Tjena!
Brukade plocka förr i ca 3 säsonger på raken och lärde mig konsten av det hela.
Tänkte ge några tips till folket!
1.
Ni kan ha märkt att det kommer ut äckliga vita larver ur hattarna när ni lägger dem på tidningspapper:
Det jag gjorde ibland var att dunka ner alla svampar i ett vattenbad med salt i, de jävlarna faller ur rätt fort då. Detta påverkade ej styrkan eller svampen!
2.
Vill du att svampen ska hålla länge och bli jävligt torr?
=> Köp magnesiumsulfat! Ez pz, späd ut MgSO4 på bakplåtspapper o släng in det i ugnen på ca 110 grader. Kolla till det ngn gång o rör ut det lite. Låt det vara inne i ca 2h
=> Du får ett torrt knastrigt pulver, släng ner skiten i en kakburk med tidningspapper ovan, sedan lägg din svamp, (som du torkat minst 24h på tidningspapper), i lager med tidningspapper, dvs en bunt på papper sedan papper igen sen en bunt till osv.
=> Stäng burken och vänta ett tag (minns ej hur länge). Du kommer märka att MgSO4 kmr vara mindre torrrt och din svamp kmr vara torr som fan (knäcks när du böjer stjälken). Perfekt för vakuumpaketering
3.
Känner du för att plocka igen? Jag brukade vänta 4-5 dagar innan jag gick för nästa flush! Mellan tumme o pekfingret räcker det