2023-09-08, 13:41
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Ingen människa är helt oskyldig. Vi är alla syndare (förutom Jesus).

Det tjänar ju syftet att tillfredsställa djävulen och demonerna. Vad tjänar det för syfte för en gasell att bli plågsamt uppäten av ett Lejon? Jo det tillfredsställer och föder lejonet.

Vi är som gaseller i demonernas ögon. Gud vill rädda oss och älskar oss så mycket att han skickade sin enda son att dö för våra synder. Väljer vi trots detta bort gud och ignorerar Jesus gåva så hamnar vi tyvärr där synden hör hemma.

Jesus lär ju ha supit och legat runt som ingen annan. Dåtidens rockstjärna. Hans mamma var dessutom en otrogen slampa. Jesus pappa måste vart otroligt blåögd och lättlurad som föll för ursäkten att det var "Gud" som skickat på Jesus mamma. När det egentligen vad Angelo i 3C. Inte konstigt att det blev en partyprisse av Jesus med dom generna.

Rätt fantastiskt att tänka sig att, efter årtusenden blev triangeldramat till en rätt stor klubb med låtsaskompisar som gemensamt intresse. Alla tror dessutom på Jesus morsas ursäkt. Hirstoria gott folk. Rätt rafflande ibland.
Senast redigerad av Newkie 2023-09-08 kl. 13:46.
Citera
2023-09-08, 13:48
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
I sådana fall är uttrycket som nämndes dvs ”logiskt bibliskt” en oxymoron efters det inte finns någon tillstymmelse av logik i bibeln.

Det är klart att det finns saker som är logiska i sin kontext.

Det går att hitta logiska orsakssammanhang i Harry Potter om man så vill. Harry stoppade sin trollstav i..vad heter hon nu..i Hermiones sköte, och nio månader senare födde hon en magisk uggla som kunde tala japanska.

Bamse hade ingen dunderhonung och fick spö av vargkusinerna. Men då skickade farmor en tub med honung från Höga Berget, gömt i pälsen på Katten Jansson. Vid precis rätt tillfälle springer Husmusen fram, greppar tuben med dunderhonung och sprutar i Bamses mun. Och plötsligt kan Bamse spöa busarna. Eller ja, han kastar upp dem i luften, Bamse-style. Hur lyckades Bamse med detta? Det är logiskt - Husmusen sprutade i hans mun och han blev dunder-stark. Det är logiskt - men jag tror inte att det nödvändigtvis har hänt i verkligheten. Förstår du skillnaden?

Har du sett på film nån gång? Det är jäkligt jobbigt att se en film som saknar logik kan jag säga. Om du inte tror mig kan du testa att se några av David Lynch's filmer. Men du kanske bara ser dokumentärer, eftersom de inte är oxymorona.

Nu får du ingen mer hjälp.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2023-09-08 kl. 14:00.
Citera
2023-09-08, 13:50
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Perfekt givetvis om man är vill framtå som en lurendrejare.
”Allt du tycker är bra har jag givetvis fixat, men allt som du inte gillar är någon annans fel”.

Till skillnad från kristna som mest verkar intresserade av att dö, så uppskattar jag det enda liv som jag vet existerar.
Jag med.
Vi köttar vidare.

Jag har provat att leva. Var inte bra på det..

Jag har hittat bättre liv. Potentiellt..
Liv med potential.

Jag litar på Vår Fader. Det här är vårat hem.

Jag litar på dig, Moscow.
Jag litar på Gud!

Det här är vårat hem. Vad vill du?!
Det är så här det är. Hur? Jo det är bra.

Vad ska det annars vara? Jag väljer att det är bra. Jag skiter i.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-09-08 kl. 13:59.
Citera
2023-09-08, 14:10
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Perfekt givetvis om man är vill framtå som en lurendrejare.
”Allt du tycker är bra har jag givetvis fixat, men allt som du inte gillar är någon annans fel”.

Till skillnad från kristna som mest verkar intresserade av att dö, så uppskattar jag det enda liv som jag vet existerar.
Jesus Kristus är Guds enfödde och älskade Son … Han är vår Frälsare från synd och död. Det här är den viktigaste kunskapen på jorden.

