och en mindre (som den här tråden handlar om). Den kommer främst användas för att köra till jobbet fem-sex dagar i veckan, runt 2,5 mil enkel väg. Säg kanske 40 mil per vecka. Sällan eller aldrig sträckor som är längre än fem mil.

Det låter som helt perfekta förhållanden för en lite billigare elbil. Till och med en begagnad Nissan Leaf (priser från 75.000) från 2013 exempel https://www.blocket.se/annons/osterg...il_/1400030389
klarar de sträckorna galant.
Eller varför inte en VW E-up? Priser från ca 110.000 kr.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2023-09-22 kl. 14:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in