2025-01-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindiz
Kan vi inte diskutera att HT varit på Ullared åter igen?
Det där med att dom inte hade någon lampa måste ha kommit som en chock eftersom hon tydligen inte hade en tanke på det när dom var på både ikea och ullared för någon dag sen
Citera
2025-01-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrebChim
En kvart var givetvis inte bokstavligt sagt. Tycker inte 2 månader låter rimligt det heller. Men det tycker tydligen AT-läkaren här då. Jag köper det inte riktigt faktiskt

Vad som är rimligt är väl egentligen oväsentligt? Jag pratar fakta, det är inte ovanligt att man äter den här typen av medicin en kortare period, på ett par månader.
Citera
2025-01-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindiz
”AT-läkaren” kanske kan berätta vad hen jobbar med, eftersom personen inte verkar insatt alls gällande behandling med SSRI.

Jag förstod att en kvart var ett sätt att raljera.. då gjorde jag detsamma. Begär ut journalen vetja, eller plugga till läkare 👍.

Gällande läsa på….gäller nog några fler va om vi ska hårdra det 🙃.

Ifall du vill veta vad jag jobbar med, ja på en hälsocentral i en mindre stad i Sverige. Och jodå, det händer att vi skriver ut SSRI. Det händer också att vi råder personer att sluta med dom efter en kortare tid. Men ni som vet bättre, varför inte bara tro det då, behöver ju inte bry er om fakta, det är ingen som tvingar er till det, det är lättast att tro att man alltid ha rätt.
Citera
2025-01-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anso22
Jag förstod att en kvart var ett sätt att raljera.. då gjorde jag detsamma. Begär ut journalen vetja, eller plugga till läkare 👍.

Gällande läsa på….gäller nog några fler va om vi ska hårdra det 🙃.

Ifall du vill veta vad jag jobbar med, ja på en hälsocentral i en mindre stad i Sverige. Och jodå, det händer att vi skriver ut SSRI. Det händer också att vi råder personer att sluta med dom efter en kortare tid. Men ni som vet bättre, varför inte bara tro det då, behöver ju inte bry er om fakta, det är ingen som tvingar er till det, det är lättast att tro att man alltid ha rätt.

Vad är anledningen då att ni råder personerna att sluta med dom? Eftersom rekommendationen är att fortsätta då man ofta kan må sämre första tiden innan man stabiliserat sig.

Att du jobbar på en hc säger inte att du per automatik är en bra läkare. Finns gott om klåpare man inte ens vill ta sin värsta fiende till. Jag själv var nära att dö t.ex. och hade även en riktig skojarläkare man kan läsa om i tidningarna. Och det är två olika läkare. Jag har många historierna lager tyvärr.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2025-01-23 kl. 22:41.
Citera
2025-01-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Vad är anledningen då att ni råder personerna att sluta med dom? Eftersom rekommendationen är att fortsätta då man ofta kan må sämre första tiden innan man stabiliserat sig.

Att du jobbar på en hc säger inte att du per automatik är en bra läkare. Finns gott om klåpare man inte ens vill ta sin värsta fiende till. Jag själv var nära att dö t.ex. och hade en riktig skojarläkare man kan läsa om i tidningarna. Och det är två olika läkare.

Nej, du frågade vad jag jobbade med, jag svarade. Tror aldrig jag skrev att jag var en bra eller dålig läkare heller.
Ja oftast är det biverkningar.
Citera
2025-01-23, 22:42
Medlem
Citat:
Nej, du frågade vad jag jobbade med, jag svarade. Tror aldrig jag skrev att jag var en bra eller dålig läkare heller.
Ja oftast är det biverkningar.
Jag frågade ej vad du jobbar med dock, menade bara att många har väldigt låg kompetens på hc och vc.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2025-01-23 kl. 22:47.
Citera
2025-01-23, 22:45
Medlem
Citat:
Vad som är rimligt är väl egentligen oväsentligt? Jag pratar fakta, det är inte ovanligt att man äter den här typen av medicin en kortare period, på ett par månader.

Du talar verkligen som en läkare 😂
Mat äter man, inte medicin.

Och nej, det är helt orimligt att inta denna medicin under så kort tid. Lider man av av såpass svår psykisk ohälsa så man föreskrives ett såpass potent läkemedel så ska man först ställas in på rätt dos och sedan inta medicinen under såpass lång tid för att göra en dosbestämning inför framtiden.

