2023-08-22, 10:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BATT
Jag arbetar på Axfood HK och vi märker inte sådana tendenser i våra butiker Willys och Hemköp. Alla kurvor ser ut som det gjort 2021 och 2022.
Willys ligger ju exakt rätt nischat när det blir fattigare tider, erkänt billigast tillsammans med Lidl. Willys kan t.o.m. öka omsättningen i dåliga tider.

Notera att vi har 10% inflation och ännu mer på mat. Så om willys omsättning ökat t.ex 8% på årsbasis så har ju inköpen minskat 2% i volym.

Min egen butik går bättre än någonsin, jag säljer varor som inte behövs. Men det säger ingenting eftersom folk är som vildast att handla precis innan bubblan spricker. På samma sätt som de högsta husen i världen byggs precis innan en byggkris.

Någon skrev om semestrar. Jag känner en kille som jobbar på Astrid Lindgrens värld, extremt dyrt ställe för barnfamiljer. De har haft rekordpublik i sommar. Kan bero på att det regnat, men inte har folk slut på pengar,

10 stora restauranger har lagt ner i absoluta centrum av Linköping sedan jag flyttade hit, på ett enda år. Men det kan bero på att de var dåliga eller att Linköping är extra dött.

Så sett från min vardag kan jag inte riktigt se någon fattigdom i Sverige.

Fattigdom sprids extremt långsamt. Jag följer Kina ekonomiskt på youtube och det är helt uppenbart att de haft enorma problem sedan ett år pga corona-restriktionerna. Men det är fortfarande inte fullt erkänt i media ett år senare att de har kris och alla låtsas som om det regnar. Ändå har Evergrande gått i konkurs med 3 biljoner kronor i lån och hela Kinas byggmarknad i princip upphört. Och den står för 30% av Kinas BNP. Jag tror det ligger Förnekelse i luften.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-22 kl. 10:28.
Citera
2023-08-22, 10:26
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Är även ordet fattighet på uppsving? Jag läser i SAOB från 1924 att ordet fattighet är knappast brukat i betydelsen fattigdom (däremot i betydelsen låg metallhalt hos malm, låghaltighet).
När jag såg rubriken trodde jag att TS menade att det börjat gå upp för gemene svensk hur andefattig hen är. Men läser man trådstarten verkar det som att TS främst vill diskutera ekonomisk fattigdom. Eventuellt får vi aldrig någon lösning på gåtan.
Citera
2023-08-22, 10:29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vore intressant att höra med några tatuerare, frisörer, personliga tränare och massörer hur bokningsläget ser ut inför hösten...?
Ja, vore intressant, även om alla måste klippa sig. När jag åker taxi i olika städer någonstans (vilket jag göra några gånger i månaden) brukar jag alltid surra lite med chauffören för att få lite input på hur mycket körningar de har. Taxi-läget är under normala förhållanden en ganska bra indikator på om det är bra ”snurr” på ekonomin eller inte. Det är först nu efter semestern som det går att dra några slutsatser från detta. Innan sommaren var det inga stora varningssignaler som jag uppfattat.
Citera
2023-08-22, 10:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
När jag såg rubriken trodde jag att TS menade att det börjat gå upp för gemene svensk hur andefattig hen är. Men läser man trådstarten verkar det som att TS främst vill diskutera ekonomisk fattigdom. Eventuellt får vi aldrig någon lösning på gåtan.
Vilken gåta?
Citera
2023-08-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Janär arbetarklassen och medelsvensson tvingas sälja sina bostäder till förlust livslånga skulder efter det så kommer klyftorna öka stort i Sverige.

Ni som tror att ni inte kommer drabbas. Vad gör att ni känner er säkra? Ett par till räntehöjningar och lite mer tid som passerar och snart så har era bundna lån gått ut.

Jag jobbar inom bygg. Där existerar det knappt privata jobb längre. Det kommer bli massor konkurser under slutet på året och under 2024. Kollapsar bygg så drar givetvis än fler kategorier efter i svallvågorna. Det börjar med bygg. Klarar ni av att betala era lån när ni blir av med jobbet? Är du med i fack och a-kassa så klarar man sig ju rätt bra i ett år. Sedan sjunker inkomsterna starkt.

