2024-10-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Fast det är väl ändå vårdens bedömning vem som ska skrapas? Och vad är det som gör att ni tror att Hanna har tjatat sig till ett ENORMT undantag från det normala? Har som sagt varit med i en stödgrupp för kvinnor som fått missfall och det händer absolut att man skrapar istället för tablettbehandlar, särskilt när kvinnan tidigare haft uteblivet missfall.
I andra länder föredrar man skrapning då man slipper riskera rester som leder till uppföjande besök och i längden en oundviklig skrapning, så man har inte sparat varken pengar för vården eller lidande hos patienten... Det har blivit en trådsanning att skrapning pga uteblivet missfall är ett stort konstigt undantag men så är inte fallet. Det är två olika behandlingar med olika fördelar.
Se här tex, under punkterna om varför skrapning görs: "Du väljer att du vill göra en skrapning i stället för att försöka med läkemedel." https://capio.se/sjukdomar-och-besva...bortskrapning/

Om jag inte minns fel så sa hon själv i det där söderklippta inlägget att hon tjatat och grinat sig till en skrapning för det var en så osympatisk läkare.
Men är osäker för det var då det snurrigaste jag hört så fattade inte riktigt och klarade inte att lyssna om heller.
Citera
2024-10-19, 17:57
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkvasten22
Om jag inte minns fel så sa hon själv i det där söderklippta inlägget att hon tjatat och grinat sig till en skrapning för det var en så osympatisk läkare.
Men är osäker för det var då det snurrigaste jag hört så fattade inte riktigt och klarade inte att lyssna om heller.
Jag tolkar det som att vården tog hänsyn till hur hårt hennes psyke upplevde det att behöva tablettbehandla. Vad är det för fel med det? Om det varit absolut uteslutet att skrapa i hennes situation så hade de låtit henne gå hem med tabletter helt enkelt. Det är regionens vård. Man kan inte tjata sig till vad som helst.
Citera
2024-10-19, 18:59
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som att vården tog hänsyn till hur hårt hennes psyke upplevde det att behöva tablettbehandla. Vad är det för fel med det? Om det varit absolut uteslutet att skrapa i hennes situation så hade de låtit henne gå hem med tabletter helt enkelt. Det är regionens vård. Man kan inte tjata sig till vad som helst.

Vi tolkar olika och det är helt okey för min del, vi ser olika på saken helt enkelt.
Citera
2024-10-19, 19:29
Medlem
Citat:
Men vem har sagt att det värsta i processen skulle vara i flera dagar?! För mig var det som allra värst i ca 3-4 timmar. Sedan blev jag helt okej förutom att jag så klart småblödde ett tag till. Lustigt att det i denna tråden är helt sant och rimligt när någon haft smärtfri okomplicerad abort, men har man haft extrema smärtor och inte kunnat ha ett barn hemma så är det troligtvis lögn/överdrift? Och så fort Hanna varit med om något är det också en solklar överdrift. Är det så svårt att ta in att kvinnor upplever missfall olika? Jag har varit med i en stödgrupp för kvinnor som fått missfall och kan säga att flera hade kunnat dö om vi inte hade den vård vi har i Sverige. Ja, oftast går det finfint att ha missfall eller ta cytotec men det finns även värre fall. Att Hanna är en oseriös influencer, talanglös, lat jaja visst men att håna hennes tredje uteblivna missfall och spekulera i hur hon överdriver är bara svinfult. Minns nu varför jag inte läste här under ett antal veckor...

En förlossning tar normalt sett inte 3-4 timmar om det var det du jämförde med smärtan vid en förlossning. Edit: såg nu att det inte var du som jämförde.

Men nej alla reagerar olika.
Det är såklart inte upp till mig att avgöra. Det diskuterades att H inte kunde ta hand om L och att K skulle behöva ta hand om H isf. Detta kan ta flera dagar skrev jag då. Sa inte att den värsta smärtan pågår si och så länge. Det är individiellt.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2024-10-19 kl. 19:36.
Citera
2024-10-19, 21:44
Nu har det hänt mycket på kort tid i HTs liv:
Köpa radhus
Åka till Turkiet
Bli gravid
Ej längre gravid

Inte konstigt att allt detta genererar fler följare. Innan var det ett stadigt följartapp men då hände inte heller så mycket förutom shopping och att HT klagade på vardagssaker.

