2023-09-08, 12:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Exakt! Precis som jag skrev. Som en fuskbyggare struntar i att svara i telefon.

Skapade gud universum? Om svaret är jag så skapade han väl då rimligt vis både det goda och det onda? Eller var det en annan gud?

Du citerade följande: ”Den som sår den goda säden är Människosonen. Åkern är världen. Den goda säden, det är rikets barn, men ogräset är ondskans barn”

Förklara exakt vilka av dessa som gud har, respektive inte skapat och om inte svaret är ”alla” förklara då också vem dom då gjorde det och hur det i sådana fall går ihop med påståendet att gud skapade ”allt”.
Jag vet bara vad Jesus har förmedlat men jag tror inte Gud har skapat kriminalitet eller hänsynslöshet.
Citera
2023-09-08, 12:21
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
I sådana fall är uttrycket som nämndes dvs ”logiskt bibliskt” en oxymoron efters det inte finns någon tillstymmelse av logik i bibeln.
Tycker du att Gud och djävulen är ologiskt?

Att Gud kan rädda från djävulen sjukdom och död. Som Han vill.
Som Han vet är bäst.

Vi vet ju inte allt i närheten.

Därför förstår jag det blir ologiskt för dig. Liksom många inte får ihop det med Jesus.

(Jag får såklart inte ihop det säkerligen särskilt tillfredsställande eller utan synd.

Men i Jesus är vi utan synd. Vet inte hur jag gör mitt bästa heller.)
Det är ok. Jag kanske är mitt bästa genom att inte göra nåt. Bara vara
I Gud. Och andas lugn och ro.

Jäkla poliskyrka som ska lägga sig i och meddla.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-09-08 kl. 12:27.
Citera
2023-09-08, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Tycker du att Gud och djävulen är ologiskt?

Att Gud kan rädda från djävulen sjukdom och död. Som Han vill.
Som Han vet är bäst.

Vi vet ju inte allt i närheten.

Därför förstår jag det blir ologiskt för dig. Liksom många inte får ihop det med Jesus.

(Jag får såklart inte ihop det säkerligen särskilt tillfredsställande eller utan synd.

Men i Jesus är vi utan synd. Vet inte hur jag gör mitt bästa heller.)
Det är ok. Jag kanske är mitt bästa genom att inte göra nåt. Bara vara
I Gud. Och andas lugn och ro.

Jäkla poliskyrka som ska lägga sig i och meddla.

Det som blir ologiskt är väl varför gud då valde att exempelvis skapa bakterier och virus som faktiskt leder till exemplevis sjukdom och död?

Vad är poängen med barncancer? Förklara det?

För mig som numera grundar mitt liv på den verklighet som vi objektivt kan mäta och observera så är inte den frågan särkilt konstig. Men för dig som påstår att det ligger något medvetande bakom detta. Du måste ju du kunna förklara vad syftet är med det? Så varför skapade Gud barncancer? Vad vad poängen med det? Och på vilket sätt menar du att det skulle var en ”god” gärning? Hur motiverar du det?
Citera
2023-09-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag vet bara vad Jesus har förmedlat men jag tror inte Gud har skapat kriminalitet eller hänsynslöshet.

Så vem har skapat det då?

Men om du tänker svara något i stil med ”det har vi genom vår synd ” och sedan kanske ta hela grejen med Adam och Eva. Passa då även på att svara på vem som skapade Adam, Eva, ormen och trädet?
Citera
2023-09-08, 12:58
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Det som blir ologiskt är väl varför gud då valde att exempelvis skapa bakterier och virus som faktiskt leder till exemplevis sjukdom och död?

Vad är poängen med barncancer? Förklara det?

För mig som numera grundar mitt liv på den verklighet som vi objektivt kan mäta och observera så är inte den frågan särkilt konstig. Men för dig som påstår att det ligger något medvetande bakom detta. Du måste ju du kunna förklara vad syftet är med det? Så varför skapade Gud barncancer? Vad vad poängen med det? Och på vilket sätt menar du att det skulle var en ”god” gärning? Hur motiverar du det?
Gud skapa inte cancer.
Som sagt jag har inte svaret på allt långtifrån. Men vi har nåt i Jesus.

