2023-08-22, 09:10
Medlem
gyldenbollockess avatar
Det här måste ju också vara SD:s fel på något sätt. Om bara Jomshof hade hållit käft hade räntorna legat på minus fortfarande.
Citera
2023-08-22, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
I takt med att svenne blir fattigare kommer även det importerade utbudet minska. Läkemedelsbolagen har redan börjat undvika den svenska marknaden pga den dåliga kronan. Kombinationen av svag krona och svag köpkraft är inte lockande helt enkelt.
Vad i helskotta yrar du om? Läkemedelsbolagen har börjat undvika Sverige? Det dummaste påstående jag läst i år.
Citera
2023-08-22, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Janär arbetarklassen och medelsvensson tvingas sälja sina bostäder till förlust livslånga skulder efter det så kommer klyftorna öka stort i Sverige.

Ni som tror att ni inte kommer drabbas. Vad gör att ni känner er säkra? Ett par till räntehöjningar och lite mer tid som passerar och snart så har era bundna lån gått ut.

Jag jobbar inom bygg. Där existerar det knappt privata jobb längre. Det kommer bli massor konkurser under slutet på året och under 2024. Kollapsar bygg så drar givetvis än fler kategorier efter i svallvågorna. Det börjar med bygg. Klarar ni av att betala era lån när ni blir av med jobbet? Är du med i fack och a-kassa så klarar man sig ju rätt bra i ett år. Sedan sjunker inkomsterna starkt.

Hur lång tid kommer detta ta? Hur länge kommer Sverige trampa vatten i träsket? Vilket parti kommer ha bra lösningar? Moderaterna som vill göra som Härnösands kommun och sälja ut allt som staten äger och som genererar pengar och stabilitet vilket skapar ännu fler jätterika och än större klyftor.

Finns ju inga politiker som man kan lita på längre. Alla jobbar för sig själva och sin egen självuppfyllelse. Individualismen har tyvärr skitit sig. Vi jobbar inte längre gemensamt utan endast för oss själva.
Politiker har du aldrig kunnat lita på. Det är inte politiker som gjorde Sverige framgångsrikt. Politikerna har underminerat och förstört landet med daltande, ineffektivitet och naivitet, fyllt på med incitament till lathet och fördumning.
Citera
2023-08-22, 09:29
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vore intressant att höra med några tatuerare, frisörer, personliga tränare och massörer hur bokningsläget ser ut inför hösten...?
Citera
2023-08-22, 09:34
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Hur fan har detta gått till?

Vi har länge legat på runt 87-88% pantade brukar - dvs 87-88% av alla flaskor och burkar som sålts har pantats.

https://pantamera.nu/sv/privatperson...pantstatistik/

Påhittad trådstart.

Nähädu, icke påhittat. Sedan vet jag förståss inte exakta volymändringen. Men det var väldigt stor skillnad. Rimligen är det sista halvåret förändringen skett. Men detta var bara en butik. Vore intressant om man fick höra hur köpmönstret såg ut i 3-4 butiker till. Då blir det förståss mer statistiskt säkert.
Citera
2023-08-22, 09:37
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vore intressant att höra med några tatuerare, frisörer, personliga tränare och massörer hur bokningsläget ser ut inför hösten...?

Klipper mig hos en ganska dyr frisör. Rätt nyligen har de frångått att sätta ut priser på klippningar, färgningar osv på hemsidan. Normalt höjde de en gång per år. Nu sist var det nog på ett halvår. Antar de befarar att de måste höja oftare. Är så nöjd att jag valt klippa mig mer sällan hos dem. Spara ut frisyren.
Citera
2023-08-22, 09:42
Medlem
sputnik2011s avatar
Har hört att folk är mer flexibla idag när det gäller val av matbutik.
Jag handlar på Lidl och jämför med den lokala matbutiken Coop.

Ta en tub chips, en gräddfil, och dip pulver.
67 kr på Coop.
54 kr på Lidl.

13 kr skillnad och du kanske tänker att det inte är hela världen.
Men det är tre produkter.

Tänk när man tar matkärran och handlar för en vecka och 20/30 produkter.
Blir en jävla massa pengar man tjänar.

Gjorde en jämförelse en gång och räkna ut att jag tjäna lite över tusen lappen, genom att handla på Lidl.
Skiter fullkomligt i om dom har udda och okända märken.

Ta 1.5 KG Havregryn.
Coop 38
Lidl 21

Alltså 7 kr skillnad för samma sak.
3, 5, 7, 12 kr skillnad på olika produkter blir en jävla massa pengar.

Väljer man då Ica, Coop eller annan dyr matjätte får man skylla sig själv.
Jag behöver inte snåla men vill inte betala mer än nödvändigt.
Kan spendera 367 kr per dag och det går ingen nöd på mig.
Skulle lätt kunna handla på Ica och Coop med min ekonomi.
Men väljer medvetet att inte slösa.

Väljer man Ica/Coop i dagsläget är man inte speciellt ekonomisk.
Citera
2023-08-22, 09:51
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
En viss förändring har skett absolut.

För ungefär två år sedan lät det så här på grillfesten (hos den helt vanliga familjen med helt ordinära arbeten och löner)....med en öl i handen och snack framför grillen.

