Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-22, 07:22
Medlem
Musikopps avatar
I takt med att svenne blir fattigare kommer även det importerade utbudet minska. Läkemedelsbolagen har redan börjat undvika den svenska marknaden pga den dåliga kronan. Kombinationen av svag krona och svag köpkraft är inte lockande helt enkelt.
Citera
2023-08-22, 07:25
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
2-300år? Farmorsfar var statare. Det vsr ett helt annat liv än vad folk har idag..det var lite drygt 100år sen.

Vilken jäkla historielöshet folk har i tråden. Men det är ju likadant i alla krisrunkartrådar.
Min mormor hade 13 syskon. Hennes far var en enkel bonde.

Skall man kunna föda 13 st barn nu, så måste man ha en lön på 100 k i månaden. Eller vara somalier och gå på bidrag då.
Citera
2023-08-22, 07:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Inte för att vara en sossevurmare men det är ju utan konkurrens regeringen under Reinfeldt som skadat Sverige mest.

Regeringen Reinfeldt avtal med satan själv i migrationsfrågor, dvs MP gjorde massor med skada. Men skiten började redan på 90 talet. Redan 1989 tog Sverige för mycket flyktingar.
Citera
2023-08-22, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Pratade med en chef för en medelstor livsmedelsbutik. Senaste tiden har 2 nya beteenden dykt upp bland kunderna.
1. Otroligt mycket mer pantande av burkar och flaskor.
2. Tidigare har köpet av nödvändiga inköp skett över hela månaden. T ex tandkräm och toalettpapper. Men nu sker inköpen precis efter den 25. (Ingen butik som fläskar på med speciellt erbjudande i slutet av månaden.)

Dessa iakttagelser gör att jag nog tror medelsvensson börjar vara rätt squeezed.
Liknande iakttagelser?

Det som händer nu är att folk lägger mer energi på att betala av bolån och andra lån eller ja egentligen inte, men högre ränta ger mindre pengar i plånboken till annat och svenskar överlag är tokskuldsatta.
Sedan tycker jag också att den där shoppingglädjen förtas ju också med de nya normala svindyra priserna i affären pga vår ständigt sjunkande krona.
Citera
2023-08-22, 07:29
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Regeringen Reinfeldt avtal med satan själv i migrationsfrågor, dvs MP gjorde massor med skada. Men skiten började redan på 90 talet. Redan 1989 tog Sverige för mycket flyktingar.
Ganska skrämmande numera. Är ensam Svensk många tag.
Citera
2023-08-22, 07:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
dom giriga handlarna har utnyttjat läget, och har du en familj med 5 munnar att mätta så känns det såklart, ser inte riktigt det roliga i det här, en rekordlåg krona, bregott har blivit en klassmarkör, gängkriminalitet, dålig sjukvård och sandnegrer som vill spränga oss i luften, det blir en mörk höst både bildligt och bokstavligt...
Jag håller med om att handlarna utnyttjat läget. Ta Coop t ex. I maj sänkte de priset på all färsk frukt och grönsaker med 12%.
Känslan var fantastisk, det gjorde stor skillnad faktiskt.

Efter en ynka månad med dessa mer normala priser, så tog de helt sonika bort sänkningen. Och höjde vissa grupper frukt och grönt skyhögt.
(T ex paprika, sparris, avokado, gurka.)
Så vidrigt girigt!
Citera
2023-08-22, 07:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ganska skrämmande numera. Är ensam Svensk många tag.

Svemsken har sänkt bort sitt land till orcherna.
Citera
2023-08-22, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Nix. I Sthlm på ICA kostar de 59kr.
Här i Stockholm e det lite dyrare. 10-15%.
Citera
2023-08-22, 07:36
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Nu är Lidls läsk billigare men jag är lite förvånad att läsk och mineralvatten inte verkar kosta mer än för tre år sedan. Allt annat jar blivit märkbart dyrare.

Läsk och mineralvatten kostar i princip ingenting att producera. Då är det väldigt lätt att låta bli att höja priserna i syfte att hålla försäljningen uppe.
Citera
2023-08-22, 07:36
Medlem
santos_devilles avatar
Eller så har svensken fått börja bli lite mer ekonomisk och tänka på vad hen köper.
Citera
2023-08-22, 07:37
Medlem
Rasputin420s avatar
Får beställa mat ifrån Kina helt enkelt, bra pris kompis
Citera
2023-08-22, 07:39
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag tror att sortimenten kommer att ändras en hel del på sikt.

Då tänker jag mest på allt onödigt som finns, en massa helfabrikat, vego substitut, dyra pyttesmå dressingar och annan skit.
Det kan ju inte stå där och bli gammalt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in