Hur lång tid kommer detta ta? Hur länge kommer Sverige trampa vatten i träsket? Vilket parti kommer ha bra lösningar? Moderaterna som vill göra som Härnösands kommun och sälja ut allt som staten äger och som genererar pengar och stabilitet vilket skapar ännu fler jätterika och än större klyftor.

Finns ju inga politiker som man kan lita på längre. Alla jobbar för sig själva och sin egen självuppfyllelse. Individualismen har tyvärr skitit sig. Vi jobbar inte längre gemensamt utan endast för oss själva.

Det här:

Jobbar statligt inom prioriterad verksamhet och konstant personalbrist.
Lite över medelinkomst

Frugan jobbar inom kommunen med verksamhet som måste bedrivas enligt lag, och konstant personalbrist.
Medelinkomst

Lån på drygt en miljon på huset, hälften bundet i några år till. Håller på med en större utbyggnad för tillfället, dock görs allt själv, men det hade jag gjort även för några år sen, har inget med dagens ekonomiska läge att göra.

En bil på avbetalning, den ska vi dock snart öka amorteringstakten på rätt rejält.

3 barn och några bilar, mc, moppe mm. vi lägger i dagsläget undan ca 15k i månaden till buffert/renoveringar och sparande. Men la undan 20 tidigare, så visst märks det till viss del att kostnader ökat, men går att anpassa sig också till viss del. Hade inte velat jobba i vissa branscher idag inte.

Så, nej, jag är inte speciellt orolig. Blir några tusen upp i lön nu under hösten också, så kan öka på marginalerna lite till.
Citera
2023-08-22, 10:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Fattigdom sprids extremt långsamt. Jag följer Kina ekonomiskt på youtube och det är helt uppenbart att de haft enorma problem sedan ett år pga corona-restriktionerna. Men det är fortfarande inte fullt erkänt i media ett år senare att de har kris och alla låtsas som om det regnar. Ändå har Evergrande gått i konkurs med 3 biljoner kronor i lån och hela Kinas byggmarknad i princip upphört. Och den står för 30% av Kinas BNP. Jag tror det ligger Förnekelse i luften.
Förnekelse kan fungera i en diktatur där redovisningen dessutom är godtycklig. Det fungerar inte här. Med viss eftersläpning blir ju alla bokslut offentliga.
Citera
2023-08-22, 10:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Förnekelse kan fungera i en diktatur där redovisningen dessutom är godtycklig. Det fungerar inte här. Med viss eftersläpning blir ju alla bokslut offentliga.
Jo, Kina och CCP kan medvetet ljuga med siffror t.ex hitta på en BNP-uppgång eller sluta redovisa ungdomsarbetslösheten som de gjort denna månad.

Men jag kan väl se mellan raderna att det finns en slags förnekelse i Sverige också. Folk betalar fortfarande hutlöst för lägenheter i innerstan trots att räntorna 3-dubblats vilket rent matematiskt borde leda till åtminstone en halvering av bostadspriset.

Förnekelsen är inte medveten. Det är bara det att det gått bra oavbrutet sedan 2008 och folk fattar inte längre att pengar har ett värde.
Citera
2023-08-22, 10:56
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Är även ordet fattighet på uppsving? Jag läser i SAOB från 1924 att ordet fattighet är knappast brukat i betydelsen fattigdom (däremot i betydelsen låg metallhalt hos malm, låghaltighet).

Haha, reagerade också på det i rubriken. Svenskar är för dåliga på svenska, helt enkelt.
Citera
2023-08-22, 11:06
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Du har ingen leasingbil va?
Det där med hungriga barn är väl mest en Aftonbladet-sanning ändå. Inget fel på hullet.
Citera
2023-08-22, 11:09
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag har aldrig riktigt förstått varför folk handlar den 25:e. Varför inte lägga undan pengar och handla när det behövs istället?
Nåja, jag har ingen annan än mig själv att försörja och har inte allt för betungande bolån så jag antar att jag är relativt lyckligt lottad.