Man kan läsa nåt ur allt det här. Droppe för droppe. Bildar det större trosvisshet. En bild. En annan värld.
Den finns där. Guds rike.

Om du försöker ens lite vinna över världen och mörkret.

Det finns ett ljus. Guds kraft Jesus. För oss betryckta.. och förtryckta.
Citera
2023-09-08, 13:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så vem har skapat det då?

Men om du tänker svara något i stil med ”det har vi genom vår synd ” och sedan kanske ta hela grejen med Adam och Eva. Passa då även på att svara på vem som skapade Adam, Eva, ormen och trädet?
Gud är livets herre och i livet finns möjlighet att bete sig bättre eller sämre. De som härskar med hänsynslöshet formar en värld kring sig och sitt styre. Hänsynslösa formar maffian och i den världen föds barn som växer upp och blir bättre eller sämre. De som utvecklas bra får evigt liv i en fullkomlig värld, de som inte lämpar sig förlorar livet.
Citera
2023-09-08, 13:09
Medlem
Citat:
Gud skapa inte cancer.
Som sagt jag har inte svaret på allt långtifrån. Men vi har nåt i Jesus.

Man kan läsa nåt ur allt det här. Droppe för droppe. Bildar det större trosvisshet. En bild. En annan värld.
Den finns där. Guds rike.

Om du försöker ens lite vinna över världen och mörkret.

Det finns ett ljus. Guds kraft Jesus. För oss betryckta.. och förtryckta.

Jaha? Så gud skapade alltså allt och alla i universum, men alltså inte något som är dåligt eller fel? Utan alltså bara ”bra”. Låter det vettigt?
Citera
2023-09-08, 13:15
Medlem
Citat:
Gud är livets herre och i livet finns möjlighet att bete sig bättre eller sämre. De som härskar med hänsynslöshet formar en värld kring sig och sitt styre. Hänsynslösa formar maffian och i den världen föds barn som växer upp och blir bättre eller sämre. De som utvecklas bra får evigt liv i en fullkomlig värld, de som inte lämpar sig förlorar livet.

För mig, så skulle en evighet i himmeln ihop med Gud vara värre än helvetet! Enligt den kristna tron så hamnar sådana som jag (som inte tror på gud längre) i helvetet.
Så betyder det då att jag då alltså att jag kommer till ”himmelen”? Eller?
Citera
2023-09-08, 13:18
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Jaha? Så gud skapade alltså allt och alla i universum, men alltså inte något som är dåligt eller fel? Utan alltså bara ”bra”. Låter det vettigt?
Why so serious?
Det är perfekt. Ser du väl.

Ha lite förtröstan. Varför tror du inte på Gud? Tro på att det löser sig. Vad är lite lidande.

Tror du att du har sett allt?
Citera
2023-09-08, 13:26
Medlem
Citat:
Why so serious?
Det är perfekt. Ser du väl.

Ha lite förtröstan. Varför tror du inte på Gud? Tro på att det löser sig. Vad är lite lidande.

Tror du att du har sett allt?

Perfekt givetvis om man är vill framtå som en lurendrejare.
”Allt du tycker är bra har jag givetvis fixat, men allt som du inte gillar är någon annans fel”.

Till skillnad från kristna som mest verkar intresserade av att dö, så uppskattar jag det enda liv som jag vet existerar.
Citera
2023-09-08, 13:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
För mig, så skulle en evighet i himmeln ihop med Gud vara värre än helvetet! Enligt den kristna tron så hamnar sådana som jag (som inte tror på gud längre) i helvetet.
Så betyder det då att jag då alltså att jag kommer till ”himmelen”? Eller?
Ja, om du inte ens vill leva ett fullkomligt liv så blir det kanske så att du dör för alltid. Evig tortyr slipper du.
Citera
2023-09-08, 13:38
Medlem
Citat:
Ja, om du inte ens vill leva ett fullkomligt liv så blir det kanske så att du dör för alltid. Evig tortyr slipper du.

Jag lever mitt fullkomlig liv nu? Att leva för evigt vore tortyr eller för att inte säga ett rent helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in