- Schysst uppblåsbar pool du skaffat till ungarna !
- Ja, fan, men funderar på att anlägga en riktig pool nästa år
- Okej coolt...har du sett den nya Teslan förresten ?
- Det får nog bli en sådan som nästa bil, leasingavtalet går ut nästa år serru.
- Jag fattar.
- Fick värderat upp kåken (radhus, bostadsrätt, 9700 kallhyra, nybyggd högt belånad förening, Stockholm, 200 kvm tomt) till 8,7 mille. Vilket jävla klipp vi gjorde som slog till. Skönt att pengar är gratis !
- Vad är det för stek förresten.
- Oxfilé deluxe med specialimporterad marinad från Italien !

NU :

- Permitteringar hos er också ?
- Ja, trettio pers sitter pyrt till...Jag klarar mig nog.
- Är det där en Kia Ceed ?
- Ja, fick den billigt. Svärmor skulle byta. Bra bil !!! Diesel, drar 0,6 liter milen.
- Kul att se att ungarna leker i vattenspridaren
- Ja, det måste inte kosta så mycket för att de ska ha kul.
- Ska du på årsmötet i BRF:en på onsdag ?
- Ja fan man är väl tvungen, avgiftshöjning på 25%...jag fattar det bara inte !
- Nä så jävla sjukt. Kalle har försökt sälja, tyvärr sitter vi fast.
- Ja, får väl vänta ut skiten. Jävla idioter som röstade in högerpartierna.
- Jag var så nära att binda lånen, nu känns det som att det är försent.
- Dina hotdogs bränner vid, du får nog ta dem nu !

Ja men ungefär. Lägger till lite egna iakttagelser:

2 år sedan. ( vid grillen)

- Har ni haft en bra semester?
- Ja, vi bilade genom Italien och var till Venedig en sväng. Käkade en pizza i Rimini och åkte båt i adrianska havet ett par dagar. Kan rekommenderas!!

-Vad fint ni fått inne. Har inte varit här på några månader.
- Ja vi byggde ju om hela nedervåningen och bytte alla fönster och slog ut en vägg uppe och gjorde om taket. Det har dragit ut på tiden eftersom alla snickare aldrig kan hålla tiden. Fan vad irriterad jag blir på snickare!

- Har ni skaffat ny tv?
- Ja, vi tyckte att det var lika bra att slå till på en 90 tummare när vi ändå skulle köpa en ny. Man tror fan man är på bio. "hö hö hö hö hö"..

Nu
- Hur har semestern varit?
- Jo vi hade ju lovat ungarna att åka så vi åkte ett par veckor till Spanien trots att jag sa till frugan att semesterkassan gick åt i vintras till elpriserna och till den stora servicen på bilen. Blir makaroner och korv nu ett tag. Frugan är ju varslad också så vi håller tummarna att det går bra.
- Hade ni det bra då?
- Ja men det gick ju såklart mer pengar än jag räknat med. Så är det ju alltid men jag trodde inte att priserna ökat så mycket i Spanien. Sista veckan åt vi faktisk lunch/middag inne i lägenheten istället för att äta ute.
- Ja fan vad dyrt det blivit. Men bilen funkar bra nu då?
- Ja den är skitbra. Den ligger ute på blocket nu. Känns lite onödigt att åka sportSUV till jobbet och sitta i köer när pendeln går nästan ända fram till jobbet och jag slipper leta parkering varje dag.
Vill du köpa den så ska du få ett bra kompispris!
Citera
2023-08-22, 09:56
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe
Vilket skitsnack..När ens barn inte kan äta sig mätta, då är man fattig..vi är så jävla bortskämda så det liknar inget..Jag får ut 13000 i månaden som arbetslös..fattig? Har radhus som är mitt och vi äter Ryggbiff 1 dag i veckan..

Bussåkare, bor nära stan kan jag gissa. Jag får ut 30000 och jag känner av det rätt mycket med förhöjd bensin, mat och räntor samt elen kommer köra dig omkull i vinter.
Citera
2023-08-22, 10:00
Medlem
K-Glitchens avatar
Undrar hur det blir för de stackars prostituerade när torskarna måste använda fröken höger istället för att ha råd att bo kvar.
Citera
2023-08-22, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Vetefan. Ser fulla vagnar på Willys och Lidl varje gång. Sen kanske köpbeteenden ändrats och man väljer Lidls cola framför Coca Cola.

Då är det illa på riktigt....
Citera
2023-08-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Nähädu, icke påhittat. Sedan vet jag förståss inte exakta volymändringen. Men det var väldigt stor skillnad. Rimligen är det sista halvåret förändringen skett. Men detta var bara en butik. Vore intressant om man fick höra hur köpmönstret såg ut i 3-4 butiker till. Då blir det förståss mer statistiskt säkert.

Fattar du inte hur otroligt det låter?

9 av 10 pantburkar pantades tidigare.

Skulle bli förvånad om det ökat med mer än 1-2% - och helt plötsligt så märker handlarna hur "otroligt mycket mer pantande av burkar och flaskor" det är.

Även om det skulle gå från 9 till 10 av 10 pantade burkar och flaskor så är det bara en ökning med 10%.

Du gjorde bort dig när du hittade på det med pantningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in