Sverige är fortfarande inget fattigt land. Jämför man med världens ca 200 länder så ligger vi i absoluta toppen men jämfört med våra grannländer och andra jämförbara länder inom EU så har vi väl backat några placeringar och det är inte bra.

Jag har under många år nu regelbundet handlat på Lidl. Från början var det för att jag tyckte det var en lagom stor och smidig butik. Där var sällan någon trängsel, inte så många bilar på parkeringen, knappt några kassaköer osv. Detta har verkligen ändrats på senare tid! Nu kan där vara ordentligt långa kassaköer och fullt med bilar på parkeringen om man kommer efter jobbet en vardag, särskilt då strax efter löning.

Och ja, det är väl ganska uppenbart att en stor del av medelklassen har förköpt sig på dyra bostäder och lekt rika på lånade pengar. Aldrig tidigare i historien har väl 180 kvadrat boarea, pool och två sprillans nya leasingbilar på uppfarten varit norm för vanliga tjänstemän? Ingen, absolut ingen, hade pool när jag växte upp på 80-talet. På min gata var det flera familjer som bodde med två vuxna och tre barn på strax under 100 kvadrat. De av klasskompisarna som hade det lite bättre bodde i 70-talsvilla i ett och ett halvt plan på ca 140 kvadrat. De allra flesta familjerna hade en bil och den var oftast några år gammal. Thailand var i princip okänt som semestermål. Det var husvagn eller möjligen en tur till Kanarieöarna som gällde för de som över huvud taget reste.
Citera
2023-08-22, 11:09
Medlem
Kersers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
En viss förändring har skett absolut.

För ungefär två år sedan lät det så här på grillfesten (hos den helt vanliga familjen med helt ordinära arbeten och löner)....med en öl i handen och snack framför grillen.

- Schysst uppblåsbar pool du skaffat till ungarna !
- Ja, fan, men funderar på att anlägga en riktig pool nästa år
- Okej coolt...har du sett den nya Teslan förresten ?
- Det får nog bli en sådan som nästa bil, leasingavtalet går ut nästa år serru.
- Jag fattar.
- Fick värderat upp kåken (radhus, bostadsrätt, 9700 kallhyra, nybyggd högt belånad förening, Stockholm, 200 kvm tomt) till 8,7 mille. Vilket jävla klipp vi gjorde som slog till. Skönt att pengar är gratis !
- Vad är det för stek förresten.
- Oxfilé deluxe med specialimporterad marinad från Italien !

NU :

- Permitteringar hos er också ?
- Ja, trettio pers sitter pyrt till...Jag klarar mig nog.
- Är det där en Kia Ceed ?
- Ja, fick den billigt. Svärmor skulle byta. Bra bil !!! Diesel, drar 0,6 liter milen.
- Kul att se att ungarna leker i vattenspridaren
- Ja, det måste inte kosta så mycket för att de ska ha kul.
- Ska du på årsmötet i BRF:en på onsdag ?
- Ja fan man är väl tvungen, avgiftshöjning på 25%...jag fattar det bara inte !
- Nä så jävla sjukt. Kalle har försökt sälja, tyvärr sitter vi fast.
- Ja, får väl vänta ut skiten. Jävla idioter som röstade in högerpartierna.
- Jag var så nära att binda lånen, nu känns det som att det är försent.
- Dina hotdogs bränner vid, du får nog ta dem nu !

Är KIA Ceed en så dålig bil? Tycker dom får höga poäng överallt. Diesel hade jag inte valt dock.

Sen tycker jag att alla överdriver enormt. Både jag och sambon har vanliga knegar-jobb, saknar eftergymnasial utbildning. En knodd. Ändå kan vi spara 10-15k per månad. Vi äter ute, köper nya kläder till både oss och ungen, årskort allsvenskan, streamingtjänster etc

Vafan lägger folk sina pengar på?!
Citera
2023-08-22, 11:14
Medlem
Jaså medelsvensson kan inte leva över sina tillgångar längre?

Ja nu grinar svältdöden henom i synen.

Det finns människor som verkligen är fattiga i världen. Det finns också människor här i Sverige som har det svårt. Ensamstående mödrar och sjukskriva t.ex.

Säg till dem att du är fattig när du inte har råd med en Thailandsresa varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in