2023-08-22, 02:08
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Det enda vi vet med säkerhet är att svenska politiker inte kommer att göra ett skit. I kris behövs ledarskap men det ser vi inte skymten av.
Det är som det är med den biten. Lite krasst kan man tycka att folk får den regering de förtjänar. Det lär ju inte gå nöd på politrukerna.
Senast redigerad av Rouen 2023-08-22 kl. 02:18.
Citera
2023-08-22, 02:17
Medlem
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Ja, våra parallellsamhällen genererar inga större skatteintäkter så du har en poäng helt klart.

Känns väl alltid fint i handhjärtat när en somalier, som sliter hårt och bidrar med sina strån till stacken, drar hem en 70" tv från affären.

20 miljarder till ett tyvärr lönlöst krig?
Vindkraftshistorian?
Äldrevård och skola får 50 gånger sämre krubb än en intern?
EU, och alla andra bidrag till jordens alla länder?

Ja nog finns det minsann sina vägar skattestålarna kan försvinna till.

Pressening, ljudlös tjuvjakt blossar nog upp inom kort med all säkerhet om det fortsätter i denna takt.
Citera
2023-08-22, 02:39
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Bor utomlands och tillbringade sommarsemestern i Sverige. Fick inte intrycket av att folk har det dåligt ställt. Mycket folk ute på nöjesparker, krogen och badanläggningar. Men vad vet jag, många kanske unnade sig lite extra just de veckorna.

Det är dock sant att maten generellt blivit dyr i Sverige. Inte kul för barnfamiljer som har många munnar att det mätta.
Ja, så är det.

Nannyn äter upp min falukorv så jag får köpa ny på Ica hela tiden.

De får införa ett nytt dubbel double bonus så man kan maxa poängen på Ica. Blir ändå inte mer än 3% om de inte släpper till lite mer då nu när jag tänker efter.

Svinn blir det inte mycket heller. Lite förtorkade champinjoner köpta för 40kr/kg a 100, lite äpplen som ändrat färg 500g och potatis som blivit till vatten 500g. Desto mer skit: Ballonger och festartiklar 1000kr.

Jag fick punga ut för min andra "sida" (hälft) så kreditkortet gjorde sitt och gick i konken.

Men den 25;e smäller det, den 25:e smäller...
Citera
2023-08-22, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Sverige har inte varit värre än detta på 2-300 år.
Hemskt att se vart vi är

2-300år? Farmorsfar var statare. Det vsr ett helt annat liv än vad folk har idag..det var lite drygt 100år sen.

Vilken jäkla historielöshet folk har i tråden. Men det är ju likadant i alla krisrunkartrådar.
Citera
2023-08-22, 04:12
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Pratade med en chef för en medelstor livsmedelsbutik. Senaste tiden har 2 nya beteenden dykt upp bland kunderna.
1. Otroligt mycket mer pantande av burkar och flaskor.
2. Tidigare har köpet av nödvändiga inköp skett över hela månaden. T ex tandkräm och toalettpapper. Men nu sker inköpen precis efter den 25. (Ingen butik som fläskar på med speciellt erbjudande i slutet av månaden.)

Dessa iakttagelser gör att jag nog tror medelsvensson börjar vara rätt squeezed.
Liknande iakttagelser?
25:e har alltid varit kutym vid t ex privat bil- eller elektronikförsljning. Bara rasslar till efter annonsen varit död i evigheter. Folk har inget konsekvenstänk.

De flesta varor är snordyra men jag upplever faktiskt en bättre personlig ekonomi. Matkonto under 1500 kr/mån och lättsaltad lön = handlar som vanligt.

I övrigt tjänar vi fortfarande otroligt bra och har löjligt höga löner. Fortsatt slösaktigt levnadsskynke kanske blir tufft att upprätthålla under lågekonomin.
Senast redigerad av avc 2023-08-22 kl. 04:24.
Citera
2023-08-22, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det finns Lidl.. Det är inte värre än det var efter regeringen Carlsson på 90 talet. Nu råder samma skit efter regeringen Andersson. Det tar tid att städa upp ekonomin. Men det är väl dags att man börja vakna, att vi inte ha råd att ta emot asylsökande ifrån 3:e världen. Utan det behövs en restriktivare asylpolitik, om vi skall behålla vår välfärd.
Inte för att vara en sossevurmare men det är ju utan konkurrens regeringen under Reinfeldt som skadat Sverige mest.
Citera
2023-08-22, 06:05
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Grattis bonnläpp utan förmåga att inse att det finns en värld utanför din bubbla

Tack!

