2023-10-08, 19:38
Medlem
Psilocybiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kabeldragarn
Såg att du också plockat några skivlingar som såg lite frostskadade ut, vet du hur det påverkar funktion?
Jag ha plockat några där även stammen vart mörk pga.frost.

Jag vet inte om det är en skröna eller inte men har läst att dom blir extremt potenta dem sista dagarna av säsongen när dom är frostiga.

Jag och några polare käkade en gång 5 st var som var helt fyllda med frost och var i princip frusna. Vi trodde inte vi skulle känna något särskilt av den låga mängden, men gosse det snurrade i kepsen! En av polarna spydde till och med under come-upen 😂
Senast redigerad av Psilocybious 2023-10-08 kl. 19:38. Anledning: Komplettering
Citera
2023-10-08, 22:20
Avslutad
Efter en veckas letande eller två i västra götaland har jag hittat kanske 5/10st totalt men nu har frosten på natten börjat kicka in för första gången och har sett ca 15 toppisar på en hage direkt, och jag har kollat den samma varje dag(ganska små dock, kanske som en tandpetare).

Har varit mycket regn de senaste veckorna och nu kommer frosten, soligt mitt på dagen, skulle anta att det är nu det börjar bli dags för säsong(tills snön kommer?)!

Hur många dagar ska man vänta på en tandpetar storlek att växa/sprida sporer? Är det vissa som bara blir den storleken och är ok att plocka ändå?
Citera
2023-10-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wksflax67
Jag har letat på golfbanor,ängar,kohagar,hästhagar överallt i Östersund och det är bara brokskivlingar, inte en enda toppis har letat från mitten av augusti tills nu o ger upp nu. Dom verkar inte växa i Jämtland

Precis exakt det jag kände med. Särskillt när de börja snöa.
Åkte till Norge tog en promenad kikade på en random gård och gräsmattan va full av toppisar.
Jämtland kan fan dra åt helvete 🤷🏻
Citera
2023-10-09, 00:21
Medlem
populopiduss avatar
Måste säga att denna säsong hittills levererat dåligt. Jag hittade ett 50-tal häromdagen men det är allt. Finner inte särskilt mycket brokingar eller annan fulsvamp heller så det verkar helt enkelt dött på svampsidan överhuvudtaget.

Nu borde det krylla då det är rätt tid och rätt temperatur. Får hoppas det vänder snart!
Citera
2023-10-09, 02:01
Medlem
Har totalt hittat ett 60 tal på tre - fyra halvdagars letande. 50 hittade jag på samma ställe, finkammade resten av ängen och det var max fem. Har varit på många betesängar sedan dess men inte hittat något (typ tre till). Var på återbesök till guldängen idag och tänkte plocka de jag sparat tills de växt till sig. De flesa hade knappt växt utan såg snarare torra ut (skrumpligt/rynkit skinn), gräsmattan är fuktig och det är ju inte precis varmt längre på gränsen södermanland/uppland. Det har däremot blåst extremt mycket..? Konstigt att så många svampar såg halvtorra ut, jag tog de iallafall då jag antog att de inte kan växa vidare med det utseendet.

Vet någon hur snappt en tioopis kan poppa upp? En äng som man besökt för en vecka sen som såg lovande ut men inte hade någt - kan man göra ett återbesök och se stora toppisar? Det jag engentligen undrar är väl hur fort de rackarna kan växa.

Verkar vara delade meningar om frosten på natten, vissa säger att det är lika med slutet på säsongen, andra säger att det är peaken?
Citera
2023-10-09, 08:16
Medlem
DeDiddxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamjones
Känner till trakterna Horred/Kungsäter.

Vilka områden kan du tipsa om? Är du inte orolig för att verka misstänksam däromkring
Bakom kyrkan i horred är ganska diskret, inte så jättestor hage men tillräckligt för att hitta! Bor i horred men beger mig hellre upp till skene i assbergs raviner! Har hittat hundratals på dem åkrarna varje år, inte en enda jävel i år däremot...
Citera
2023-10-09, 08:46
Medlem
Första frosten idag. Har inte varit ute på länge för jag har väntat ut värmen. Är de över då ? Haha en lucka på 5 dagar typ.
Citera
2023-10-09, 12:29
Medlem
Hittade ca 100 stycken på mitt favoritställe igår. Södra Skåne. Så nog finns det toppisar, ska ut och leta idag också på lite andra ställen.
Citera
2023-10-09, 12:52
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Har totalt hittat ett 60 tal på tre - fyra halvdagars letande. 50 hittade jag på samma ställe, finkammade resten av ängen och det var max fem. Har varit på många betesängar sedan dess men inte hittat något (typ tre till). Var på återbesök till guldängen idag och tänkte plocka de jag sparat tills de växt till sig. De flesa hade knappt växt utan såg snarare torra ut (skrumpligt/rynkit skinn), gräsmattan är fuktig och det är ju inte precis varmt längre på gränsen södermanland/uppland. Det har däremot blåst extremt mycket..? Konstigt att så många svampar såg halvtorra ut, jag tog de iallafall då jag antog att de inte kan växa vidare med det utseendet.

Vet någon hur snappt en tioopis kan poppa upp? En äng som man besökt för en vecka sen som såg lovande ut men inte hade någt - kan man göra ett återbesök och se stora toppisar? Det jag engentligen undrar är väl hur fort de rackarna kan växa.

Verkar vara delade meningar om frosten på natten, vissa säger att det är lika med slutet på säsongen, andra säger att det är peaken?
Jag hittade mycket förra veckan samt den dessförinnan, trots att det var lite för varmt. Dock hade det regnat en hel del.

Igår såg det ut som du beskriver; de var få, små, torra och pinade - efter några dagars kyla, torka och hård blåst. Känns nästan lite som sista svängen, om det inte kommer regn och blir lite mildare igen.
Citera
2023-10-09, 12:58
Medlem
Hittade ca 17st igår i Karlstads området. Några var halvt torra av någon anledning.
Idag på morgonen blev det 0° med frost i gräs och på rutor. Är det ens värt att leta mer?
Många säger att säsongen är över när första frostnatten blir. Och några säger att det är peak på säsongen.

Kan folk komma överens och faktiskt berätta om säsongen är slut eller inte? Och varför då isåfall?
Citera
2023-10-09, 13:22
Medlem
Symptms avatar
hittat cirka 3000 toppisar i år, stockholm enbart. kunde nog hittat mkt mer men pallade inte
Citera
2023-10-09, 14:02
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
hittat cirka 3000 toppisar i år, stockholm enbart. kunde nog hittat mkt mer men pallade inte

Wow, jag har kollat sen minst en månad tillbaka några gånger per vecka på mitt ställe som levererade 100-tals toppisar förra året, men bara hittat 2st hittills.
Kan du skicka PM om du har lite tips på ställen runt stan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in