Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-23, 09:10
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Vad i helskotta yrar du om? Läkemedelsbolagen har börjat undvika Sverige? Det dummaste påstående jag läst i år.
Jo så är det faktiskt! Tillförlitlig källa här: https://www.tn.se/ekonomi/30251/bris...av-svag-krona/
Citera
2023-08-23, 09:22
Medlem
Månsans avatar
Jävla tjat om priset på Bregott. Varför äter ni smör uppblandat med massa värdelöst soya-skit? Dessutom till ockerpris. Ni är totalt lurade, era stackare.

Köp riktigt smör istället. Går att få för 40-50 kr halvkilot. En äkta naturprodukt utan inblandning av massa billiga oljor och skräp. Funkar till allt, stekning, bak, på mackan. Och mycket godare. Är det så otroligt hårt att bre på mackan får ni väl ta ut det ur kylen en stund innan, alternativt förvara det i skafferiet eller hyvla smöret med osthyvel, funkar förträffligt.
Citera
2023-08-23, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jävla tjat om priset på Bregott. Varför äter ni smör uppblandat med massa värdelöst soya-skit? Dessutom till ockerpris. Ni är totalt lurade, era stackare.

Köp riktigt smör istället. Går att få för 40-50 kr halvkilot. En äkta naturprodukt utan inblandning av massa billiga oljor och skräp. Funkar till allt, stekning, bak, på mackan. Och mycket godare. Är det så otroligt hårt att bre på mackan får ni väl ta ut det ur kylen en stund innan, alternativt förvara det i skafferiet eller hyvla smöret med osthyvel, funkar förträffligt.

Tycker att Bregott är vrålgott. Man kan dock göra det själv med lite olja, salt, smör och vatten. Jag brukar dock ha både bregott och smör i kylen.
Citera
2023-08-23, 10:56
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
är upp vårdtagarnas mat, så sparar du pengar

De jag känner som jobbar inom vården äter gratis varje dag. Det blir alltid mat över.
Citera
2023-08-23, 10:59
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Tycker att Bregott är vrålgott. Man kan dock göra det själv med lite olja, salt, smör och vatten. Jag brukar dock ha både bregott och smör i kylen.

mm, är det svårt att göra?
Jag skulle också vilja göra det. Hemma går det 2 paket i veckan.

Mjölk går det som helvete också. Själv dricker jag inte mjölk men ungarna dricker minst en sån där 1,5 L förpackning varje dag.
Citera
2023-08-23, 11:00
Medlem
Klappasäftens avatar
Kan alla sluta tjata om bregott. Det är totalt irrelevant! Vem har smör på mackorna nuförtiden?

Ni medelinkomsttagare med 30-40 tkr i lön med ungar och bolån har ni känt av pressen? Är det sant att de fattigaste är sjukpensionärer och ensamstående med barn som pressas mest i denna oroliga tid?
Citera
2023-08-23, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Min mormor hade 13 syskon. Hennes far var en enkel bonde.

Skall man kunna föda 13 st barn nu, så måste man ha en lön på 100 k i månaden. Eller vara somalier och gå på bidrag då.

Har du 10 barn och är svensk får du 21740 i barnbidrag

Får du mer om du är från somalia?
Citera
2023-08-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen

Mjölk går det som helvete också. Själv dricker jag inte mjölk men ungarna dricker minst en sån där 1,5 L förpackning varje dag.

Nä, man behöver en elvisp och det är väl typ det. Smöret ska vara rumstempererat. Du kan läsa på bregottförpackningen hur proportionerna ska vara och sedan bara vispa till det själv.
Citera
2023-08-23, 11:09
Medlem
Citat:

Alltså, 2 paket i veckan är sjukt mycket. Har 3 barn (varav två stora tonåringar) och det går max 2 på paket i månaden.

Men mjölk går det minst 2 liter varje dag.
Citera
2023-08-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Kan alla sluta tjata om bregott. Det är totalt irrelevant! Vem har smör på mackorna nuförtiden?

Ni medelinkomsttagare med 30-40 tkr i lön med ungar och bolån har ni känt av pressen? Är det sant att de fattigaste är sjukpensionärer och ensamstående med barn som pressas mest i denna oroliga tid?

Nej, inte direkt faktiskt. Lite dyrare är det, men anpassat inköpen en del och hållt kostnaderna hyfsat konstant gällande maten. Räntorna är inte värre än att de är inom kalkylerade marginaler.
Citera
2023-08-23, 11:19
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Har du 10 barn och är svensk får du 21740 i barnbidrag

Får du mer om du är från somalia?

Rätt siffra är 24.120 kr. Du har antagligen räknat fel på flerbarnstillägget.
Sen kan man skenskilja sig, få en lägenhet av kommunen som man hyr ut svart. Bostadsbldrag ovanpå det. Underhållsbidrag som den skenskilda maken inte kan betala fixar staten som grädde på moset. Somalier har förstås mycket lättare att stapla alla dessa bidrag på varandra än vad en svensk har — det är ju så synd om somaliern som FLYTT FÖR SITT LIV!!!
Citera
2023-08-23, 11:34
Medlem
Citat:
De jag känner som jobbar inom vården äter gratis varje dag. Det blir alltid mat över.

Haha, det kan de gott få med den arbetsmiljön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in