Hur blir det framöver? Nu kommer det vara mycket om den här graviditeten som det inte blev något med ett tag framåt men vilken riktning tar hon sen för att hålla engagemanget uppe? Hon blir väl inte gravid igen inom ett par veckor direkt. Kanske radhusrenovering kan bli en nisch?
Citera
2024-10-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Nu har det hänt mycket på kort tid i HTs liv:
Köpa radhus
Åka till Turkiet
Bli gravid
Ej längre gravid

Inte konstigt att allt detta genererar fler följare. Innan var det ett stadigt följartapp men då hände inte heller så mycket förutom shopping och att HT klagade på vardagssaker.

Hur blir det framöver? Nu kommer det vara mycket om den här graviditeten som det inte blev något med ett tag framåt men vilken riktning tar hon sen för att hålla engagemanget uppe? Hon blir väl inte gravid igen inom ett par veckor direkt. Kanske radhusrenovering kan bli en nisch?

Tänkte precis samma sak, jag tror däremot att HT köpt ett gäng följare och maskerar det i och med ökat intresse. För såå spännande är det inte att nån random blir gravid igen och får missfall samma vecka.
Citera
2024-10-19, 22:28
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Tänkte precis samma sak, jag tror däremot att HT köpt ett gäng följare och maskerar det i och med ökat intresse. För såå spännande är det inte att nån random blir gravid igen och får missfall samma vecka.
Men är det så lätt att köpa följare? Varför gör inte alla det och har mycket fler?
Citera
2024-10-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Hur många tusen har hon ökat sen hon gick ut med graviditeten?
Citera
2024-10-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Men är det så lätt att köpa följare? Varför gör inte alla det och har mycket fler?

Tro mig, i stort sätt alla gör det!!
Camilla från BB gick väldigt nyss igenom ett gäng i podden Sanning o Konsekvens som hon är med i.
Citera
2024-10-19, 22:39
Medlem
Citat:

Enligt Hanna så ville ju läkaren först tablettbehandla och det var den första planen, men efter att Hanna hade träffat en ssk som skulle informera om just detta och gråtit så fick hon en skrapning. Så tolka det hur du vill, men jag mfl tolkar det som att hon helt enkelt inte accepterade det vården först bestämde.

Sen handlar det ju inte om att vi inte tror på att man inte kan ha en svår process. Vi tror helt enkelt bara inte på Hanna, för hon har det alltid värst. Det är alltid dramatiskt och det är alltid överdrivet. Det är så med allt och hon blir därmed inte särskilt trovärdig.
Citera
2024-10-19, 22:54
Medlem
Jobbar själv inom vården och kan ju bara säga att tyvärr är det så att bara om man tjatar på så kan man få igenom det ena och det andra. Alltså så var ju bedömningen att Hanna skulle få genomföra tablettbehandling, det fanns ingen medicinsk indikation på skrapning. Dock så kunde Hanna med lite övertalning få till en skrapning ändå. Visst nu har ju Hanna haft en jobbig historia så psykiskt sett var det väl skönt för henne att få skrapas. Jag blir dock lite anti då jag tycker sjukvårdens resurser ska användas till dem som behöver det mest och då tycker jag medicinsk indikation går före psykisk. Visst att det var en optid ledig men den skulle väl hållas ifall det faktiskt skulle komma något mer akut än att göra en skrapning för någons psyke.

Jag är krass men om man jobbar i vården vet man hur snävt allt är och då tycker jag detta skaver. Om vi hade oändliga resurser så skulle inte vara något problem. Plus ska vi inte tala om kostnader för ett operationsteam vs tabletter som tas hemma…
Citera
2024-10-19, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkvasten22
Hur många tusen har hon ökat sen hon gick ut med graviditeten?

Har för mig att Hanna låg på 65,4 och ligger nu på 67,4 så 2000. Hon minskade iaf med runt 80 per dag i stabilt flöde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in