2023-08-21, 10:30
Medlem
Om kunden tror att hen har betalat för varan, så är det knappast stöld eller egenmäktigt förfarande, eftersom det inte finns uppsåt till att betalningen är ogiltig, dvs inget olovligt tagande.
Senast redigerad av derfilo999 2023-08-21 kl. 10:41.
Citera
2023-08-21, 10:33
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Oavsett vad ni tycker om kontanter eller andra betalningsmetoder eller om kontantfria butiker eller om lagstiftning kring sådant är detta inte ämnet och inlägg kring detta kommer att behandlas som det off-topic det är.

/Mod
Citera
2023-08-21, 11:04
Medlem
ImTheMans avatar
Det fanns ju det fallet med herr Ramell som försökte betala kontant på O'Learys i Göteborg.
(FB) olearys i göteborg brottar ner gäst som vill betala kontant!
Citera
2023-08-21, 11:18
Medlem
Haajibs avatar
Det rör sig om stöld om jag tolkar rätt. Men man kan också vrida på nöten och se det som en infrastrukturfråga.

Eftersom infrastrukturen inte finns för att ta emot kontanter så har de ingen obligatorisk skyldighet att göra det.
Citera
2023-08-21, 11:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Om kunden tror att hen har betalat för varan, så är det knappast stöld eller egenmäktigt förfarande, eftersom det inte finns uppsåt till att betalningen är ogiltig, dvs inget olovligt tagande.
Fast om expediten informerar att det är kontantfritt när man skall betala och kunden bara lägger kontanter på disken och tar varan så var ju kunden medveten vid tillfället om att butiken inte accepterade detta som en betalning.
Citera
2023-08-21, 11:24
Medlem
Mehh, är väl bara för någon som jobbar där att ta kontanterna i utbyte mot att betala med godkänt medel.
Visst, en extra minuts arbete för den som gör det men gråt much?
Citera
2023-08-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast butiken lär ju få extra kostnader för att hantera pengarna om dom inte har rutiner för det. Om inte annat för extra arbetskostnader.
Jag var inne i en butikskedja som inte tog emot kontanter. Visste ej att det var en kontantfri butik så jag sa att jag inte kan betala då jag inte hade kort med mig. Kassören betalade då med sitt kort och tog emot mina kontanter. Löste sig fint tycker jag. 👍
Citera
2023-08-21, 11:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja, det är olagligt.

En affär är helt fri (undantaget diskriminering och kontraheringsplikt) att vägra göra affärer med vem som helst på vilka grunder som helst. Du har inte rätt att handla.

Däremot är jag inte 100% säker på att det skulle rubriceras som stöld. En förutsättning för det är att du har orsakat (ekonomisk) skada.
Exakt, han stal jordgubbarna och glömde kvar kontanter.

Kontanter är så ute. jag har en butik och 99% av mina kunder, som sträcker sig från 14-84 år, har swish. Jag har ofta tyska kunder som förundras över hur modernt Sverige är, de har fortfarande sedlar och skäms över det.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-21 kl. 11:53.
Citera
2023-08-21, 11:41
Medlem
Finns det inget rättsfall? Om inte skulle det vara intressant, kanske något som skulle kunna gå upp till hd?
Citera
2023-08-21, 11:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YELLOWSUPERCAR
Finns det inget rättsfall? Om inte skulle det vara intressant, kanske något som skulle kunna gå upp till hd?
"Han vägrade ta emot pengar men HD kom fram till att han måste ta betalt".

Det blir ingen HD-fråga. Om en kund kommer in med Euro-sedlar eller ett American Express-kort som inte fungerar i Sverige så kan ju inte kunden tvinga butiken att ta emot dem. Kunden får vackert masa sig iväg till automaten.
Citera
2023-08-21, 11:57
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt, han stal jordgubbarna och glömde kvar kontanter.

Kontanter är så ute. jag har en butik och 99% av mina kunder, som sträcker sig från 14-84 år, har swish. Jag har ofta tyska kunder som förundras över hur modernt Sverige är, de har fortfarande sedlar och skäms över det.
Se kallebrogens inlägg
Citera
2023-08-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"Han vägrade ta emot pengar men HD kom fram till att han måste ta betalt".

Det blir ingen HD-fråga. Om en kund kommer in med Euro-sedlar eller ett American Express-kort som inte fungerar i Sverige så kan ju inte kunden tvinga butiken att ta emot dem. Kunden får vackert masa sig iväg till automaten.
Det är inte samma sak. Sveriges valuta är sek och om man gör affärer i Sverige måste man ta emot sek. En affär kan inte välja att ta emot dollar eller euro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in