2023-08-30, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Du prensenterade felaktiga siffror.

Inte alls, tillomed underrepresenterade, eftersom man inte räknar de som dör några dagar senare.

De som dör av självmord skulle nog inte gjort det om det inte var så enkelt som med pistol.

Vadå tvåhandsvapen?

Eftersom du har en agenda så är det idiotiskt att diskutera med dig.

Kommer inte att hända att man släpper vapen fritt så blaha blaha iallafall.
Citera
2023-08-31, 04:47
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Jag känner ett otal vapenägare och de är alla seriösa i sitt vapenägande. Vapnen är legala, guldmärken tas årligen innan jakten, vapenvården sköts, bössorna är (ofta) delade och inlåsta, de transporterar vapnen dolt och delat.

Varför skulle de som redan har (legala) vapen i sin ägo inte klara av att bära dem?

Då är det ett större problem med alla som kommer skaffa vapen utan någon som helst erfarenhet innan. För att inte tala om den nuvarande situationen när vapenlagstiftningen hela tiden stramas åt för vanligt folk medan babbeluringarna fortsätter orsaka kaos med illegala Balkanvapen.

Inlägget du citerar av mig är svar nummer 3 (inlägg 4 totalt i tråden) de 2 inlägg jag syftar på i svaret, är alltså två negativt inställda troligen icke-vapenägare.
Dom klarar säkert inte av det.

Jag är själv väldigt vapenintresserad och skulle definitivt gå en eventuell svensk CCWutbildning.
Senast redigerad av scoremax 2023-08-31 kl. 05:00.
Citera
2023-08-31, 05:24
Medlem
Mr.Wolfs avatar
"Det krävs en god man med vapen för att stoppa en ond man med vapen "
Citera
2023-08-31, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Inte alls, tillomed underrepresenterade, eftersom man inte räknar de som dör några dagar senare.

De som dör av självmord skulle nog inte gjort det om det inte var så enkelt som med pistol.

Vadå tvåhandsvapen?

Alla svenskar är ju inte ynkryggar, även om de flesta är det. Till slut blir det förhoppningsvis någorlunda lätt för alla som vill att skaffa olagliga vapen. Det finns länder där hela den vuxna manliga befolkningen bär olagliga vapen oavsett hur vapenlagen ser ut, även om frihetshatande svenska politiker och journalister av ressentiment mest pekar finger åt USA. De flesta svenskar är lagtokar men inte alla.

Sen fattar jag inte din signatur. Är du mot sossar eller för? Att anse att självmord inte är en rättighet och att bara staten och de kriminella ska bära vapen är ju de sossigaste åsikter man kan ha.
Citera
2023-09-01, 05:19
Medlem
scoremaxs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Det här skulle jag vilja se en källa på, för det är information som jag aldrig hört eller sett nämnas tidigare, och som går tvärtemot all tidigare rapportering.

Citat:
Nu förstår jag att svenska kanske inte är ditt modersmål, men det här blir ju fel på alla sätt.

Citat:
Vadå tvåhandsvapen?
Skuldervapen helt enkelt.
Något man generellt inte bär med sig på allmän plats direkt.
Däremot inte helt ovanligt vi försvar av hemmet.

Citat:
Och det har inte du?

Citat:
Nej antagligen inte.
Och i det stora hela kommer det inte spela någon roll heller, eftersom dom som verkligen vill ha vapen skaffar det ändå idag, oavsett om man är kriminell eller laglydig.
Enda skillnaden det gör är att vanliga människor har det svårare att skaffa i nuläget.
Citat:
Fri tillgång på vapen skulle göra fler människor till mördare även fast de inte var kriminella från början.
Mord är alltså en medveten och i olika grad planerad handling, således är du alltså kriminell redan vid stämplingen.
Det du refererar till låter mer som dråp.
Citera
2023-09-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Inlägget du citerar av mig är svar nummer 3 (inlägg 4 totalt i tråden) de 2 inlägg jag syftar på i svaret, är alltså två negativt inställda troligen icke-vapenägare.
Dom klarar säkert inte av det.

Jag är själv väldigt vapenintresserad och skulle definitivt gå en eventuell svensk CCWutbildning.
Jag skulle definitivt joina dig i första kursen, men jag tror inte jag skulle bära vapen. Det svåra är att veta när man skall skjuta, många kriminella är bra på att se normala ut och smyga fram till offret och jag som börjar bli gammal skulle nog ha svårt att hinna dra vapnet. Men jag skulle naturligtvis gå kursen om den fanns. Bara för att reta Märta Stenevi.

