Citat:
Ursprungligen postat av
Radioregn
Ja, absolut! Men för mig det blir lite fånigt hur provocerade folk blir av att hon skriver så. Själv tänkte jag typ lol och att hon nog inte riktigt vet men att det säkert är en stor och viktig grej typ (man kan ju skriva vad som helst i sin bio liksom, sen skriver väl ingen det utan agenda så att hon försöker locka samarbeten är säkert en trolig förklaring)
Att kalla sig "husägare" antyder att man äger fastigheten alltså marken och huset i sin helhet. Men om man bor i ett radhus som är en bostadsrätt, så äger man inte själva huset, utan man äger rätten att bo där, medan bostadsrättsföreningen äger fastigheten. Det är en viktig juridisk skillnad, särskilt för personer som själva betalat för att äga ett friköpt hus typ som jag.
Begreppet "husägare" har ofta ofta en viss social laddning det signalerar ansvar, ekonomisk stabilitet och självständighet. För vissa kan det upplevas som att någon tilltar sig status som inte riktigt är "förtjänad", om man använder begreppet felaktigt.
Människor reagerar ofta negativt när någon använder ett begrepp som anses överdrivet eller missvisande. Om man kallar sig "husägare" när man i själva verket bor i en bostadsrätt, så upplevs det som osant eller förskönande, vilket kan uppfattas som provocerande.
Jag som själv köpt och äger ett hus (med ansvar för tak, dränering, tomt, renoveringar etc.) kan känna att det är orättvist att någon utan dessa åtaganden kallar sig för samma sak särskilt om det låter som att man försöker likställa de två erfarenheterna.