Böl och böla, det har blivit sinnesjukt mycket dyrare med allt, bensin/diesel är en våldtäkt, mat innebär en fistning på ICA, räntorna kommer gå upp, inte så jävla kul att ha 3 ungar, 2 bilar och som grädde på moset sinnesjuka matpriser...

Sluta lipa. Statlig skatt gränsen höjs rejält nästa år då kan du ta ut ca 57k per månad innan statlig skatt kickar in.
Citera
2023-08-22, 06:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
2-300år? Farmorsfar var statare. Det vsr ett helt annat liv än vad folk har idag..det var lite drygt 100år sen.

Vilken jäkla historielöshet folk har i tråden. Men det är ju likadant i alla krisrunkartrådar.

Haha ja precis. Min farfar jobbade på industri hela livet och försörjde en familj fast han ville studera. Hans mor var torpare. När hon var liten levde man på sämsta klassen potatis och sill eller sillspad.
Citera
2023-08-22, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
En viss förändring har skett absolut.

För ungefär två år sedan lät det så här på grillfesten (hos den helt vanliga familjen med helt ordinära arbeten och löner)....med en öl i handen och snack framför grillen.

- Schysst uppblåsbar pool du skaffat till ungarna !
- Ja, fan, men funderar på att anlägga en riktig pool nästa år
- Okej coolt...har du sett den nya Teslan förresten ?
- Det får nog bli en sådan som nästa bil, leasingavtalet går ut nästa år serru.
- Jag fattar.
- Fick värderat upp kåken (radhus, bostadsrätt, 9700 kallhyra, nybyggd högt belånad förening, Stockholm, 200 kvm tomt) till 8,7 mille. Vilket jävla klipp vi gjorde som slog till. Skönt att pengar är gratis !
- Vad är det för stek förresten.
- Oxfilé deluxe med specialimporterad marinad från Italien !

NU :

- Permitteringar hos er också ?
- Ja, trettio pers sitter pyrt till...Jag klarar mig nog.
- Är det där en Kia Ceed ?
- Ja, fick den billigt. Svärmor skulle byta. Bra bil !!! Diesel, drar 0,6 liter milen.
- Kul att se att ungarna leker i vattenspridaren
- Ja, det måste inte kosta så mycket för att de ska ha kul.
- Ska du på årsmötet i BRF:en på onsdag ?
- Ja fan man är väl tvungen, avgiftshöjning på 25%...jag fattar det bara inte !
- Nä så jävla sjukt. Kalle har försökt sälja, tyvärr sitter vi fast.
- Ja, får väl vänta ut skiten. Jävla idioter som röstade in högerpartierna.
- Jag var så nära att binda lånen, nu känns det som att det är försent.
- Dina hotdogs bränner vid, du får nog ta dem nu !

Haha, låter exakt likadant i matsalen på mitt jobb, folk har skruvat ner volymen ordentligt på bara ett år 😁 2020-2022 var man att betrakta som lätt suspekt om man la tid på att granska butikserbjudanden och surfade runt på prisjämförelsesajter inför större inköp för att slippa betala mer än nödvändigt. Idag sitter folk med hemlagade matlådor istället för köplunch och samtalet under lunchrasten kan lätt gälla räntor, hur man kommer undan diverse onödiga utgifter eller att man väljer bort diverse trams för att spara pengar. Verkligheten kom ikapp ganska fort, och värre blir det.
Citera
2023-08-22, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
En stor bregott kostar 40:- på Ica i veckan, sluta lipa.

På min ica kostade det 60 kr häromdagen, enda gången jag sett dessa för 40 är när icahandlarn köpt in nåt gammalt halvrötet parti med typ 2 veckor bäst före kvar.
Citera
2023-08-22, 07:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasNone
Jo, det skulle kunna vara en lösning, men jag har svårt att se att skatten skulle sänkas så drastiskt att det medför en meningsfull förändring, i alla fall inom den närmaste framtiden.

Vad är allternativet?
Bidrag finansierat av höjd skatt? Mer statliga lån? Eller nytryckta pengar?
Citera
2023-08-22, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Sverige har inte varit värre än detta på 2-300 år.
Hemskt att se vart vi är

Du menar att det är värre nu när quinoan är dyrare än vanligt än när det var missväxt och folk emigrerade för att det var ett dunkelt helvete på jorden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in