2023-09-10, 22:47
Jag kör alltid om dessa jävla muppar som orkar stå i kö. Medans jag själv glider förbi, Har ni inget bättre för er än att stå i kön eller?

Filarna är till för att användas, inte för att stå och titta på. Mongos. Använder ni också bara 1 av 2 kassor på ICA och köar?
Citera
2023-09-10, 22:47
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Den vänstra filen är ju för omkörning, har du missat det?
Inte konstigt att det är katastrof att köra på svenska vägar
Egentligen inte.
2 filer är till för att svälja dubbelt så mycket trafik.
De som inte kan hålla skyltad hastighet får hålla till vänster.
De som vill köra fortare ska då köra om till vänster.
Men aldrig får någon köra för fort.

Ja, jag vet hur verkligheten fungerar...
Citera
2023-09-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är ju lite skillnad på att köra om för att den framför kör för långsamt jämfört med att tränga sig i en kö.

Fast hur tycker du det ska skötas egentligen?

Om vi utgår från det simplaste scenariot, dvs att det är en kassa öppen och så öppnar en till så är ju det absolut mest rättvisa att man låter första kön gå till båda kassorna. Så fort en av kassorna blir ledig så går den som är först i kön till den kassan.

Ett annat alternativ är att varannan person i kön bildar en ny kö. En sämre variant är att bakre halvan av kön bildar en ny kö.

Nu kör många ryckigt och långsamt!

Så man vill givetvis köra om dem fortast möjlig för sin egen säkerhet.

Och självklart så kör man om och även släpper in dem som kör fortare än en själv.

Är du en sådan där tesla-ägare som ligger i 125 i omkörningsfilen på motorvägen och tror att det är din privata mysfil?
Citera
2023-09-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barathrum50
Som rubriken.

När man sitter i bilen hem på väg från exempelvis Roslagen och det bildas kö under 2-1-filsvägarna och där alla snällt står i kö på höger sida kommer klappmongon i vänsterfilen och tänker att det är fritt fram att spara ett par minuter, som att deras tid är viktigare än alla andras.

Är detta rimligt beteende? Ni som tycker ni kan ta er friheten att skapa ännu mer trafik, hur tänker ni?

Kram

Gud detta är så irriterande. Det går knappast snabbare, som bildar bara ännu mer kö. Otroligt korkat. Sen förstår folk inte heller att man ska ”väva” ihop trafiken när körfälten går ihop.
Citera
2023-09-10, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.sasss
Gud detta är så irriterande. Det går knappast snabbare, som bildar bara ännu mer kö. Otroligt korkat. Sen förstår folk inte heller att man ska ”väva” ihop trafiken när körfälten går ihop.

Självklart så går det fortare för oss som kör om er som har legat i 80-100 km och vinglat när det är enkelfil

Det bästa vore om ni åkte buss eller tåg ist, mycket bättre och framför allt säkrare för alla andra
Citera
2023-09-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Självklart så går det fortare för oss som kör om er som har legat i 80-100 km och vinglat när det är enkelfil

Det bästa vore om ni åkte buss eller tåg ist, mycket bättre och framför allt säkrare för alla andra

Hmmm, håller inte riktigt med dig där.
Absolut att man ska nyttja båda körfälten, men idioter som gasar på som fan förbi kanske 10 bilar, sen behöver trycka sig in där körfälten går ihop, det stoppar bara trafiken ännu mer 😂
Citera
2023-09-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
I grunden är den svenska modellen destruktiv och försenar ALLA.
Snabbast och bäst på alla sätt är om man fördelar bilarna jämt i de båda filerna och sedan kör varannan när det går ihop.

Exakt!
Citera
2023-09-10, 23:09
Citat:
Ursprungligen postat av 586
Exakt!
På vilket sätt blir det snabbare?
Citera
2023-09-10, 23:10
Medlem
Finns tråd

(FB) Varför har folk så jävla svårt att tillämpa blixtlåsprincipen?

Ni som inte begriper blixtlåsprincipen kan lämna in era körkort.
Citera
2023-09-11, 00:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Det finns nåt civiliserat med att följa en kö och ett flöde, alternativet är alla på en gång. Trafikskola för ett u-land, här annars (5 min), trist att vi är på väg åt det hållet. Egentligen mest trist att man gjort 2-1 vägar och skapat problemet.
Citera
2023-09-11, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Snabbast och bäst på alla sätt är om man fördelar bilarna jämt i de båda filerna och sedan kör varannan när det går ihop.
Jag fick tillfälle att studera det närmare när de grävde upp en väg som jag åkte varje dag. När lastbilarna började blockera båda filerna så att det bara blev en kö flöt trafiken på. Innan dess så blev det ideligen stopp i trafikflödet på grund av de som trodde sig vara smart och körde om kön för att sedan försöka tränga sig in.
Citera
2023-09-11, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Jag fick tillfälle att studera det närmare när de grävde upp en väg som jag åkte varje dag. När lastbilarna började blockera båda filerna så att det bara blev en kö flöt trafiken på. Innan dess så blev det ideligen stopp i trafikflödet på grund av de som trodde sig vara smart och körde om kön för att sedan försöka tränga sig in.
Just för att de som jag skriver inte tillämpar blixtlås. Blixtlås bygger på samarbete något som inte existerar i svensk trafik. Stoppet uppstår just på grund av att de måste tränga sig in när lagensäger att de ska släppas in.
Alla verkar tro att blixtlåsprincipen tillämpas redan - men det ju det den inte gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in