Aposteln Johannes skrev att Jesus, som han kallade ”Ordet”, ”var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till” (Joh. 1:2–3). Sålunda var Jesus Kristus, under Faderns plan, alltings Skapare.

Han är hela jordens Gud. As far as we are concerned.?
Citera
2023-09-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
Det är klart att det finns saker som är logiska i sin kontext.

Det går att hitta logiska orsakssammanhang i Harry Potter om man så vill. Harry stoppade sin trollstav i..vad heter hon nu..i Hermiones sköte, och nio månader senare hon fram en magisk uggla som kunde tala japanska.

Bamse hade ingen dunderhonung och fick spö av vargkusinerna. Men då skickade farmor en tub med honung från Höga Berget, gömt i pälsen på Katten Jansson. Vid precis rätt tillfälle springer Husmusen fram, greppar tuben med dunderhonung och sprutar i Bamses mun. Och plötsligt kan Bamse spöa busarna. Eller ja, han kastar upp dem i luften, Bamse-style. Hur lyckades Bamse med detta? Det är logiskt - Husmusen sprutade i hans mun och han blev dunder-stark.

Nu får du ingen mer hjälp, herr Oxymoron. (Jag håller med om att det är ett fint ord).

Det är intressant att religösa alltid tar till ordet ”håna” så fort man ifrågasätter deras påståenden om det som de samtidigt påstår är sanna? Högt i tak?
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-09-08 kl. 14:18.
Citera
2023-09-08, 14:23
Medlem
Citat:
Det är intressant att religösa alltid tar till ordet ”håna” så fort man ifrågasätter deras påståenden om det som de samtidigt påstår är sanna? Högt i tak?

Det kanske är intressant, men det var ju absolut inte det vi diskuterade nu.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2023-09-08 kl. 14:28.
Citera
2023-09-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
Det kanske är intressant, men det var ju absolut inte det vi diskuterade nu.

Stämmer! Tråden handlade ju om att det är ologiskt och irrationellt att på riktigt verkligen tro att gud skulle straffa någon efter ens död (vi är redan där inne på något som inte gå ihop eftersom man då tekniskt inte dör, men men).

Så utveckla gärna på vilket sätt du menar att det skulle vara det om du är av en annan åsikt.

Föreslår om så skulle vara fallet att du i sådana fall först börjar med en logiskt och rationell förklaring som objektivt går att bekräfta för hur man både kan dö och samtidigt leva och bli bestraffa så får vi ser hur långt vi kommer med det?
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-09-08 kl. 15:10.
Citera
2023-09-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Ja det är helt klart en av de stora svagheterna i kristendomen.

Ingemar Hedenius skrev en bra bok om detta. "Helvetesläran".

Många kristna har väl trots allt en lite mer komplex och rimlig syn på livet efter detta. Men de bokstavstroende evangeliskt kristna, de tror ju exakt så.

Rabbla upp rätt fraser /lösenord så kommer de till himlen. Medan övriga (nästan alla) kommer torteras i all evighet. Om de varit goda eller onda under sin livstid spelar ingen roll.

Det är ingen rimlig eller sympatisk religion alls.

Muslimerna har faktiskt en mycket mänskligare tro på den punkten. Att alla de som levt ett gott liv så som Gud vill att man ska leva kommer till Paradiset. Även om de inte är muslimer. För de har i sådana fall i någon bemärkelse varit muslimer utan att själva veta om det.
Citera
2023-09-08, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux

Många kristna har väl trots allt en lite mer komplex och rimlig syn på livet efter detta. Men de bokstavstroende evangeliskt kristna, de tror ju exakt så.

Rabbla upp rätt fraser /lösenord så kommer de till himlen. Medan övriga (nästan alla) kommer torteras i all evighet. Om de varit goda eller onda under sin livstid spelar ingen roll.

