Citat:
Ursprungligen postat av
Tjorven1337
Har totalt hittat ett 60 tal på tre - fyra halvdagars letande. 50 hittade jag på samma ställe, finkammade resten av ängen och det var max fem. Har varit på många betesängar sedan dess men inte hittat något (typ tre till). Var på återbesök till guldängen idag och tänkte plocka de jag sparat tills de växt till sig. De flesa hade knappt växt utan såg snarare torra ut (skrumpligt/rynkit skinn), gräsmattan är fuktig och det är ju inte precis varmt längre på gränsen södermanland/uppland. Det har däremot blåst extremt mycket..? Konstigt att så många svampar såg halvtorra ut, jag tog de iallafall då jag antog att de inte kan växa vidare med det utseendet.
Vet någon hur snappt en tioopis kan poppa upp? En äng som man besökt för en vecka sen som såg lovande ut men inte hade någt - kan man göra ett återbesök och se stora toppisar? Det jag engentligen undrar är väl hur fort de rackarna kan växa.
Verkar vara delade meningar om frosten på natten, vissa säger att det är lika med slutet på säsongen, andra säger att det är peaken?
Jag hittade mycket förra veckan samt den dessförinnan, trots att det var lite för varmt. Dock hade det regnat en hel del.
Igår såg det ut som du beskriver; de var få, små, torra och pinade - efter några dagars kyla, torka och hård blåst. Känns nästan lite som sista svängen, om det inte kommer regn och blir lite mildare igen.