2023-10-22, 17:03
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telperi0n
Jag är homie med korna i min stammis hage (om man får säga så när jag hittat typ 15 st totalt på 5 besök) när de är där, de flyttas frekvent. De följer efter mig runt i hagen och jag har även snackat med bonden. Känns som att han borde veta vad jag gör när han ser hur jag irrar runt i hagen med 20 kor efter mig i timtal 😂 men han verkar mest tycka att det är kul att korna är så nyfikna och sociala.

Ja, de är nyfikna rackare. Trevliga djur.

Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Jag gick in sent på kvällen i en hage med några jäkla buffalos eller vad det var. Det gör jag aldrig om igen. Totalt livsfarligt.

Livsfarligt vet jag inte. Oftast så rusar alla djuren rakt emot en när man traskar runt i hagen, men stannar tvärt på några meters håll för att iaktta.
Citera
2023-10-22, 17:07
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Ja, de är nyfikna rackare. Trevliga djur.

Livsfarligt vet jag inte. Oftast så rusar alla djuren rakt emot en när man traskar runt i hagen, men stannar tvärt på några meters håll för att iaktta.

Det var inga vanliga kossor detta. Var säkert 1 meter mellan hornen och dom hade lätt spetsat flera pers om dom stod på rad. Hur som helst fanns det inga svampar där ändå av det lilla jag hann se.
Citera
2023-10-22, 23:45
Medlem
Haha! Den här tråden är guld, alltid trevlig kvällsläsning.. Mitt hjärta ömmar för dig som åkt 200 mil och t.om. över till Norge, utan att hittat en enda! Det får mig att känna mig nöjd över mina 160 som jag kammat hem första säsongen. Kul att längta lite till hösten nu när man snappat upp denna hobby, åka och titta till sina guldängar då och då. Promenader är tradiga, toppisjakt är gratis motion i fyra fem timmar. Man tänker inte ens på att man går.
Citera
2023-10-22, 23:51
Medlem
Efter ca 15 timmars sökning så hittade jag tillslut en.
Som färsking med at leta svamp så har det varit jobbigt och dystert att aldrig hitta den första men idag fick jag ny motivation.
Hittad bredvid en fotbollsplan.
https://ibb.co/mHGSg7d
Senast redigerad av QwarkN 2023-10-23 kl. 00:23.
Citera
2023-10-23, 01:16
Avslutad
Inte hittat en ända i år. Nya ställen, golfbanor, får och hästhagar.

De sämsta hagarna i mitt tycke aldrig hittat i häst men i fårhage dock inte ens nära som i kohagar.

Cyklat runt på en rejäl golfbana och skitit fullständigt att folk spelade golf dock försökte jag hålla mig så långt ifrån de som spelade som möjligt men ingen vart arg och hälsade så glatt..

Min teori om hagarna är att hästarna gnagar ner till marken så finns inget kvar, en bekant som har haft hästgård sa att de äter svamparna men jag vet inte. OCH att fårhagar o hästhagar oftast är nyare än kohagar som har gått i flera generationer. Hästhagar och fårhagar är oftast mer nystartade och har inte vart bra marker sen djuren började bo där. Alltså att de inte är naturligt ställe från början.

Tråkigt ger mig inte ut mer i år. Brukar man inte hitta inom 10 minuter brukar det inte vara värt att kolla mer på samma ställe.
Citera
2023-10-23, 14:26
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Det var inga vanliga kossor detta. Var säkert 1 meter mellan hornen och dom hade lätt spetsat flera pers om dom stod på rad. Hur som helst fanns det inga svampar där ändå av det lilla jag hann se.
Been there, done that.

https://imgur.com/vy2mQai
Citera
2023-10-23, 15:20
Medlem
Tjena!

Någon som hittat i Göteborgsområdet?
Varit bra väderförhållanden men ingen lycka (ej letat jättemycket dock)
Citera
2023-10-23, 16:17
Medlem
Mulmads avatar
Känns som säsongen ännu inte börjat där jag bor, mina guldställen har bara levererat fåtal och några har ännu inte levererat (var värmt tills den 10okt så ganska logiskt att säsongen är försenad).
Men för någon vecka sedan sjönk temperaturen och i förrgår började det regna, vilket är bra förutom att det ska regna 2 veckor till , undra om det blir för mycket.

Jaja bara att dra på sig regnkläderna och sticka ut
Citera
2023-10-23, 17:35
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QwarkN
Efter ca 15 timmars sökning så hittade jag tillslut en.
Som färsking med at leta svamp så har det varit jobbigt och dystert att aldrig hitta den första men idag fick jag ny motivation.
Hittad bredvid en fotbollsplan.
https://ibb.co/mHGSg7d

Grattis!
Citera
2023-10-23, 21:42
Medlem
Var ute idag (igen) och besökte 2 ställen där jag hittat några få tidigare men inget resultat, tror inte det blir en till "våg" (jag har då inte sett någon våg alls i år )

Edit: NV Västra Götaland
Citera
2023-10-24, 09:44
Medlem
Mulmads avatar
var ute precis innan, och inte en enda i 5 hagar. Väldigt skumt vädret är bra (mycket regn, rätt temp) och det har kommit ett fåtal svampar innan så, myceliumet existerar.
Vet någon i denna tråd om de inte växer under tiden det regnar, utan måste ha en paus på nån dag eller är denna säsongen helt off?

ska regna över 1 vecka till så hoppas bara det är en väldigt seg säsong, är dock rädd för att det inte är så.

(ja, jag vet att det är svårt att se dem blöta men kollade noga)
Citera
2023-10-24, 12:06
Medlem
Sheps avatar
Har fortfarande varit rätt dött i hagen jag kollar i, bara några enstaka. Förra året fick jag 1000-tals.
Kikade i gamla toppistråden och då hittade jag så sent som 17 november, så kanske finns det fortfarande hopp kvar. Södra Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in