Igår, 11:02
Medlem
”Fortsätta med hallen all day”…den lilla hallen kan väl omöjligt ta en hel dag att måla.
Citera
Igår, 12:02
Medlem
Äntligen åkte hatthyllan ut
Citera
Igår, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skippan123
😂
Citera
Igår, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av browneyed-girl
”Fortsätta med hallen all day”…den lilla hallen kan väl omöjligt ta en hel dag att måla.
Dom målar ju trappen upp också och kanske även hallen på övervåningen, hon pratade ju även om att måla taket!
Citera
Igår, 13:47
Medlem
Det var då den beigaste salladen jag sett. Inte konstigt om hon är trött, hur mycket järn eller vitaminer får hon i sig om kosten är helt brunbeige?
Citera
Igår, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frunilillabyn
Att kalla sig "husägare" antyder att man äger fastigheten alltså marken och huset i sin helhet. Men om man bor i ett radhus som är en bostadsrätt, så äger man inte själva huset, utan man äger rätten att bo där, medan bostadsrättsföreningen äger fastigheten. Det är en viktig juridisk skillnad, särskilt för personer som själva betalat för att äga ett friköpt hus typ som jag.

Begreppet "husägare" har ofta ofta en viss social laddning det signalerar ansvar, ekonomisk stabilitet och självständighet. För vissa kan det upplevas som att någon tilltar sig status som inte riktigt är "förtjänad", om man använder begreppet felaktigt.

Människor reagerar ofta negativt när någon använder ett begrepp som anses överdrivet eller missvisande. Om man kallar sig "husägare" när man i själva verket bor i en bostadsrätt, så upplevs det som osant eller förskönande, vilket kan uppfattas som provocerande.

Jag som själv köpt och äger ett hus (med ansvar för tak, dränering, tomt, renoveringar etc.) kan känna att det är orättvist att någon utan dessa åtaganden kallar sig för samma sak särskilt om det låter som att man försöker likställa de två erfarenheterna.

Och jag tycker det är jättefånigt att lägga vikt vid det, jag uppfattar inte att vara husägare har en social laddning över huvud taget. Vi ser olika på saken helt enkelt. Det är möjligt att jag hade känt som du om jag ägde ett hus, men har väldigt svårt att tro att jag skulle bry mig faktiskt. Om man lägger så mycket av sitt värde och status i boendeform så tycker jag det låter som att man behöver jobba med sin självbild.
Citera
Igår, 14:18
Medlem
Hanna har lägenhet i Turkiet och älskar maten där, men har aldrig smakat Burek 😂🤔
Citera
Igår, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skippan123
Precis som med alla oanvända kläder till Lars… undrar om hon lär sig någon gång att inte impulsshoppa utan tänka efter först vad som behövs
Citera
Igår, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflashlash
Precis som med alla oanvända kläder till Lars… undrar om hon lär sig någon gång att inte impulsshoppa utan tänka efter först vad som behövs

Det var därför det var så roligt att hon länkade till ekonomimamman idag. Hon gör kapsel garderober och har väldigt få plagg till varje barn. Medan Hanna köper allt som hon tycker är gulligt och ingenting passar ihop med nånting annat.
Citera
Igår, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflashlash
Hanna har lägenhet i Turkiet och älskar maten där, men har aldrig smakat Burek 😂🤔
Reagerade oxå det. Mycket märkligt. Finns ju överallt i det landet…
Citera
Igår, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhopp418
Nej, känner samma. Vi har köpt en villa i bostadsrättsform. Måste jag ändå säga lägenhet eller hur fungerar reglerna? 🤪 Frågar folk säger jag hus eller villa. Men jag måste kanske säga att vi har köpt villa i bostadsrättsform? När vi hyrde radhus sa vi att vi bodde i radhus, frågade nån om vi hyrde eller hade köpt så svarade vi att vi hyrde...

Tror du att bostadsrätt och lägenhet är samma sak? Eller varför skulle du vilja säga att du bor i en lägenhet när du bor i ett fristående hus?

I min värld finns det lägenhet, radhus, parhus och fristående hus. Sedan kan du äga dem alla genom bostadsrätt eller äganderätt (kanske inte lägenhet som äganderätt dock). Att Hanna säger att hon är husägare indikerar att hon bor i ett hus (vilket hon inte gör, hon bor i ett parhus) och att hon äger huset (vilket hon inte heller gör då det är en bostadsrätt).
Citera
Igår, 17:56
Medlem
Hennes senaste samarbete med lifesum. Lara sitter med en nappflaska fylld med någon rosa vätska. Stackars stackars flicka. Får hon någon gång dricka vatten? Hade inte vela vara med på dotterns första tandläkarbesök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in