2023-09-07, 10:27
Medlem
Förklara för mig. Vad är problemet? Tidsförlust eller risk för dödsfall?
Citera
2023-09-07, 10:44
Medlem
Inget problem.
Hösten 1957 bodde jag någon månad i Högdalen och arbetade åt Sjöfartsstyrelsen på Skeppsholmen.
Då gick vi från Slussen till Skeppsholmen. Inga problem med det. Samtidigt gick stora folkskaror i riktning mot City.
Citera
2023-09-07, 12:14
Medlem
Kedoxs avatar
Halledudane, hur överlevde folk innan t-bana?
Gå en station är inte så jäkla farligt annars finns det bussar. Bor man i Stockholm är man van vid pendling, bara att gå upp tidigare och knyta näven i fickan ♥️
Citera
2023-09-07, 12:25
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Jag bor inte på postadressen Stockholm men jag bor i området som går under Stockholm stad. Jag har arbete men jag behöver inte åka via slussen.
Man borde ha byggt bron först innan renoveringen.
Gång och cykelbrons övre och södra landfäste ansluter till mälarterrassen 2 vån, upp vilket gör ditt önskan om att bygga bron innan renoveringen ologisk såtillvida du inte förespråkar en repstege (till kajplan) som temporär lösning på brons södra ansluting. Guldfjärden (vattenområdet mellan östra mälarkajen och munkbron) där pålningen avses ske är ett belastat arbetsområde vilket gjort det inte omöjligt men tekniskt komplicerat med brobygget tidigare.
Citat:
Totalt kommer det att bli två våningar upp från kajplan till torgplan.
På en del av markområdet där Stadsgårdsleden tidigare gick pågår arbeten med form och armering. Det ska bli pelare och väggar till kommande Mälarterrassen.

Ett arbetsområde har etablerats i vattenområdet där den nya gång- och cykelbron ska byggas. Grundläggningsarbeten i form av pålning påbörjas under hösten och utförs vardagar kl. 07-19. Vi bedömer att dessa arbeten kan vara störande för omgivningen. Pålningsarbeten beräknas pågå fram till början av 2024. https://vaxer.stockholm/projekt/slussen/ slussen@stockholm.se
En illustration över den tänkta bron vilken är anledningen till den begynnande konflikten mellan SL/Region Stockholm och Stockholms stad:
https://vaxer.stockholm/nyheter/2023/04/gang--och-cykelbro-over-soderstrom/
Senast redigerad av Taggad 2023-09-07 kl. 12:32.
Citera
2023-09-07, 13:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
ni har ju inga avstånd. Ta cykel, eller taxi.....
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ta taxi!? Hahaha...

Jag håller med dig, Madagascar. Skribenten Arnebrylenius inlägg är bara trams.

Beträffande att ta cykel, så skulle det kräva att tunnelbanans resenärer tar med sig sina cyklar på tunnelbanan, för att kunna använda cykeln på sträckan mellan Södermalm och Gamla Stan. Det står ju inte 100 000 cyklar på Södermalmstorg som är tillgängliga för resenärer som kommer med tunnelbanan. Alltså skulle resenärerna behöva ta med sig sina egna cyklar på tunnelbanan för att kunna göra såsom Arnebrylenius föreslår.

Förslaget med taxi är ännu mer absurt. Det går inte att ordna ersättningstrafik med buss, eftersom det handlar om för stora mängder folk som ska få plats på bussarna. En taxibil tar mycket färre resenärer än en buss. Det skulle alltså krävas enormt många taxibilar, som skulle trängas på ett mycket begränsat utrymme.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror inte du fattar hur många människor det här berör. Och jag tror inte du fattar hur trångt det redan är på gatorna och hur pass få fysiska möjligheter det finns att röra sig mellan stockholms central södra delar och centrala norra delar.

Självklart kommer Stockholmarna överleva. Men detta är ett problem som är mycket värt att försöka undvika.
Citera
2023-09-07, 13:47
Medlem
Erik Östs avatar
Man ska inte klaga om man varit med om att rösta fram alla eftersatta infrastruktursatsningar de senaste 30-40 åren , skattemedlen har gått till annat smått o gott ist!
Orsak och verkan , allting hänger ihop så tig och lid nu !

Det som sker nu är forcering av alla försenade satsningar när "staden växer" för att försöka lappa och laga av samma folkvalda som orsakat allt. Då blir planeringen undermålig också och här kommer resultatet. Så ser jag på det.
Citera
2023-09-07, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://www.mitti.se/nyheter/sl-hotar-vi-stoppar-all-trafik-over-slussen-6.3.172428.bd837109ea

Ska man ta risken eller stänga av trafiken?
Är det genomförbart att klippa trafiken?
klipp inte
Citera
2023-09-07, 16:14
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Än en gång...fascinerad av hur ni bryter ihop i fjollträsk... 13 veckor...BUHU... o vi i norr-västerbptten levererar skattekronor varje dag så ni kan springa runt sergels torg

Inte bara det, ni levererar mycket snygga unga kvinnor också som vi 08or kan nyttja. Nej, ni är snälla ni lappjävlar.