Sedan är frågan, om man nu skulle gå en sådan kurs, får man då även licens på ett extra vapen i fickstorlek, mina nuvarande är i storlek tjänstevapen. Skulle hellre ha en KelTec P-32 eller S&W modell bodyguard airweight om man skall bära hela dagen. Sedan skulle väl min arbetsgivare på ett tuppkycklingar om det råkade komma fram att man bär vapen.
Citera
2023-09-01, 16:46
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag skulle definitivt joina dig i första kursen, men jag tror inte jag skulle bära vapen. Det svåra är att veta när man skall skjuta, många kriminella är bra på att se normala ut och smyga fram till offret och jag som börjar bli gammal skulle nog ha svårt att hinna dra vapnet. Men jag skulle naturligtvis gå kursen om den fanns. Bara för att reta Märta Stenevi.

Sedan är frågan, om man nu skulle gå en sådan kurs, får man då även licens på ett extra vapen i fickstorlek, mina nuvarande är i storlek tjänstevapen. Skulle hellre ha en KelTec P-32 eller S&W modell bodyguard airweight om man skall bära hela dagen. Sedan skulle väl min arbetsgivare på ett tuppkycklingar om det råkade komma fram att man bär vapen.

Nu kommer det ju inte att hända i Sverige iofs, men OM det skulle gjort det, så skulle det bli fler micromodeller och så på marknaden, då licenserna i nuvarande läge funkar på samma sätt.

Dessutom finns ju redan airweights, G43, P365 och liknande att köpa i Sverige idag.

Grundregeln för användande av det blir sannolikt som det i praktiken är överallt annars, dvs, ”Du använder vapnet när det är omedelbar fara för livet, och det finns inget annat alternativ”

Jag vågar påstå att uppfylls det så går du fri i varenda stat/nation som har ccw i någon form.

Jag ser faktiskt inga större oklarheter hur det skall gå till rent praktiskt, eftersom det finns såpass många stater redan som har det.
Citera
2023-09-03, 15:22
Medlem
Kackotopis avatar
"Riksdagsledamotens vapenutspel väcker starka reaktioner": https://www.youtube.com/watch?v=X4Syy7DieYY

Citat:
Richard Sörman intervjuar riksdagsledamoten Josef Fransson (SD) efter att han på sociala medier väckte stor uppmärksamhet med ett utspel om att göra det lättare för laglydiga svenskar att bära vapen.
Citera
2023-09-04, 16:35
Bannlyst
Sweden: the gun violence capital of Europe

Titta på apan de intervjuar i videon, som har burit vapen sen han var 13. Fattar ni att han och hans polare bara skulle hånle om de läste era fega inlägg här i tråden.

Era kuvade djävla ynkryggar.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2023-09-04 kl. 16:39.
Citera
2023-09-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Sweden: the gun violence capital of Europe

Titta på apan de intervjuar i videon, som har burit vapen sen han var 13. Fattar ni att han och hans polare bara skulle hånle om de läste era fega inlägg här i tråden.

Era kuvade djävla ynkryggar.
Att du orkar.
Det ska vara fint i några dagar nu så stäng av din dator och gå ut lite i friska luften, det skulle göra dig gott.
Gå ur denna delen av forumet också, du klarade ju inte ens av att skaffa ett vapen för att du skyllde på en kompis, men du ska gnälla på alla andra men du klarar ju inte av att skaffa ett vapen själv din ynkrygg.
Citera
2023-09-05, 09:48
Kommer aldrig att ske då vapenmotståndet bara ökar och ökar i och med att de äldre dör bort. Nästa steg är att totalt förbjuda pistoler.
Citera
2023-09-05, 16:25
Medlem
Kackotopis avatar
Här är ett typexempel på där en civil borde haft ett vapen att försvara sig med "VIDEO: Här stormar ’Balkongturken’ exflickvännens hem": https://samnytt.se/video-se-nar-balk...flickvans-hem/

Citat:
Det var den 25 maj i år som 26-årige Mohammed Amana, medborgare i Algeriet, gick till attack mot en svensk kvinna i Orrefors i Nybro kommun.

Kvinnan som hade gjort slut med Mohammed Amana bodde tillfälligt hos en manlig vän. Migranten sökte upp henne för att sedan gå till attack med en kökskniv, vilket Samnytt nyligen rapporterade om.

Exflickvännens kompis: Han högg mig med en kniv, han högg mig med en kniv, en stor köttkniv, skriker exflickvännens vän.

Mohammed: Wallah jag kommer döda dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in