Muslimerna har faktiskt en mycket mänskligare tro på den punkten. Att alla de som levt ett gott liv så som Gud vill att man ska leva kommer till Paradiset. Även om de inte är muslimer. För de har i sådana fall i någon bemärkelse varit muslimer utan att själva veta om det.

Du tycker att det är en svaghet och orimligt eftersom du inte tycker att det är bekvämt för dig eller hur?

Nu handlar det inte om vad vi tycker är bekvämt eller rättvist ifrån vårat mänskliga perspektiv.

I Guds ögon är vi som atomer, och vi bör ha Gudsfruktan. Gud älskar och förlåter oss alla ifall vi ber om ursäkt för våra synder och tar emot Jesus, men Gud straffar också de syndiga som inte gör detta utan att tveka. Vi är som sagt som dammkorn eller atomer jämfört med Gud.

Det handlar inte om att rabbla upp saker eller att följa religiösa dogmer. Det handlar om att tro på och följa Jesus Kristus som sin Herre och frälsare, och att därefter göra sitt bästa för att inte synda.

Det handlar även om att rädda så många andra själar som möjligt genom att få även dessa att ta emot Jesus som sin frälsare.

Människan har redan sedan länge vänt ryggen mot Gud och är påväg mot helvetet. Frälsning ifrån detta öde finns endast hos Jesus Kristus.

Släpp högmodet och tron på att du kan göra det själv genom att bara vara en "god människa". Ingen är god utom gud. Alla människor är syndare till naturen och vi kan inte rädda oss själva.

Tron på att vi kan göra det själva är i sig högmod och därför syndigt.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-08 kl. 16:14.
Citera
2023-09-08, 16:35
Medlem
Citat:
Muslimerna har faktiskt en mycket mänskligare tro på den punkten. Att alla de som levt ett gott liv så som Gud vill att man ska leva kommer till Paradiset.

Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Släpp högmodet och tron på att du kan göra det själv genom att bara vara en "god människa". Ingen är god utom gud. Alla människor är syndare till naturen och vi kan inte rädda oss själva.

Tron på att vi kan göra det själva är i sig högmod och därför syndigt.

Vem var det mer som ville styra sitt eget rike och göra det själv? Jo djävulen, det var därför han föll. Det var även därför människan föll.
Citera
2023-09-08, 16:42
Medlem
Citat:

Och läran är fel.

Detta är den andra döden, den brinnande sjön. Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön. Upp 20

Den som kastas i eldsjön dör. För andra gången. Och är död för evigt.
Citera
2023-09-08, 17:37
Medlem
Citat:
Stämmer! Tråden handlade ju om att det är ologiskt och irrationellt att på riktigt verkligen tro att gud skulle straffa någon efter ens död (vi är redan där inne på något som inte gå ihop eftersom man då tekniskt inte dör, men men).

Så utveckla gärna på vilket sätt du menar att det skulle vara det om du är av en annan åsikt.

Föreslår om så skulle vara fallet att du i sådana fall först börjar med en logiskt och rationell förklaring som objektivt går att bekräfta för hur man både kan dö och samtidigt leva och bli bestraffa så får vi ser hur långt vi kommer med det?

Återigen nej. Trådstartaren ställer frågan hur kristna som tror på en gud som är alltigenom god, samtidigt kan tro att denne god gud straffar människor som gör det onda med en evig eld. Litegrann teodicéproblemet. Det finns massor av teorier om döden inom kristen tro även här i Sverige. Svenska kyrkan har till exempel en annan lära än många frikyrkor.
Han antyder också att det är högmod att tro att man ska klara sig undan den yttersta tiden och dess vedermödor. Eskatoliska frågor.

Ämnet för handen är teologi. Du har din fulla rätt att tycka det ämnet är både irrelevant och ointressant. Men det är vad tråden handlar om, och inget annat. Du vill gärna prata om saker som ligger dig varmt om hjärtat och kanske inte nödvändigtvis har med trådstarten att göra. Jag får mest intrycket av att du vill berätta för världen att du inte tror på Gud. Det är härmed noterat. Själv ska jag äta en leverpastejmacka, jag gillar bredbar leverpastej. Ost är också OK.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2023-09-08 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in