2023-09-10, 19:48
Medlem
Barathrum50s avatar
Som rubriken.

När man sitter i bilen hem på väg från exempelvis Roslagen och det bildas kö under 2-1-filsvägarna och där alla snällt står i kö på höger sida kommer klappmongon i vänsterfilen och tänker att det är fritt fram att spara ett par minuter, som att deras tid är viktigare än alla andras.

Är detta rimligt beteende? Ni som tycker ni kan ta er friheten att skapa ännu mer trafik, hur tänker ni?

Kram
Citera
2023-09-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barathrum50
Som rubriken.

När man sitter i bilen hem på väg från exempelvis Roslagen och det bildas kö under 2-1-filsvägarna och där alla snällt står i kö på höger sida kommer klappmongon i vänsterfilen och tänker att det är fritt fram att spara ett par minuter, som att deras tid är viktigare än alla andras.

Är detta rimligt beteende? Ni som tycker ni kan ta er friheten att skapa ännu mer trafik, hur tänker ni?

Kram
I grunden är den svenska modellen destruktiv och försenar ALLA.
Snabbast och bäst på alla sätt är om man fördelar bilarna jämt i de båda filerna och sedan kör varannan när det går ihop.
Det funkar av någon anledning i många andra länder - men inte här. Det är samma på motorvägar med vägarbete, eller när det sker olyckor och man stänger av en fil. Svenskar kan helt enkelt inte hantera detta på ett smidigt och rationellt sätt. Jag får medge att jag inte är något undantag. jag kryper snällt in i köfilen och svär när andra kör förbi - trots att jag vet att de gör rätt och alla andra fel.
Citera
2023-09-10, 19:55
Medlem
Barathrum50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Snabbast och bäst på alla sätt är om man fördelar bilarna jämt i de båda filerna och sedan kör varannan när det går ihop.
Det funkar av någon anledning i många andra länder - men inte här. Det är samma på motorvägar med vägarbete, eller när det sker olyckor och man stänger av en fil. Svenskar kan helt enkelt inte hantera detta på ett smidigt och rationellt sätt. Jag får medge att jag inte är något undantag. jag kryper snällt in i köfilen och svär när andra kör förbi - trots att jag vet att de gör rätt och alla andra fel.

Ja, blixtlåsmodellen är på papper den optimala lösningen, problemet ligger dock i att den i verkligheten inte fungerar. Jag är säker på att de i vänsterfilen att de skapar mer trafik såhär, även om det inte borde vara så.

Ibland lägger jag mig i vänsterfilen parallellt med någon i högerfilen och njuter av de flängande armarna jag ser i backspegeln.
Citera
2023-09-10, 20:03
Citat:
Det enda vettiga argumentet för att köra i båda filerna är om det blir köbildning så långt bak att det påverkar i tidigare korsningar och så.

Bäst flyt förbi blir det när folk INTE behöver köra blixtlåsprincipen samtidigt som de ska köra förbi hindret. Att köra varannan sänker farten.

Plus att det är bra för blåljusfordon att kunna köra förbi effektivt.
Citera
2023-09-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det enda vettiga argumentet för att köra i båda filerna är om det blir köbildning så långt bak att det påverkar i tidigare korsningar och så.

Bäst flyt förbi blir det när folk INTE behöver köra blixtlåsprincipen samtidigt som de ska köra förbi hindret. Att köra varannan sänker farten.

Plus att det är bra för blåljusfordon att kunna köra förbi effektivt.
Fast det funkar inte så. Bäst är att ta blixtlåset innan hindre och inte fyra mil bakom.
Din magkänsla trumfar inte helelr denna gången verklighetens erfarenheter och studier från länder som tyskland. Att vi tror att vi gör rätt härhör från den svenska köfetischen.
Citera
2023-09-10, 20:14
Citat:
Fast det funkar inte så. Bäst är att ta blixtlåset innan hindre och inte fyra mil bakom.
Din magkänsla trumfar inte helelr denna gången verklighetens erfarenheter och studier från länder som tyskland. Att vi tror att vi gör rätt härhör från den svenska köfetischen.
Att något funkar bättre i ett annat land är inte samma sak som att det fungerar bättre här.

Har du någon länk till någon sådan studie btw? Och hur skulle det bli bättre? Har svårt att se att hindret skulle passeras snabbare för att man kör blixtlås.
Citera
2023-09-10, 20:35
Bannlyst

Människan bakom 2+1 vägar borde fan i mig avärttas, det är ta mig fan det dummaste som någonsin kommits på, enskilda bilister som blir frustrerade och ger sig ut i vänsterfilen gör det p.g.a efterblivenheten med 2+1...
Citera
2023-09-10, 20:58
Medlem
Vitiss avatar
Jag kör till den avstängda filens ände, och kör sedan in i den öppna.
Alltid.
Det räddhågsna, felaktiga, att köra in i den öppna filen flera hundra meter innan passar inte min intelligens.
Citera
2023-09-10, 21:30
Medlem
Varje gång ett klappmongo gasat förbi kön för att sedan tvärnita för att klämma sig in så behöver bilen i kön bromsa vilket skapar en kedjereaktion i hela kön. Det är därför det blir så sjuka köer. Tyvärr inser dessa klappmongon inte det eftersom dom är just klappmongon.
Citera
2023-09-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag kör till den avstängda filens ände, och kör sedan in i den öppna.
Alltid.
Det räddhågsna, felaktiga, att köra in i den öppna filen flera hundra meter innan passar inte min intelligens.
Helt korrekt. Skönt att det finns några förnuftiga människor i tråden!
Citera
2023-09-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herb-smoke
Varje gång ett klappmongo gasat förbi kön för att sedan tvärnita för att klämma sig in så behöver bilen i kön bromsa vilket skapar en kedjereaktion i hela kön. Det är därför det blir så sjuka köer. Tyvärr inser dessa klappmongon inte det eftersom dom är just klappmongon.
Förutom att du inte förstår dig på vägtrafik har du en tråkig inställning till dina medtrafikanter tycker jag.
Citera
2023-09-10, 22:06
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja, då kan kön rulla i jämn och så hög fart som möjligt förbi hindret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in