2023-08-30, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Trump är bara en idiot som pressar luft som andra idioter lyssnar på och tror på.

Gäng får vapen enklare då vapen är mer spritt och andra länder har inte samma problem som vi har just nu och att göra vapen mer tillgängligt förvärrar problemet. Se på usa som exempel.

Men att argumentera med er är som att argumentera med förståndshandikappade.

Men varför fungerar det i Schweiz och inte i USA? Svara på den, du som inte är förståndshandikappad.
Citera
2023-08-30, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Skulle det vara mindre våld strax efter ett krig?

Det är >99% babbar som skjuter. Det är alltså babbarna som ska bort och inte vapnen.

Jag har inte påstått det men det var andra tider och 1923 kan inte jämföras med 2023.

Kriminella får mer vapen om det görs mera tillgängligt.
Citera
2023-08-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Men varför fungerar det i Schweiz och inte i USA? Svara på den, du som inte är förståndshandikappad.

Jag har inte jämfört med schweiz, jag jämför med usa, schweiz har ingen gängkultur och därför inte jämförbart.
Citera
2023-08-30, 14:16
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag har inte jämfört med schweiz, jag jämför med usa, schweiz har ingen gängkultur och därför inte jämförbart.
Gängmedlemmar får inte köpa vapen i Sverige.
Citera
2023-08-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Gängmedlemmar får inte köpa vapen i Sverige.

Men deras kompisar och släktingar samt arbetskamrater som de kan "låna" av.
Citera
2023-08-30, 14:18
Medlem
Citat:

Som sagt, de dåliga människorna får vapen ändå. I Sverige kan inte vem som helst köpa vapen, här vimlar det av vapen bland gängen ändå.
Citera
2023-08-30, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Som sagt, de dåliga människorna får vapen ändå. I Sverige kan inte vem som helst köpa vapen, här vimlar det av vapen bland gängen ändå.

Mycket lättare om alla har det än om inte alla har det.
Citera
2023-08-30, 14:20
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Nej, de får inte köpa vapen alls.
Citera
2023-08-30, 14:44
Bannlyst
Citat:

Du pratar som om inte de flesta gängkrininella redan hade vapen. Det är möjligt att de undviker att bära vapen för det mesta, om de är kända av snuten, men de har garanterat ett vapen tillgängligt hos någon ostraffad/minderårig medbrottsling/släkting.

Samtidigt är det inte bara svårt att ens få tag på en pistol lagligt; det är också mycket svårt att få tag på en olagligt om man är i övrigt laglydig och bara vill ha en pistol för att kunna freda sig.

I länder där folk är mindre fega än i Sverige är olagliga vapen tillgängliga för alla vuxna som inte är förståndshandikappade. I Sverige är det bara snuten, militären och grova kriminella som har god tillgång till skjutvapen.

En typiskt svensk grej är också att det faktiskt var helt fritt med skjutvapen ända fram till 1927 - England hade t.ex. vapenlagar redan på 1700-talet - men att svenskarna som de ynkryggar de är ändå bara vek sig och att de t.o.m. är så jävla dumma i huvudet att bonnlurkar som har gevär i princip har förått pistolskyttarna, som om inte staten ändå skulle plocka av bonnlurken hans lånegevär på 10 minuter om den ville...
Senast redigerad av Redoxreaktion 2023-08-30 kl. 15:12.
Citera
2023-08-30, 20:12
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Drägget rensas inte ut eftersom det inte görs vare sig personlighetstest eller någon djupare personundersökning innan licens beviljas, du klarar dig med att söka medlemskap i nån skytteförening och vara prickfri i alla register. Men även om du är ostraffad på papperet kan du vara kriminellt lagd eller ha rent skadliga intentioner med ditt vapeninnehav. Svensk kultur fram till 1900-talet gick inte heller ut på att folk i allmänhet sprang runt på stan beväpnade eller förväntades ingripa vid brott i polisens ställe. Om de som har licens idag börjar gå beväpnade på allmän plats kommer också fler söka och få licens - och det redan från den dag de blir myndiga. Vill du ha den normen med körkort, vapenlicens och första handeldvapnet på 18-årsdagen? Med det samhällsklimat och den befolkning vi har idag?

