Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
I grunden är den svenska modellen destruktiv och försenar ALLA.
Snabbast och bäst på alla sätt är om man fördelar bilarna jämt i de båda filerna och sedan kör varannan när det går ihop.
Det funkar av någon anledning i många andra länder - men inte här. Det är samma på motorvägar med vägarbete, eller när det sker olyckor och man stänger av en fil. Svenskar kan helt enkelt inte hantera detta på ett smidigt och rationellt sätt. Jag får medge att jag inte är något undantag. jag kryper snällt in i köfilen och svär när andra kör förbi - trots att jag vet att de gör rätt och alla andra fel.
Bullshit.
Jag har många gånger hört detta "Det är Svenskar som inte klarar av blixtlåsprincipen" men jag har kört en hel del i andra länder och det är samma problem där.
Att vid köer på 2-1-vägar (som är relativt unika för Sverige) blockera bägge filerna är dåligt - dels för att det flyter sämre och dels för att utryckningsfordon får svårare att komma fram.
En väg med 2 filer åt ena håller med så gles trafik att det utan problem skulle flyta på bra med 1 fil blir det köer på om blixtlåsprincipen ska tillämpas.