2023-09-22, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen

Det tog max 2-3 h att lära sig.. Och nu finns det alltså körkort för det???

Har funnits rätt länge.
"att lära sig" Beror på vilka krav man ställer också, att enbart kunna växla är en sak, att göra det vid "rätt" tillfälle en annan. Samt att starta bilen i en brant backe, gärna med parkeringsbromsen som hjälp.
Automatkort har funnits i 23 år för kännedom.
Senast redigerad av Nordiad 2023-09-22 kl. 01:02.
Citera
2023-09-22, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har funnits rätt länge.
"att lära sig" Beror på vilka krav man ställer också, att enbart kunna växla är en sak, att göra det vid "rätt" tillfälle en annan. Samt att starta bilen i en brant backe, gärna med parkeringsbromsen som hjälp.

Jag fick en kväll på mig att lära mig... Dagen efter övningskörde jag från Sthlm-> Göteborg Liseberg.. Manuell.

Farsan är lat.. Sen dess va det "kör mig hit & dit" från farsan...
Citera
2023-09-22, 01:08
Medlem
Citat:
Jag fick en kväll på mig att lära mig... Dagen efter övningskörde jag från Sthlm-> Göteborg Liseberg.. Manuell.

Farsan är lat.. Sen dess va det "kör mig hit & dit" från farsan...

Man skulle för övrigt vara 17 år och 9 månader för att få övningsköra, det har de visst utsträckt en hel del. Ingen som var inne på automatkort då, men fanns inte heller, köpte min första med automat 1978, så manuella vill jag helst slippa att hantera!
Citera
2023-09-22, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
obygden

Citat:
köra till jobbet

Citat:
Prioriterat är säkerhet (bilföraren är ovan) och möjligheter att serva.

Citat:
Automat.

Obyggd = sämre plogade vägar, halkigare, mindre trafiksäkert med automat.

Obyggd = inga köer, inte mycket växlande.

Automat drar mer bränsle, är krånligare att flytta om den behöver bogseras hem, kan bli dyrare och svårare att meka.

Varför automat?
Citera
2023-09-22, 01:23
Medlem
Citat:
Man skulle för övrigt vara 17 år och 9 månader för att få övningsköra, det har de visst utsträckt en hel del. Ingen som var inne på automatkort då, men fanns inte heller, köpte min första med automat 1978, så manuella vill jag helst slippa att hantera!

Allvarligt?
Vår första automat var väll från 06... En SL500 och jaghöll på att få spader på den lådan.. vill inte ens veta 1978 lådorna
Citera
2023-09-22, 01:27
Medlem
Citat:
Allvarligt?
Vår första automat var väll från 06... En SL500 och jaghöll på att få spader på den lådan.. vill inte ens veta 1978 lådorna
BW35 eller BW55 på Volvo och Saab. Fyllde sin funktion rätt länge. Har haft äldre automatbilar också, men obekant vad det var för låda (exempelvis Opel Rekord 1971).
Med firmans bilar så har jag fem stycken att hålla reda på nu, årgångar från 1997 till 2022.
Citera
2023-09-22, 01:39
Medlem
Citat:
BW35 eller BW55 på Volvo och Saab. Fyllde sin funktion rätt länge. Har haft äldre automatbilar också, men obekant vad det var för låda (exempelvis Opel Rekord 1971).
Med firmans bilar så har jag fem stycken att hålla reda på nu, årgångar från 1997 till 2022.

Du pratar Lastbilar nu va?
Citera
2023-09-22, 01:41
Medlem
Citat:
Du pratar Lastbilar nu va?
Nej, lastar inte mycket någon av dem! Saab, Volvo, Mercedes. Av dessa en elbil.
Citera
2023-09-22, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Obyggd = sämre plogade vägar, halkigare, mindre trafiksäkert med automat.

Obyggd = inga köer, inte mycket växlande.

Automat drar mer bränsle, är krånligare att flytta om den behöver bogseras hem, kan bli dyrare och svårare att meka.

Varför automat?

En modern automatbil drar mindre bränsle än vad motsvarande manuell gör.
Mer trafiksäker på vintern, ett moment mindre att hantera.
De får bogseras, ofta så långt som upp till åtta mil, vilket man nog undviker. Finns bärgare som tar hand om sådant.
Snart finns inte några nya att köpa heller, så valet är lätt. Redan nu så är det många bilmodeller som endast går att köpa med automat, samtliga elbilar bl.a.
Citera
2023-09-22, 01:55
Medlem
Citat:
Nej, lastar inte mycket någon av dem! Saab, Volvo, Mercedes. Av dessa en elbil.
Aha! Lådorna heter Bw35 & Bw55.. KL är snart 02. Min automatlåda gjorde kopplingen till Lastbilar eftersom åldern va rätt hög och lastbils lådorna ska ha varit schyssta länge nu.
Citera
2023-09-22, 02:11
Medlem
Citat:
En modern automatbil drar mindre bränsle än vad motsvarande manuell gör.
Mer trafiksäker på vintern, ett moment mindre att hantera.
De får bogseras, ofta så långt som upp till åtta mil, vilket man nog undviker. Finns bärgare som tar hand om sådant.
Snart finns inte några nya att köpa heller, så valet är lätt. Redan nu så är det många bilmodeller som endast går att köpa med automat, samtliga elbilar bl.a.

Kommer få dras med dom myterna om automat lådorna lääänge eftersom det är vad som lärs ut i skolor idags läget som korv stoppnings fakta och man får ffel om man svarar något annat.......

Verkstan hade en sprinter som va typ 201* den automatlådan va också kass...
däremot VW Transporter nyare har helt OK Lådor. Lika så BMW 6-serie Lådorna.

Nissan har helt ok låda också

Mer än så kan jag inte om automater
Senast redigerad av Chilledippen 2023-09-22 kl. 02:26.
Citera
2023-09-22, 02:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Vi ska flytta till obygden och kommer behöva köpa två bilar (just nu har vi ingen). En som hela familjen får plats i, och en mindre (som den här tråden handlar om). Den kommer främst användas för att köra till jobbet fem-sex dagar i veckan, runt 2,5 mil enkel väg. Säg kanske 40 mil per vecka. Sällan eller aldrig sträckor som är längre än fem mil.

Bör vi satsa på en bensin-, laddhybrid- eller elbil?

Prioriterat är säkerhet (bilföraren är ovan) och möjligheter att serva. Automat. Ingen i familjen är särskilt fordonsintresserad. Priset är inte så himla viktigt, det viktiga är totalkostnaden sett över exempelvis fem år.

Förslag på modell?

Som andrabil och lite elbil att pendla till jobbet så skulle jag föreslå en Mini Cooper SE, Fiat 500e eller en Honda E. Kul lite smidiga charmiga små elbilar som är perfekta i vardagen.

Alla elbilar är automat, och kräver generellt ytterst lite service eller underhåll (mycket mindre än fossilbilar med förbränningsmotor). Låg totalkostnad tack vare bra andrahandsvärden, låga servicekostnader och enormt billiga i drift. I snitt några få kronor per mil i drivmedelskostnad.

https://www.mini.se/modeller/mini-cooper-se/

https://www.fiat.se/500-electric/all...-500-hatchback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in