2023-09-07, 04:38
Medlem
HeroicDozes avatar
Sverige känns som ett sjukt experiment där man vill se hur långt man driva folk som arbetar och betalar skatt. Pendeltågstrafiken var kaos ena halvåret, nu klipper de tunnelbanan på mitten och kanske stänger av delar av linjen. Nu blir det kaos i tunnelbanan resten av halvåret. Kommer aldrig vara lönt att arbeta i Sverige, ha självrespekt, sluta sälj er billigt. Väger man in arbetsgivaravgiften arbetar folk 3 av 5 dagar för staten.

Värdelöst att vänta på tuben, för att sen behöva gå för att vänta på ytterligare en avgång. Finns en del som kommer behöva göra 3 byten för att ta sig till och från jobbet, istället för 2 byten som redan det är för mycket. Snart kommer en höst och vinter som är mörk och kall. Ska dra mig extra länge i sängen de veckorna, tankarna går ut till er som drabbas, politikerna tar taxi och ni står för notan.
Senast redigerad av HeroicDoze 2023-09-07 kl. 05:01.
Citera
2023-09-07, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroicDoze
Sverige känns som ett sjukt experiment där man vill se hur långt man driva folk som arbetar och betalar skatt. Pendeltågstrafiken var kaos ena halvåret, nu klipper de tunnelbanan på mitten och kanske stänger av delar av linjen. Nu blir det kaos i tunnelbanan resten av halvåret. Kommer aldrig vara lönt att arbeta i Sverige, ha självrespekt, sluta sälj er billigt. Väger man in arbetsgivaravgiften arbetar folk 3 av 5 dagar för staten.

Värdelöst att vänta på tuben, för att sen behöva gå för att vänta på ytterligare en avgång. Finns en del som kommer behöva göra 3 byten för att ta sig till och från jobbet, istället för 2 byten som redan det är för mycket. Snart kommer en höst och vinter som är mörk och kall. Ska dra mig extra länge i sängen de veckorna, tankarna går ut till er som drabbas, politikerna tar taxi och ni står för notan.
Men man gör det av säkerhetsskäl. Säkerhet är viktig, säkerheten måste alltid komma först trots gnälliga 08-or. Stockholmare är Sveriges gnälligaste personer per capita speciellt de som har det bra. Innerstadsmänniskor är mer gnälliga än de som bor längre bort. En promenad för en rik person på 15 min är inte att tänka på när man kan ta bilen.

Är det så himla svårt med morgonpromenad för Stockholmaren? Du kan väl cykla till arbete? Många som bor under milen till jobbet har börjat inse cykelns värde. Det går även vintertid att cykla utan problem om det inte extremt mycket snö men det blir det sällan i Stockholm.
Citera
2023-09-07, 05:46
Medlem
HeroicDozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Men man gör det av säkerhetsskäl. Säkerhet är viktig, säkerheten måste alltid komma först trots gnälliga 08-or. Stockholmare är Sveriges gnälligaste personer per capita speciellt de som har det bra. Innerstadsmänniskor är mer gnälliga än de som bor längre bort. En promenad för en rik person på 15 min är inte att tänka på när man kan ta bilen.

Är det så himla svårt med morgonpromenad för Stockholmaren? Du kan väl cykla till arbete? Många som bor under milen till jobbet har börjat inse cykelns värde. Det går även vintertid att cykla utan problem om det inte extremt mycket snö men det blir det sällan i Stockholm.

Det missar poängen. Givetvis ska man inte riskera säkerheten. Problemet är att en sån här situation ens uppstår. Det är riktigt tafatt och ett stor misslyckade för ett land som redan misslyckas på alla fronter.

Handlar inte heller om promenaden. Du bor uppenbarligen inte i Stockholm. De vill att 50.000 resenärer ska trängas på vad som redan är Sveriges trångaste gator.
Citera
2023-09-07, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroicDoze
Det missar poängen. Givetvis ska man inte riskera säkerheten. Problemet är att en sån här situation ens uppstår. Det är riktigt tafatt och ett stor misslyckade för ett land som redan misslyckas på alla fronter.

Handlar inte heller om promenaden. Du bor uppenbarligen inte i Stockholm. De vill att 50.000 resenärer ska trängas på vad som redan är Sveriges trångaste gator.

Jag bor inte på postadressen Stockholm men jag bor i området som går under Stockholm stad. Jag har arbete men jag behöver inte åka via slussen. Jag bodde ett tag i Bromma och jobbade på Kungsholmen. Jag cyklade på 15 min till jobbet utan några problem. Det var skönt med lite fysiskt aktivitet innan arbetet.

Slussen har varit i behov av renovering sen 90-talet men det har dragit ut på tiden. Man måste för eller senare behöva stänga av. Problemet är att man valt att bygga en knutpunkt vid vattnet som begränsar att till fots förflytta sig just där. Broar över slussen kan vara en bra lösning om man behöver stänga av. Man borde ha byggt bron först innan renoveringen.
Citera
2023-09-07, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
HAHA. Alltså det är så sinnesjukt att läsa hur illa saker och ting fungerar i Sverige.
Vad är det för jävla åbäke till land det där.
Seriöst inget som förvånar längre. Ett land i totalt förfall.
Från att vara ett av världens mest välfungerande länder till att sakta men säkert jobba er tillbaka till tiden innan industrialiseringen när Sverige var ett av Europas absolut fattigaste länder.
Det dröjer väl inte länge skulle jag gissa tills avloppen i Sthlm slutar fungera och människor slänger ut avföringen med hinkar på gatan.
Så sorgligt att se den här utvecklingen. Stackars arma Sverige.

