2023-09-16, 15:31
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekanom
Icke funnit några på Västkusten ännu.

Jag är otroligt obekväm med att leta och jag vågar inte leta bland hus / gårdar / fastigheter.

Hur gör ni andra!? Jag ser väldigt många grönområden på mina promenader och på Google Maps men jag kan ju inte gå där å leta :S
Man vänjer sig vid det efter ett tag så det är bara att köra på och strunta i vad folk har för åsikter om det. Det är endast farbror blå och aggressiva betesdjur man behöver oroa sig för.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/odlad-mark-och-hagar/
Citat:
Allemansrätten gäller både på inhägnad och öppen betesmark, men kom ihåg att vissa djur kan bli störda eller reagera aggressivt mot människor. Det gäller särskilt kor med kalvar, men också hästar, grisar och får.
Sen det där med hemfridszon
Citat:
Hemfridszonen är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen har fastighetsägaren eller hyresgästen full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten.
Senast redigerad av Flufffen 2023-09-16 kl. 15:35.
Citera
2023-09-16, 15:42
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
3000 INLÄGG HÄR PÅ FLASHBACK WIIIHOOO

Grattis!
Citera
2023-09-16, 19:14
Medlem
Var ute och letade nån dag sen i Södermanland, hittade bara ett par bebisar. https://ibb.co/mczDq29

Någon som vet hur länge det behöver vara under 15 grader för att det ska finnas en del att plocka? På svampinfo står det 3-4 dagar tills det växer nytt men hört olika. Och hur mycket kan man hitta när det fortfarande är runt 17 grader?
Citera
2023-09-16, 23:47
Medlem
Tjena!

Brukade plocka förr i ca 3 säsonger på raken och lärde mig konsten av det hela.

Tänkte ge några tips till folket!

1. Ni kan ha märkt att det kommer ut äckliga vita larver ur hattarna när ni lägger dem på tidningspapper:
Det jag gjorde ibland var att dunka ner alla svampar i ett vattenbad med salt i, de jävlarna faller ur rätt fort då. Detta påverkade ej styrkan eller svampen!

2. Vill du att svampen ska hålla länge och bli jävligt torr?
=> Köp magnesiumsulfat! Ez pz, späd ut MgSO4 på bakplåtspapper o släng in det i ugnen på ca 110 grader. Kolla till det ngn gång o rör ut det lite. Låt det vara inne i ca 2h
=> Du får ett torrt knastrigt pulver, släng ner skiten i en kakburk med tidningspapper ovan, sedan lägg din svamp, (som du torkat minst 24h på tidningspapper), i lager med tidningspapper, dvs en bunt på papper sedan papper igen sen en bunt till osv.
=> Stäng burken och vänta ett tag (minns ej hur länge). Du kommer märka att MgSO4 kmr vara mindre torrrt och din svamp kmr vara torr som fan (knäcks när du böjer stjälken). Perfekt för vakuumpaketering

3. Känner du för att plocka igen? Jag brukade vänta 4-5 dagar innan jag gick för nästa flush! Mellan tumme o pekfingret räcker det
Citera
2023-09-17, 11:19
Medlem
Psilocybiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudel
Nån som hittat någonting runt Skellefteå? Eller Västerbotten allmänt?

Jepp, kolla min tidigare post i tråden.
Citera
2023-09-17, 12:27
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wydnot11
Tjena!

Brukade plocka förr i ca 3 säsonger på raken och lärde mig konsten av det hela.

Tänkte ge några tips till folket!

1. Ni kan ha märkt att det kommer ut äckliga vita larver ur hattarna när ni lägger dem på tidningspapper:
Det jag gjorde ibland var att dunka ner alla svampar i ett vattenbad med salt i, de jävlarna faller ur rätt fort då. Detta påverkade ej styrkan eller svampen!

2. Vill du att svampen ska hålla länge och bli jävligt torr?
=> Köp magnesiumsulfat! Ez pz, späd ut MgSO4 på bakplåtspapper o släng in det i ugnen på ca 110 grader. Kolla till det ngn gång o rör ut det lite. Låt det vara inne i ca 2h
=> Du får ett torrt knastrigt pulver, släng ner skiten i en kakburk med tidningspapper ovan, sedan lägg din svamp, (som du torkat minst 24h på tidningspapper), i lager med tidningspapper, dvs en bunt på papper sedan papper igen sen en bunt till osv.
=> Stäng burken och vänta ett tag (minns ej hur länge). Du kommer märka att MgSO4 kmr vara mindre torrrt och din svamp kmr vara torr som fan (knäcks när du böjer stjälken). Perfekt för vakuumpaketering

3. Känner du för att plocka igen? Jag brukade vänta 4-5 dagar innan jag gick för nästa flush! Mellan tumme o pekfingret räcker det
Alla djur och insekter försvinner under tiden man torkar svamparna, vilket fungerar bra om man lägger dem på tidningspapper i 1-3 dagar. Vill inte skita på din metod men det låter avancerat

Jag har fortfarande kvar en del toppisar från säsongen 2020 vilka jag låtit torka på tidningspapper och sedan förvarat i en burk med snäpplock som står i skafferiet. De fungerar fortfarande utmärkt.
Citera
2023-09-17, 13:10
Medlem
cloudfucks avatar
Är det någon som har hittat toppisar i Stockholmsområdet än? Jag har aldrig plockat förut, så jag vet inte riktigt om det är för tidigt ännu, eller om man ska ge sig ut och testa lyckan? Vad tycker ni?
Citera
2023-09-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cloudfuck
Är det någon som har hittat toppisar i Stockholmsområdet än? Jag har aldrig plockat förut, så jag vet inte riktigt om det är för tidigt ännu, eller om man ska ge sig ut och testa lyckan? Vad tycker ni?

Hittade 30tal norr om Stockholm idag!
Citera
2023-09-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybious
Jepp, kolla min tidigare post i tråden.

Jodå jag såg det, men du har inga tips på områden du vill dela med dig av?
Citera
2023-09-19, 13:45
Medlem
Varit ute i Dalarna under hela september med jämna mellanrum endast hittat en enda. Fortfarande 17 grader vissa dagar och nästa vecka ska de bli 20 grader nån dag de måste va de som är anledningen. Får nog vänta till oktober.
Citera
2023-09-19, 20:38
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
De har börjat titta upp i Uppsalatrakten. Ovanligt tidigt, men vädret har ju varit exceptionellt.
Nu, en dryg månad senare sprang jag på en klunga om 10 st.
Citera
2023-09-20, 07:51
Medlem
scheelinos avatar
Så konstigt att jag o en polare hittade runt 50-60 st i Augusti. Då tänkte vi "Säsongen är tidig!".
Men nu verkar det vara helt dött, kanske hittat 5-10 st efter det nu i September. Antar att vi får vänta lite längre, tänkte ta en tur ut till helgen.
Värmlands län.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in