2023-09-22, 02:58
Medlem
Liten bil och säkerhet är ju motsatsförhållanden.

En kollega till min fru på hennes förra jobb hade en sådan där Smartcar. Jättehäftig var den ända fram tills dagen han frontalkrockade på väg till jobbet och blev totalt mosad. De fick ha stängd kista på begravningen så illa var det. Den andra föraren klarade sig utan att ens behöva sjukvård.

Kör själv en fet SUV men vi har en Mazda 3 också som vi har sedan innan incidenten ovan. Men nästa gång det blir ny bil får det bli en rejäl tung bil. Förstår mig verkligen inte på folk som kör småbilar. Ungefär lika smart som att köra motorcykel.
Citera
2023-09-22, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har funnits rätt länge.
"att lära sig" Beror på vilka krav man ställer också, att enbart kunna växla är en sak, att göra det vid "rätt" tillfälle en annan. Samt att starta bilen i en brant backe, gärna med parkeringsbromsen som hjälp.
Automatkort har funnits i 23 år för kännedom.
Villkor automat fanns långt före år 2000, men inte som valbar körkortsvariant utan ett körkort med begränsning.
Citera
2023-09-22, 04:09
Medlem
Haajibs avatar
Toyota yaris 2000 eller 2001
Citera
2023-09-22, 04:39
Medlem
Citat:
En modern automatbil drar mindre bränsle än vad motsvarande manuell gör.
Mer trafiksäker på vintern, ett moment mindre att hantera.
De får bogseras, ofta så långt som upp till åtta mil, vilket man nog undviker. Finns bärgare som tar hand om sådant.
Snart finns inte några nya att köpa heller, så valet är lätt. Redan nu så är det många bilmodeller som endast går att köpa med automat, samtliga elbilar bl.a.

Jasså det var som tusan, det erkänner jag villigt att jag inte hade koll på.

Vet du hur det går till rent tekniskt att få en automatväxlad bil att dra mindre bränsle än motsvarande manuell?
Citera
2023-09-22, 06:12
Medlem
Citat:
Man skulle för övrigt vara 17 år och 9 månader för att få övningsköra, det har de visst utsträckt en hel del. Ingen som var inne på automatkort då, men fanns inte heller, köpte min första med automat 1978, så manuella vill jag helst slippa att hantera!

Det var ju ett tag sen det ändrades.. Jag övningskörde på 90-talet och då hade det ändrats till 16.
Citera
2023-09-22, 06:12
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Vet du hur det går till rent tekniskt att få en automatväxlad bil att dra mindre bränsle än motsvarande manuell?

Direktdrift utan förluster.
På en converter låda har man alltid haft förluster inuti hydraulkopplingen, convertern.
Sedan kom det lockup på den och moderna lådor har lockup på i princip alla växlar vilket innebär att man låser turbinen och får direkt drift = inga förluster i converern.
Och så hade givetvis tillkommit DSG på marknaden som även dom är direktdrift.
Citera
2023-09-22, 06:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
Vi ska flytta till obygden och kommer behöva köpa två bilar (just nu har vi ingen). En som hela familjen får plats i, och en mindre (som den här tråden handlar om). Den kommer främst användas för att köra till jobbet fem-sex dagar i veckan, runt 2,5 mil enkel väg. Säg kanske 40 mil per vecka. Sällan eller aldrig sträckor som är längre än fem mil.

Bör vi satsa på en bensin-, laddhybrid- eller elbil?

Prioriterat är säkerhet (bilföraren är ovan) och möjligheter att serva. Automat. Ingen i familjen är särskilt fordonsintresserad. Priset är inte så himla viktigt, det viktiga är totalkostnaden sett över exempelvis fem år.

Förslag på modell?
En V70. Varför liten? V70 är både driftsäker, billig, bränslesnål och låg skatt.
Citera
2023-09-22, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Det får du nog fråga konstruktörerna om! Men de har givetvis utvecklats som allt annat tekniskt, numera ofta fler växlar än vad som är vanligt med manuella lådor, sju, åta eller nio steg inte ovanligt. Den slirning som var största boven i gamla lådor har i stor utsträckning eliminerats.
Citera
2023-09-22, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Det var ju ett tag sen det ändrades.. Jag övningskörde på 90-talet och då hade det ändrats till 16.
Det är nästan 50 år sedan för min del!
Citera
2023-09-22, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Kommer få dras med dom myterna om automat lådorna lääänge eftersom det är vad som lärs ut i skolor idags läget som korv stoppnings fakta och man får ffel om man svarar något annat.......

Verkstan hade en sprinter som va typ 201* den automatlådan va också kass...
däremot VW Transporter nyare har helt OK Lådor. Lika så BMW 6-serie Lådorna.

Nissan har helt ok låda också

Mer än så kan jag inte om automater

Vad menar du med att lådorna var kass? Höll de inte eller var de besvärliga att köra på något sätt?
Citera
2023-09-22, 06:59
Medlem
Sunimods avatar
Köp ingen liten bil om den ska ut på 70-90 vägar.

När frugan skulle börja pendla köpte vi en Volvo S60 till henne. Lika mycket bil framåt som en V70 men lite smidigare. Bättre begagnad 2001 på den tiden (år 2005) men klarar av en olycka hyffsat bra om olyckan skulle vara framme. Även rätt så säker vid krock med vilda djur, som rådjur eller älg.

Se även till att det är bra däck på bilen, både sommar och vinterdäck.
Sommardäck så man inte råkar ut för vattenplaning.
Vinterdäck som man åker relativt säkert med.

Småbilar endast om man kör inne i städerna och givetvis bra då de är smidiga och enkla att parkera än en större bil. Men aldrig ut på vägar med högre hastighet.
Citera
2023-09-22, 07:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
Vi ska flytta till obygden och kommer behöva köpa två bilar (just nu har vi ingen). En som hela familjen får plats i, och en mindre (som den här tråden handlar om). Den kommer främst användas för att köra till jobbet fem-sex dagar i veckan, runt 2,5 mil enkel väg. Säg kanske 40 mil per vecka. Sällan eller aldrig sträckor som är längre än fem mil.

Bör vi satsa på en bensin-, laddhybrid- eller elbil?

Prioriterat är säkerhet (bilföraren är ovan) och möjligheter att serva. Automat. Ingen i familjen är särskilt fordonsintresserad. Priset är inte så himla viktigt, det viktiga är totalkostnaden sett över exempelvis fem år.

Förslag på modell?

Har gjort sådana kalkyler för några år sen här att priset på de billigaste elbilarna är för höga för att konkurrera med en ny mindre Ford, Peugeot eller liknande(bensin). Minns inte allt men det tog ca 6 år för att elbilen skulle börja komma ikapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in