Skämt åsido.

Är ganska luttrad faktiskt, och de där 13 veckorna tar jag med en stor skopa salt om stoppet nu blir av. Förutom att det alltid verkar dra ut på tiden så är väl största skräcken om någon hippie hittar någon amöba som ingen har sett på typ 150 år eller spår av någon gammal boplats där på sjöbotten.
Senast redigerad av halaltarzan 2023-09-07 kl. 16:42.
Citera
2023-09-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://www.mitti.se/nyheter/sl-hotar-vi-stoppar-all-trafik-over-slussen-6.3.172428.bd837109ea

Ska man ta risken eller stänga av trafiken?
Är det genomförbart att klippa trafiken?

Helvete. Pendlar dagligen och kommer nu att sjukskriva mig från jobbet.
Citera
2023-09-07, 17:10
Medlem
Stanna hemma allihop. Då kryper SL till korset när det blir noll kronor in.
Citera
2023-09-07, 20:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
100 km i Norr borde vara samma 100 km i Fjollträsk....gå upp kl 04.38 så löser sig allt.
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Det här svaret hade varit orimligt att tolka som annat än ett skämt om man inte läser dina andra inlägg i tråden.

Instämmer med skribenten cleolina.

Citat:
Ja.
10 mil i Norrland är 10 mil i Stockholm.

Det beror på hur man färdas dessa 10 mil. Ifall man går eller cyklar, så kan det vara ungefär samma sak i Norrland som i Stockholm. Hur många norrlänningar går eller cyklar 10 mil för att uträtta vardags-ärenden?

Ifall man färdas med bil eller kollektivtrafik, så är det bara trams att påstå att 10 mil i Norrland är samma sak som 10 mil i Stockholm.

Citat:
Du började med att påpeka att kollektivtrafiken var undermålig i Norrland. Det vill säga har de som har behov av att ta sig till jobbet vid dessa ställen utan kollektivtrafik redan ordnat bil.
Skillnaden är att många i Stockholm, tack vare vårt generellt helt utmärkta kollektivtrafiksystem, inte behöver bil för att ta oss till arbetet och således inte har någon.

Det är inte önskvärt att alla dessa stockholmare övergår till att förflytta sig med bil, av hänsyn till både den globala och den lokala miljön.

Stockholm skulle inte klara av den biltrafiken. Stockholm är uppbyggt på sin tunnelbana. Tunnelbanan, inte bilen, har gett Stockholm dess form. Det löjligt att jämföra Stockholm med Norrlands glesbygd.

Citat:
Känns lite surrealistiskt att nedstängning av en tjänst som en halv miljon människor använder sig av per dag (givetvis inte alla mellan dessa sträckor, dock…) för att t ex komma till och från arbetet, ses som likgiltigt.

Nog så jobbigt att behöva en halvtimme extra per dag enkel resa bara att ta sig mellan de avstängda stationerna (ja, med den människomängd som kommer att bege sig ut på massvandring skulle det inte förvåna mig om dessa 10 min blir 30 i praktiken) men att röda linjen eventuellt helt stängs av norr om t-centralen skulle innebära, tja, några timmar per fots per dag, för många?
Kanske känns realistiskt om man bara sitter hemma och glor vid datorn men knappast för heltidsarbetande.

Citat:
Vilken rolig tråd 90 procent av normala svenskar tar del av att 10 procent gråter ...BUHU.... HÄRLIGT
Citat:
Känns väl ganska självklart att varje tråd som startas på Flashback inte behöver ha relevans för en majoritet av Sveriges invånare?

Trådstartaren borde kanske ha inkluderat ordet "Stockholm" i rubriken, för att det ska vara tydligt för alla att det inte handlade om tunnelbanan i Arjeplog.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2023-09-07 kl. 20:20.
Citera
2023-09-07, 20:23
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:
Än en gång...fascinerad av hur ni bryter ihop i fjollträsk... 13 veckor...BUHU... o vi i norr-västerbptten levererar skattekronor varje dag så ni kan springa runt sergels torg

Ha! De som levererar skattekronor är vi stockholmare till er lantisar så ni skall ha råd med hembränningen.
Kan inte alla fjollbottningar gå och luftskotta snö istället för att låta motormunnen gå på tomgång.

Ni hatar stockholmare om vilka ni har noll kunskap och har förmodligen aldrig bott i en tätort med mer än 200 invånare, så er kunskap är obefintlig i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in