Mår Hanna såpass bra på bara 25-50 mg så kommer varje riktig läkare råda henne att fortsätta med den dosen.
Finns ingen läkare någonsin som sagt "men vad bra att du mår bra nu så nu kan du tvärt avbryta och kasta medicinen i soptunnan"

Det är hittepå vet du, lögn dvs inte sanning.

Men Hannas läkare kanske har fått sin licens från samma ställe som du, dvs cornflakespaketet.
Citera
2025-01-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Du talar verkligen som en läkare 😂
Mat äter man, inte medicin.

Och nej, det är helt orimligt att inta denna medicin under så kort tid. Lider man av av såpass svår psykisk ohälsa så man föreskrives ett såpass potent läkemedel så ska man först ställas in på rätt dos och sedan inta medicinen under såpass lång tid för att göra en dosbestämning inför framtiden.

Mår Hanna såpass bra på bara 25-50 mg så kommer varje riktig läkare råda henne att fortsätta med den dosen.
Finns ingen läkare någonsin som sagt "men vad bra att du mår bra nu så nu kan du tvärt avbryta och kasta medicinen i soptunnan"

Det är hittepå vet du, lögn dvs inte sanning.

Men Hannas läkare kanske har fått sin licens från samma ställe som du, dvs cornflakespaketet.
Jag kan hålla med. I min väns fall märkte hon av förbättring i måendet EFTER minst två månader. Hon var nära att sluta ta det pga hemska GI biverkningar, så jag beundrar H.

Men det var henne, ingen aning om H mådde prima en vecka efter insättning (blink) och är ”färdigbehandlad” efter knappt 2 månader. Vad jag vet så tar det x antal veckor/månad/månader för kroppen att ens vänja sig vid lkm, i detta fall Sertralin. Absolut är det olika för alla pga metabolism osv, men detta tycker jag låter väldigt snabbt.
Senast redigerad av enlitenkattunge 2025-01-23 kl. 23:31.
Citera
2025-01-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkattunge
Jag kan hålla med. I min väns fall märkte hon av förbättring i måendet EFTER minst två månader. Hon var nära att sluta ta det pga hemska GI biverkningar, så jag beundrar H.

Men det var henne, ingen aning om H mådde prima en vecka efter insättning (blink) och är ”färdigbehandlad” efter knappt 2 månader. Vad jag vet så tar det x antal veckor/månad/månader för kroppen att ens vänja sig vid lkm, i detta fall Sertralin. Absolut är det olika för alla pga metabolism osv, men detta tycker jag låter väldigt snabbt.

Ja det tar tid att vänja sig vid ett läkemedel som detta, ett läkemedel som påverkar hjärnan och inte likt en alvedon påverkar kroppen.

Jag förstår däremot inte varför du beundrar Hanna, hon la ju av med medicinen så fort det kliade lite under foten. Så din vän är ju isåfall den som ska ha beundran som orkade fortsätta.
Citera
2025-01-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Ja det tar tid att vänja sig vid ett läkemedel som detta, ett läkemedel som påverkar hjärnan och inte likt en alvedon påverkar kroppen.

Jag förstår däremot inte varför du beundrar Hanna, hon la ju av med medicinen så fort det kliade lite under foten. Så din vän är ju isåfall den som ska ha beundran som orkade fortsätta.
Menar självklart inte så. Ser fel ut när jag läser nu men menar att jag ”beundrar” att H minsann fick en sån quick fix av ett ssri (för det finns ingen quick fix), medan min vän hade det jobbigt.
Citera
2025-01-24, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkattunge
Menar självklart inte så. Ser fel ut när jag läser nu men menar att jag ”beundrar” att H minsann fick en sån quick fix av ett ssri (för det finns ingen quick fix), medan min vän hade det jobbigt.

Okej jag förstår. För det är verkligen ingen lek eller ens content att börja med en såpass potent medicin för att sen sluta med den direkt. Det ger fel vibbar till hennes följare som kanske tror att man kan göra som Hanna. Kan i värsta fall sluta i självmord och det vill hon nog inte ha på sitt samvete.
Citera
2025-01-24, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weenie
Det där med att dom inte hade någon lampa måste ha kommit som en chock eftersom hon tydligen inte hade en tanke på det när dom var på både ikea och ullared för någon dag sen

Nej det måste ha kommit som en riktig jäkla surprise att det inte fanns någon kökslampa. De har ju bara bott i huset snart en månad.
Alltså vilka jäkla barn dom där två..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in