Skälen till att licenskrav infördes är mer relevanta 2023 än någonsin förr. Vi är betydligt många fler i landet än vi var för 100 år sedan, antalet rena knäppgökar med extrema åsikter på både höger- och vänsterkant samt religiösa extremister är betydligt högre, risken för olovlig kårverksamhet är mångdubbelt mycket större, vi har utländska krafter som jobbar stenhårt med påverkanskampanjer utifrån och tyvärr ökar även antalet rena tomtar som tror att privata medborgargarden är svaret på våra samhällsproblem. Sätt en pistol i näven på nån av dem som levt rövare mot socialtjänsten senaste åren för att de "kidnappar muslimska barn" - vill du verkligen jobba som socialsekreterare i den personens närområde? Trots att han är ostraffad sedan tidigare och har vapenlicens? Tror inte det. Inte ens om han loooovar att vara snäll. Eller sätt en laglig pistol i näven på den där 18-åringen som nyss fått vapenlicens, han som är ren i alla register och hänger på Mall of Scandinavia hela dagarna med polarna, de där gulliga men vilsna grabbarna som inte har nåt jobb att gå till men ändå har jackor värda tusenlappar. Alla andra har ju vapen, varför inte han också? Vi ska väl inte diskriminera någon? Vill du jobba som väktare på gallerian, eller som polis när grabben hamnar i bråk med nån jämnårig som är lika lagligt beväpnad han? Tror inte det. Fler vapen i omlopp, oavsett om någon har licens på dem eller inte, innebär större risker och fler som på ren svenska får skallen avskjuten.

Sverige 1930 var en sak, Sverige 2023 är ett helt annat djur. Och med illegala vapen redan i omlopp ser jag ingen anledning att plussa på legala vapen också, för att fördriva ont med iont har aldrig fungerat.
Har inget att göra med att fördriva ont med ont.

Det ska självklart vara krav på svenskt medborgarskap för att kunna ta vapenlicens samt att man inte ska dela ut medborgarskap till höger och vänster hela tiden och även dra in från de som fått dem godtyckligt.

Så kan du minimera risken för att en galen islamist ska få tag på vapen legalt. Dock så är flödet av illegala vapen så stort att kriminella fixar lätt fram vapen varken du vill det eller ej.

Sen kan man absolut ha någons slags åldergräns. Runt 23-25 tex när frontalloben är fullt utvecklad.

Medborgargarden vill jag egentligen inte heller ha men iochmed att statens våldsmonopol är otroligt svagt idag med kriminella som fritas hela tiden av sina kriminella kompanjoner. Så kommer medborgargarden dyka upp för eller senare.

Och snart kommer nog även svenskar fixa fram vapen lagligt eller illegalt oavsett vad lagen säger när man fått nog. Har redan stöt på folk som öppet säget att de bär kniv pga otryggheten.
Citera
2023-08-30, 20:20
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Tyvärr vilket visas av svaren i tråden, ett dåligt förslag.

Svenskar som inte bryr sig om vapenhantering och skytte under nuvarande lagstiftning, skall naturligtvis inte bära vapen sedan heller, oavsett lagstiftning.

Så ovanstående skribenter har naturligtvis helt rätt.
Dom klarar inte av att bära vapen.

Jag känner ett otal vapenägare och de är alla seriösa i sitt vapenägande. Vapnen är legala, guldmärken tas årligen innan jakten, vapenvården sköts, bössorna är (ofta) delade och inlåsta, de transporterar vapnen dolt och delat.

Varför skulle de som redan har (legala) vapen i sin ägo inte klara av att bära dem?

Då är det ett större problem med alla som kommer skaffa vapen utan någon som helst erfarenhet innan. För att inte tala om den nuvarande situationen när vapenlagstiftningen hela tiden stramas åt för vanligt folk medan babbeluringarna fortsätter orsaka kaos med illegala Balkanvapen.
Citera
2023-08-30, 21:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Jag känner ett otal vapenägare och de är alla seriösa i sitt vapenägande. Vapnen är legala, guldmärken tas årligen innan jakten, vapenvården sköts, bössorna är (ofta) delade och inlåsta, de transporterar vapnen dolt och delat.

Varför skulle de som redan har (legala) vapen i sin ägo inte klara av att bära dem?

Då är det ett större problem med alla som kommer skaffa vapen utan någon som helst erfarenhet innan. För att inte tala om den nuvarande situationen när vapenlagstiftningen hela tiden stramas åt för vanligt folk medan babbeluringarna fortsätter orsaka kaos med illegala Balkanvapen.

Jag tror att du missförstod.

Jag (och Scoremax) är gamla nog att ha genomfört en militär utbildning (det har många gjort) där stora delar av utbildningen på det personliga vapnet gick ut på att träffa det man skulle träffa, och i övrigt hantera vapnet på ett säkert sätt, för egen del och för andra.

Så, det skulle naturligtvis gå alldeles utmärkt att koppla vapeninnehav med omdöme, utbildning och tillämpad träning, disciplin och klara besked när vapnet kan användas efter givna instruktioner - då blir det inga (större) bekymmer.

Däremot kommer det (om "alla" får bära vapen) inte att finnas något enkelt sätt att veta vem man skall skjuta, när man skall skjuta, ifall det är befogat att skjuta och andra svåra frågor. Bär man vapen för självförsvar är detta något som man måste ha järnkoll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in