Citat:
Ursprungligen postat av
Vattenspann
Jag känner ett otal vapenägare och de är alla seriösa i sitt vapenägande. Vapnen är legala, guldmärken tas årligen innan jakten, vapenvården sköts, bössorna är (ofta) delade och inlåsta, de transporterar vapnen dolt och delat.
Varför skulle de som redan har (legala) vapen i sin ägo inte klara av att bära dem?
Då är det ett större problem med alla som kommer skaffa vapen utan någon som helst erfarenhet innan. För att inte tala om den nuvarande situationen när vapenlagstiftningen hela tiden stramas åt för vanligt folk medan babbeluringarna fortsätter orsaka kaos med illegala Balkanvapen.
Jag tror att du missförstod.
Jag (och Scoremax) är gamla nog att ha genomfört en militär utbildning (det har många gjort) där stora delar av utbildningen på det personliga vapnet gick ut på att träffa det man skulle träffa, och i övrigt hantera vapnet på ett säkert sätt, för egen del och för andra.
Så, det skulle naturligtvis gå alldeles utmärkt att koppla vapeninnehav med omdöme, utbildning och tillämpad träning, disciplin och klara besked när vapnet kan användas efter givna instruktioner - då blir det inga (större) bekymmer.
Däremot kommer det (om "alla" får bära vapen) inte att finnas något enkelt sätt att veta vem man skall skjuta, när man skall skjuta, ifall det är befogat att skjuta och andra svåra frågor. Bär man vapen för självförsvar är detta något som man måste ha järnkoll på.