2023-09-11, 06:55
Det är så man ska göra under köbildning, varvid man sen kör blixtlåsmodellen.

Detta är inte för att man kommer fram snabbare utan för att om alla lägger sig i högerfilen blir det ju betydligt längre kö.

Förstår ni inte vad jag skrivit så var vänliga och klipp era körkort.
Citera
2023-09-11, 07:12
Medlem
Mellan Gävle och Tönnebro blir det ofta köer och det kan vara ett rent helvete ibland.
Men att folk ska göra om ändå gör det ju bara att det stoppar upp ännu mer.
Vissa storhelger är det förbjudet att köra i vänsterfilen. Då flyter det på mycket bättre. Vissa muppar kör ju om ändå.

Fattar inte att vi inte har en motorväg genom hela Sverige.
Men här i landet väljer vi att lägga pengar på annat.
Citera
2023-09-11, 07:22
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Helt korrekt. Skönt att det finns några förnuftiga människor i tråden!

Tack.
Jag är yrkeschaufför; kan bero på det. Också.
Citera
2023-09-11, 07:42
Medlem
För att svensken är en lågintelligent varelse. Inte ens med fri högre utbildning kan majoriteten av svenskar ta sig högre än gymnasiet.

Hur ska dumsvensken kunna förstå trafik? De är helt enkelt för korkade.
Citera
2023-09-11, 08:04
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barathrum50
Som rubriken.

När man sitter i bilen hem på väg från exempelvis Roslagen och det bildas kö under 2-1-filsvägarna och där alla snällt står i kö på höger sida kommer klappmongon i vänsterfilen och tänker att det är fritt fram att spara ett par minuter, som att deras tid är viktigare än alla andras.

Är detta rimligt beteende? Ni som tycker ni kan ta er friheten att skapa ännu mer trafik, hur tänker ni?

Kram

2-1 funkar bara när det är måttligt med trafik. Vid stora helger så blir det bara stress och fartdårar som kör som att de har 4 passagerare som ska föda när som helst. De kör länge i vänsterfilen och panikbromsar och försöker komma in och då får alla andra bromsa och det blir oerhört ryckigt. Polisen har tidigare spärrat av ett fält vid påsk/sportlov och då blir det mer jämn högre fart
Citera
2023-09-11, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
I grunden är den svenska modellen destruktiv och försenar ALLA.
Snabbast och bäst på alla sätt är om man fördelar bilarna jämt i de båda filerna och sedan kör varannan när det går ihop.
Det funkar av någon anledning i många andra länder - men inte här. Det är samma på motorvägar med vägarbete, eller när det sker olyckor och man stänger av en fil. Svenskar kan helt enkelt inte hantera detta på ett smidigt och rationellt sätt. Jag får medge att jag inte är något undantag. jag kryper snällt in i köfilen och svär när andra kör förbi - trots att jag vet att de gör rätt och alla andra fel.

Bullshit.

Jag har många gånger hört detta "Det är Svenskar som inte klarar av blixtlåsprincipen" men jag har kört en hel del i andra länder och det är samma problem där.

Att vid köer på 2-1-vägar (som är relativt unika för Sverige) blockera bägge filerna är dåligt - dels för att det flyter sämre och dels för att utryckningsfordon får svårare att komma fram.

En väg med 2 filer åt ena håller med så gles trafik att det utan problem skulle flyta på bra med 1 fil blir det köer på om blixtlåsprincipen ska tillämpas.
Citera
2023-09-11, 08:16
Bannlyst
Tror du att en fil blir avstängd bara för att det är kö? Kan jag komma fram på ett snabbare och smidigare sätt så gör jag självklart det.

Står jag i långa köer tar jag även avfarter, sen påfarten igen. På vissa ställen kan man spara em halvtimme på det.

Vem är förloraren i detta? Inte är det jag i alla fall.
Citera
2023-09-11, 08:16
Medlem
Joakwims avatar
Väldigt mycket påståenden och väldigt lite resonemang i tråden. Är det någon här som faktiskt sitter på en länk till en studie som jämför
a) köer där man utnyttjar 2 filer och blixtlås vid hinder i vänster körfält
b) köer där alla lägger sig i höger körfält och således inte tillämpar blixtlås?

Känns som att många i tråden gör ett feltänk: Kötid är viktigare än kölängd. Spelar ingen roll om kön blir hälften så kort om det i genomsnitt tar dubbelt så lång tid att passera hindret. Jag vet förstås inte som så är fallet, varför jag efterlyser en studie..
Citera
2023-09-11, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
2-1 funkar bara när det är måttligt med trafik. Vid stora helger så blir det bara stress och fartdårar som kör som att de har 4 passagerare som ska föda när som helst. De kör länge i vänsterfilen och panikbromsar och försöker komma in och då får alla andra bromsa och det blir oerhört ryckigt. Polisen har tidigare spärrat av ett fält vid påsk/sportlov och då blir det mer jämn högre fart

Ja.

Jag pendlar på en 2-1 väg och är mycket medveten om denna effekt.

Säg att hastighetsgränsen är 100 och det är mycket trafik - kör man i 100-120 så får man utnyttja varenda omkörningsfil för att köra om. Ligger man i 90 så slipper man köra om så mycket - det som istället händer då är att vid varje omkörningsfil så susar det förbi bilar och sedan när vägen går ihop igen så märker man hur bromsljusen börjar blinka och sedan blir hastigheten så låg som 50-70 innan den långsamt stiger till 90 igen under tiden det är 1 fil. Sen när det blir 2-filigt igen så upprepas samma sak.
Citera
2023-09-11, 09:53
Medlem
Nej, men det förutsätter att de i vänsterfilen håller ut åt vänster och de i högerfilen håller till höger. Då kan uttryckningsfordon komma fram i mitten. Tror inte svenska bilister klarar det men tyska gör.
Citera
2023-09-11, 10:19
Medlem
Bananbyxas avatar
Den här är fin, bilister vägrar köa. Tvärnitar i andra körfältet från höger för att tränga sig in på avfarten. Bilar bakom tvingas bromsa eller stanna helt, eller trycka sig åt vänster, tränga trafiken där, som i sin tur behöver bromsa. Taxibilar är proffs på detta.

Jodå, vilket flyt det skapar!

https://maps.app.goo.gl/BGA7FdEQQHRZeMoK7
Citera
2023-09-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Tack.
Jag är yrkeschaufför; kan bero på det. Också.
Håll tillgodo!
Jag lutar åt att du helt enkelt är en intelligent människa.
Att vara yrkeschaufför är ju tyvärr ingen garanti eftersom det oftast är långtradarchaufförer som saboterar på vägarna i dylika situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in