2024-10-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Men är det så lätt att köpa följare? Varför gör inte alla det och har mycket fler?

Jättelätt att köpa följare, finns massor av sidor för det. Släng in några hundralappar och få 1000 kinesiska följare, dölj sen totala följarantalet så kan ingen se att 1000 av dina nya följare enbart pratar Japanska och har samma profilbild 😅
Citera
2024-10-19, 23:06
Citat:
Ursprungligen postat av BulleBeck
Jobbar själv inom vården och kan ju bara säga att tyvärr är det så att bara om man tjatar på så kan man få igenom det ena och det andra. Alltså så var ju bedömningen att Hanna skulle få genomföra tablettbehandling, det fanns ingen medicinsk indikation på skrapning. Dock så kunde Hanna med lite övertalning få till en skrapning ändå. Visst nu har ju Hanna haft en jobbig historia så psykiskt sett var det väl skönt för henne att få skrapas. Jag blir dock lite anti då jag tycker sjukvårdens resurser ska användas till dem som behöver det mest och då tycker jag medicinsk indikation går före psykisk. Visst att det var en optid ledig men den skulle väl hållas ifall det faktiskt skulle komma något mer akut än att göra en skrapning för någons psyke.

Jag är krass men om man jobbar i vården vet man hur snävt allt är och då tycker jag detta skaver. Om vi hade oändliga resurser så skulle inte vara något problem. Plus ska vi inte tala om kostnader för ett operationsteam vs tabletter som tas hemma…
Så HT hade inte behövt operation egentligen?
Citera
2024-10-19, 23:42
Medlem
Citat:

Nej.

Enligt Hanna så sa läkaren att hon skulle tablettbehandlas. Men det var ju enligt Hanna osympatiskt.
Citera
2024-10-20, 00:02
Medlem
Citat:

Nej egentligen inte. I första hand brukar man få tablettbehandling men sen om inte allt kommer ut kan man ju behöva skrapa (kirurgiskt avlägsna).
Citera
2024-10-20, 00:02
Medlem
Citat:
Hur skulle den personen kunna bedöma det bara för att hen arbetar i vården? Det gör jag med men kan knappast bedöma h:s medicinska behov. Dock ser jag i mitt arbete konsekvenserna av vad som sker när människor inte blir humant bemötta av andra vårdinrättningar och det är belastar såväl samhället som den enskilde.
Citera
2024-10-20, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskommun
Hur skulle den personen kunna bedöma det bara för att hen arbetar i vården? Det gör jag med men kan knappast bedöma h:s medicinska behov. Dock ser jag i mitt arbete konsekvenserna av vad som sker när människor inte blir humant bemötta av andra vårdinrättningar och det är belastar såväl samhället som den enskilde.

Men enligt Hannas egna berättelse så var ju bedömningen att hon skulle få göra en tablettbehandling i första hand. Det finns ju standardiserade förlopp om hur man behandlar olika tillstånd. Men sedan fick Hanna bli skrapad för att hon tyckte det skulle bli för jobbigt för henne både psykiskt och logistiskt (detta utifrån vad hon själv berättade i sin reel). Så då fick hon skrapas. Och detta kan man ha olika åsikter om det verkligen var nödvändigt 🤷‍♀️
Citera
2024-10-20, 05:49
Medlem
Tycker det är sjukt att här ifrågasätta att Hanna fick göra skrapning, särskilt av någon som jobbar inom vården! Jag har behövt ta cytotec och skrek flera timmar av extremt smärta, min partner ringde vården desperat pch grät att jag håller på att dö, de gjorde inget. Svimmade av och till och var okontaktbar. Skulle aldrig kunna göra det hemma igen, särskilt med ett barn i lägenheten! Tänk vilken trauma för barnet, och partner att försöka ta hand om mig och barnet samtidigt. Vi fick i efterhand gå på samtal pga detta trauma.

Vården i Sverige för kvinnor är ett skämt,är inte svensk själv, men förstår inte hur ni kvinnor accepterar det bara? Jag vet väldigt många med liknande erfarenhet, så hemskt när våra erfarenheter förminskas. Det finns kvinnor som dött efter cytotec hemma. Cytotec ät en magmedicin, inte ens avsett för abort.

Bra att Hanna sa ifrån, det ska jag också göra om det behövs igen. Och bra Hon pratar om ämnet.