De har bytt 3 broar på ganska kort tid runt centralen.
2st på TRV (Tegelbacken-Riddarholmen och Riddarholmskyrkan-Sthlm Södra) och sen guldbrun på SL.
Samtliga av broarna verkar lida av sjukdomen "måndagsexemplar"...
Citera
2023-09-07, 05:54
Medlem
Det sitter ju för fan sensorer ut med hela bron, skulle den sätta sig minsta lilla så skulle det märkas direkt.
Dessutom så ligger det ett kraftigt sediment lager på bergbotten under bron som kommer dämpa vibrationerna från pålningen.

Undrar hur många av deras experter som har pålat från en pråm en enda gång i sitt liv. Jag gissar på noll.

Varför fanns inte denna risk när vi bytte fjärrtågsbroarna brevid och gjöt på kraftiga kakor rund dom stöden?

Skulle dessa brostöd vilja sätta sig så borde dom ha gjort det under arbetena med botten brevid inom slussen området där hela botten har hyvlats med långgrävare under dom senaste 5 åren.
Citera
2023-09-07, 06:00
Medlem
HeroicDozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Jag bor inte på postadressen Stockholm men jag bor i området som går under Stockholm stad. Jag har arbete men jag behöver inte åka via slussen. Jag bodde ett tag i Bromma och jobbade på Kungsholmen. Jag cyklade på 15 min till jobbet utan några problem. Det var skönt med lite fysiskt aktivitet innan arbetet.

Slussen har varit i behov av renovering sen 90-talet men det har dragit ut på tiden. Man måste för eller senare behöva stänga av. Problemet är att man valt att bygga en knutpunkt vid vattnet som begränsar att till fots förflytta sig just där. Broar över slussen kan vara en bra lösning om man behöver stänga av. Man borde ha byggt bron först innan renoveringen.

Alla som åker över bron kan inte cykla till jobbet, det hoppas jag ändå att du förstår. Kul för dig att du kunde cykla till jobbet, alla delar inte intresset. Vad är det för u-landsargument att cykeln rullar när tunnelbanan inte rullar.

Andra stycket är bara massa svammel, problemet är här, det behöver lösas. Att vilja gå tillbaka i tiden är omöjligt, lite försent för det va? Alla kan ta rätt beslut med facit i handen.
Citera
2023-09-07, 06:45
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Det sitter ju för fan sensorer ut med hela bron, skulle den sätta sig minsta lilla så skulle det märkas direkt.
Dessutom så ligger det ett kraftigt sediment lager på bergbotten under bron som kommer dämpa vibrationerna från pålningen.

Undrar hur många av deras experter som har pålat från en pråm en enda gång i sitt liv. Jag gissar på noll.

Varför fanns inte denna risk när vi bytte fjärrtågsbroarna brevid och gjöt på kraftiga kakor rund dom stöden?

Skulle dessa brostöd vilja sätta sig så borde dom ha gjort det under arbetena med botten brevid inom slussen området där hela botten har hyvlats med långgrävare under dom senaste 5 åren.
När det gäller all typ av spårbunden trafik tar man höjd för det säkraste läget.

Fjärrtågsbron är väl byggd på 50-talet, och säkerhetstänket var ett annat. Det är hastighetsnedsättningar för tågen där, vilket man brukar ha när banan eller stammen på något sätt inte är byggd för full påfrestning.

Eftersom tunneln ner mot city är byggd i betong så har man hermetiska portar före plattformarna vid eventuell översvämning.

Skulle det hända? Troligtvis inte, men SL's uppdrag är att ta höjd för värsta tänkbara scenario.
Citera
2023-09-07, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Båtar kan användas när sjövägen är den enda som fungerar, när lands och spårväg inte kan användas. Men de styrande i Stockholm vill nog snåla med varför båtar inte sätts in.

Om man skulle använda färjor krävs det kaj anläggningar som kan ta emot en jävla massa folk! Det är inte ett alternativ!

Det är inte så konstigt att problemet finns i Stockholm då staden är byggd på en massa öar, dessutom har man inte gjort något med infrastrukturen på 60 år och en stad som växt med det dubbla befolkningsmängd så skapar det problem!

Men det största problemen sitter på stolen! Beslutsfattare som inte är kunniga och som dessutom har ett finger med i upphandlingar oftast i form av mutor eller svågerpolitik! Jag har varit involverad i just det här projektet så jag vet mycket väl vad de handlar om!
Citera
2023-09-07, 07:59
Medlem
Inför kontroll av passagerare. BARA de som skall till arbetet alt sjukvård får åka tunnelbana under aktuell period. Då minskar säkert trycket. Läste i nåt inlägg att 500 000 åker t-bana varje dag, betyder troligen att det är 250 000 personer som åker fram o tillbaka varje dag dit de skall. Så med en reglering där alla lösdrivare som skall in till city och dricka latte får köpa kaffe o bulle på Biltema istället så är case closed
Citera
2023-09-07, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx

Berget ligger långt ner! Problemet är att Mälaren skapar markerosion under tågspåren det försvinner påfyllningsmassor varje år där som man måste fylla på med varje år!

Om man då ska påla oavsett med luft eller vatten precis bredvid spåren så kommer marken spolas bort ännu mer vilket gör att de befintliga pålarna inte kommer ha något mark runt sig de kommer stå "nakna" fram till att man fyller på marken igen! Och med hjälp av vibrationer från tågen så kan marksänkningen bli både snabb och farlig!
Dessutom är kan det uppstå hålrum som man inte märker av så det finns risker helt klart!
Citera
2023-09-07, 10:04
Medlem
När i tiden planeras dessa 13 veckors avstängning infalla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in