2023-09-05, 13:54
  #1
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
SL hävdar, med stöd av sina experter, att den pålningsteknik som staden vill använda allvarligt skulle hota säkerheten för tunnelbanetrafiken.

Det föreligger en inte obetydlig risk att Söderströmsbron sätter sig och tar skada med risk för allvarliga och långvariga trafikstörningar. Även spontana sättningar med risk för sak- och personskador kan inte uteslutas.
Citat:
Konsekvensen skulle bli att de 45 000 personer som varje timme reser på sträckan i rusningstrafik skulle tvingas kliva av och promenera över Guldbron mellan de båda tunnelbanestationerna.

Någon möjlighet att ordna ersättningstrafik finns inte, meddelar SL. Det skulle kräva 900 bussar i timmen.

https://www.mitti.se/nyheter/sl-hotar-vi-stoppar-all-trafik-over-slussen-6.3.172428.bd837109ea

Ska man ta risken eller stänga av trafiken?
Är det genomförbart att klippa trafiken?
Citera
2023-09-05, 14:13
  #2
Avslutad
Kör på i U-landsstil. Går det så går det. Annars blir det en megakatastrof med tåg ner i havet. Som Gröna Lund fast lite värre. Allt för oss cyklister

En nätt liten förlängning av restiden på sisådär 20min enkel väg varje dag om man stänger ner. Tur att man cyklar. Fast det får nog bli Västerbron för att undvika det enorma kaoset.

Det låter också som man egentligen behöver göra om tunnelbanebron från grunden. Man borde väl kanske passat på med det samtidigt också.
__________________
Senast redigerad av Juristen08 2023-09-05 kl. 14:35.
Citera
2023-09-05, 14:54
  #3
Bannlyst

Det blir bokstavligt som att "klippa" tunnelbanetrafiken på mitten, de strulande pendeltågen och nu detta, SL ligger inte på + i år...

Det blir väl svårt med ersättningsbussar osv, fy fan vilket det skulle bli..
Citera
2023-09-05, 15:15
  #4
Medlem
Spela roll, det är ju inte så att SL sköter sitt uppdrag oavsett. Det jag undrar är hur ”experterna” kan nå så olika slutsatser?
Citera
2023-09-05, 15:40
  #5
Bannlyst
Vilken dröm för pendlarna med en timmes extra resväg varje dag. SL går från klarhet till klarhet. Tur att man inte påverkas av deras fantastiska inkompetens.

Jävla clownföretag - men ta betalt, det kan dem.
Citera
2023-09-05, 15:53
  #6
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://www.mitti.se/nyheter/sl-hotar-vi-stoppar-all-trafik-over-slussen-6.3.172428.bd837109ea

Ska man ta risken eller stänga av trafiken?
Är det genomförbart att klippa trafiken?

Risker ska i första hand undvikas - om det innebär att stänga av trafiken eller planera om, är frågan.
Jag promenerar hellre över Guldbron än riskerar att bada/dö i Mälaren.

Undrar varför de inte valde att projektera för en bågbro av lågbrosmodell? Kanske för stora tryckkrafter på det som inte är berg.

Avstängning av trafiken borde vara genomförbar med hjälp av extra gångbanor byggda i höjdled, kanske även förhållningsregler kring att ung och frisk får ta tuffaste vägen. Problem för äldre människor och människor med funktionsnedsättningar såklart - dyr nota för Staden.
Citera
2023-09-05, 16:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen

Det blir bokstavligt som att "klippa" tunnelbanetrafiken på mitten, de strulande pendeltågen och nu detta, SL ligger inte på + i år...

Det blir väl svårt med ersättningsbussar osv, fy fan vilket det skulle bli..
Ersättningsbuss tror jag inte nödvändigt, det är 5min promenad till Gamla stan/Medborgarplatsen där man kan åka vidare.
Citera
2023-09-05, 16:15
  #8
Medlem
Raytheons avatar
Tunnelbanetågen kan väl inte byta riktning på samma spår? Kan de byta spår och åka tillbaka från Gamla Stan och Slussen?
Citera
2023-09-05, 16:18
  #9
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Risker ska i första hand undvikas - om det innebär att stänga av trafiken eller planera om, är frågan.
Jag promenerar hellre över Guldbron än riskerar att bada/dö i Mälaren.

Undrar varför de inte valde att projektera för en bågbro av lågbrosmodell? Kanske för stora tryckkrafter på det som inte är berg.

Avstängning av trafiken borde vara genomförbar med hjälp av extra gångbanor byggda i höjdled, kanske även förhållningsregler kring att ung och frisk får ta tuffaste vägen. Problem för äldre människor och människor med funktionsnedsättningar såklart - dyr nota för Staden.

Skulle vilja påstå att bron som går parallellt med järnvägsspåret är snabbare, man går ut där helikopterplattan låg.


Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Ersättningsbuss tror jag inte nödvändigt, det är 5min promenad till Gamla stan/Medborgarplatsen där man kan åka vidare.

Jasåru.

Och vad är det som säger att alla ska utåt med gröna linjen då?
Citera
2023-09-05, 16:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Tunnelbanetågen kan väl inte byta riktning på samma spår? Kan de byta spår och åka tillbaka från Gamla Stan och Slussen?
Det går (om man bryter HS), men du måste ju passera riskområdet ändå, gäller ju hela bron, man har under ombyggnationen tagit ett spår i taget och kört skyttel med ett tåg alternativt har man fått bytt från/till grön/röd.
__________________
Senast redigerad av tjanska 2023-09-05 kl. 16:26.
Citera
2023-09-05, 16:20
  #11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Ersättningsbuss tror jag inte nödvändigt, det är 5min promenad till Gamla stan/Medborgarplatsen där man kan åka vidare.

Förutsatt att du är ung, pigg och rask!

9 min från gamla stan till slussen enligt karta...

https://www.bing.com/maps?q=google&FORM=HDRSC6&cp=59.321128%7E18.070094 &lvl=16.3

Finns äldre, fetton och andra som har svårt att ta sig fram, speciellt när det vankas snöslask och annan skit snart
Citera
2023-09-05, 16:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Skulle vilja påstå att bron som går parallellt med järnvägsspåret, man går ut där helikopterplattan låg.




Jasåru.

Och vad är det som säger att alla ska utåt med gröna linjen då?

Ifrån Gamla stan kan du byta till blåa vid T-centralen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in