Och har arbetat inom vården själv också och skulle aldrig göra medicinsk bedömning på någon utifrån sociala medier, är det på den nivån här alltså med professionalitet? Blir riktigt orolig om det är så, inte konstigt ni gör så många misstag. T ex efterkontroll i mitt fall blev ej av, hon hade glömt. Fick tjata om det...
Citera
2024-10-20, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairisle
Tycker det är sjukt att här ifrågasätta att Hanna fick göra skrapning, särskilt av någon som jobbar inom vården! Jag har behövt ta cytotec och skrek flera timmar av extremt smärta, min partner ringde vården desperat pch grät att jag håller på att dö, de gjorde inget. Svimmade av och till och var okontaktbar. Skulle aldrig kunna göra det hemma igen, särskilt med ett barn i lägenheten! Tänk vilken trauma för barnet, och partner att försöka ta hand om mig och barnet samtidigt. Vi fick i efterhand gå på samtal pga detta trauma.

Vården i Sverige för kvinnor är ett skämt,är inte svensk själv, men förstår inte hur ni kvinnor accepterar det bara? Jag vet väldigt många med liknande erfarenhet, så hemskt när våra erfarenheter förminskas. Det finns kvinnor som dött efter cytotec hemma. Cytotec ät en magmedicin, inte ens avsett för abort.

Bra att Hanna sa ifrån, det ska jag också göra om det behövs igen. Och bra Hon pratar om ämnet.

Och har arbetat inom vården själv också och skulle aldrig göra medicinsk bedömning på någon utifrån sociala medier, är det på den nivån här alltså med professionalitet? Blir riktigt orolig om det är så, inte konstigt ni gör så många misstag. T ex efterkontroll i mitt fall blev ej av, hon hade glömt. Fick tjata om det...
Ifrågasätter inte skrapningen, skiter i det. Men HT väljer att inte ta något ansvar för sin egenvård i övrigt utan väntar sig att alla andra ska göra jobbet åt henne.
Citera
2024-10-20, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivak84
Enligt Hanna så ville ju läkaren först tablettbehandla och det var den första planen, men efter att Hanna hade träffat en ssk som skulle informera om just detta och gråtit så fick hon en skrapning. Så tolka det hur du vill, men jag mfl tolkar det som att hon helt enkelt inte accepterade det vården först bestämde.

Sen handlar det ju inte om att vi inte tror på att man inte kan ha en svår process. Vi tror helt enkelt bara inte på Hanna, för hon har det alltid värst. Det är alltid dramatiskt och det är alltid överdrivet. Det är så med allt och hon blir därmed inte särskilt trovärdig.

Tycker faktiskt att hon är trovärdig i det här fallet. Förstår absolut att hon inte vill gå igenom det igen, dessutom med en ettåring hemma. Varför är det en norm att kvinnor bara ska tolerera allt? Missfall var för mig den mest intensiva smärta jag upplevt och faktiskt värre än förlossning.
Citera
2024-10-20, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraskalas
Tycker faktiskt att hon är trovärdig i det här fallet. Förstår absolut att hon inte vill gå igenom det igen, dessutom med en ettåring hemma. Varför är det en norm att kvinnor bara ska tolerera allt? Missfall var för mig den mest intensiva smärta jag upplevt och faktiskt värre än förlossning.

Håller helt med dig här. För mig var cytotec behandling värre smärta än förlossning, gånger 10, en enda värk i flera timmar, tappade medvetandet och hade ingen kontroll över smärtan. Och man är helt utelämnad ensam hemma utan hjälp från vården, vid förlossning får man ju ändå hjälp.

Konstigt att ingen skulle tycka det var ok att man hade sin ettåring med vid förlossning, men vid medicinsk abort är det helt ok? Vissa jag känner har också blött enormt och svimmat av det, känns inte som bra miljö för ett barn. Så sjukt att kvinnor ska ifrågasätta andra kvinnors upplevelse av missfall pch abort och tycka man ska bara ta allt, om vi inte stöttar varandra, vem ska då göra det..?
Citera
2024-10-20, 10:23
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivak84
Enligt Hanna så ville ju läkaren först tablettbehandla och det var den första planen, men efter att Hanna hade träffat en ssk som skulle informera om just detta och gråtit så fick hon en skrapning. Så tolka det hur du vill, men jag mfl tolkar det som att hon helt enkelt inte accepterade det vården först bestämde.

Sen handlar det ju inte om att vi inte tror på att man inte kan ha en svår process. Vi tror helt enkelt bara inte på Hanna, för hon har det alltid värst. Det är alltid dramatiskt och det är alltid överdrivet. Det är så med allt och hon blir därmed inte särskilt trovärdig.
Patienter ska alltid vara delaktiga i sin vård. Finns det två behandlingsalternativ så är det rimligt att patienten också har sin syn på saken.
Citera
2024-10-20, 10:25
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BulleBeck
Jag är krass men om man jobbar i vården vet man hur snävt allt är och då tycker jag detta skaver. Om vi hade oändliga resurser så skulle inte vara något problem. Plus ska vi inte tala om kostnader för ett operationsteam vs tabletter som tas hemma…
Men operationsteamet var ju redan på plats. Det var inte så att någon ringde jouren för att göra Hanna nöjd jösses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in