2023-10-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbiman878
Har varit ute i Karlstad området flertals gånger under de senaste månaderna bara för att kolla läget. Har gått till kohagar, golfklubbar, häst klubbar, platser där det allmänt finns gräs som man inte klipper.

Har gått bra en utav gångerna då jag plockade på mig 15st toppisar. Och detta var för några dagar sen bara.
Det har varit en ganska så dålig säsong än så länge i Värmland tyvärr, men vi får hålla tummarna på att det blir lite regnigare och att det inte blir minusgrader.

Jag har hittat ca 100 kring Närke/Värmland. Dock är det fortfarande skralt..
Citera
2023-10-07, 15:16
Medlem
Plockade runt 80 i min vanliga hage idag, och då ockuperade ändå korna den bästa delen av den. (Dessa knarkarkossor alltså, ingen skam, de hade till och med kalvar med sig!)

NV Skåne.
Citera
2023-10-07, 15:25
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllHatNoCattle
Plockade runt 80 i min vanliga hage idag, och då ockuperade ändå korna den bästa delen av den. (Dessa knarkarkossor alltså, ingen skam, de hade till och med kalvar med sig!)

NV Skåne.

Var glad att det är knarkarkossor. Där jag plockar är det knarkartjurar...
Citera
2023-10-07, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderNorman
Har varit ute i nästan varenda jävla hage/betesmark/gräsåker/park/fotbollsplan runtomkring östersund/krokom, alltså om och om och om igen. Jag har varit ute i hela dagar och letat, jag har hittat brokingar, så inåthelvetes mycket brokingar. SINNESSJUKA mängder brokingar och kanske 2 toppisar som var i så dåligt skick att de inte riktigt går att avgöra om det faktiskt är toppisar eller någon form av kukHätting.
Enligt kartor och beskrivningar på hur och var de bör finnas så kan jag inte leta på bättre ställen.

Är det bara jag som är helt jävla talanglös eller är det helt jävla dött här i år?

Jag har letat på golfbanor,ängar,kohagar,hästhagar överallt i Östersund och det är bara brokskivlingar, inte en enda toppis har letat från mitten av augusti tills nu o ger upp nu. Dom verkar inte växa i Jämtland
Citera
2023-10-07, 19:25
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wksflax67
Jag har letat på golfbanor,ängar,kohagar,hästhagar överallt i Östersund och det är bara brokskivlingar, inte en enda toppis har letat från mitten av augusti tills nu o ger upp nu. Dom verkar inte växa i Jämtland

Tidigare har det varit meningslöst då det varit alldeles för varmt. Det är först nu det börjar hända saker i södra Sverige i alla fall. Hur det är uppe i Jämtland har jag ingen aning om dock.

Skippa ängar och golfbanor (aldrig hittat på en golfbana) och skippa även hästhagar. Av någon anledning verkar dom inte växa lika bra i dom, iaf inte enligt min erfarenhet.

Det bästa är att fokusera på fårhagar och kohagar.
Citera
2023-10-07, 19:45
Medlem
Psilocybiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Vackert! Dock ser jag en misstänkt fulsvamp, mitten längst till höger. Skivorna är ljusa på denna vilket dom inte ska vara på toppisar. I övrigt ser den rätt ut så är osäker, men kolla upp för säkerhets skull.

Jaa, dom varierar så mycket i utseende men den glansiga/krokiga stammen och formen av hatten övertygade mig, brukar inte ta med dem hem vid minsta lilla misstanke om fulsvamp så jag känner mig confident i denna men jag uppskattar din analys broder <3
Citera
2023-10-07, 20:58
Medlem
iamjoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToppisLuffaren
Exploderat de senaste dagarna runt kungsäter. Varit ute någon gång i veckan den senaste månaden för att hitta optimala tuvor och har väl rotat fram ett sextiotal under den tiden. Var ute igår och och hann bara gå igenom ett tjugotal innan nävarna var fulla. Odlingzon 3. I helgen blir det äntligen påfyllnad av de sinade förråden😁

Känner till trakterna Horred/Kungsäter.

Vilka områden kan du tipsa om? Är du inte orolig för att verka misstänksam däromkring
Citera
2023-10-08, 10:53
Medlem
kabeldragarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wksflax67

Det gör de, hittade 40+ på 1,5h när jag var på besök i veckan. Dock så var 20-25 av dem frostskadade, osäker på hur det påverkar funktion.
Du får utvärdera jaktmarkerna, ängar med tuvor, finns mkt bilder i nätet på hur det ska se ut.
Citera
2023-10-08, 10:55
Medlem
kabeldragarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Var glad att det är knarkarkossor. Där jag plockar är det knarkartjurar...
Hatar knarkartjurar.
Citera
2023-10-08, 11:07
Medlem
kabeldragarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybious
Var ute några timmar igår och kammade ihop en 100+ toppisar.

Tror säsongen börjar lida mot sitt slut i västerbotten nu, men har lyckats kamma ihop drygt 360 toppisar på en och samma äng under denna säsong. Nya rekord för mig, 3e säsong som jägare efter dessa svampisar och polleten börjar äntligen trilla ner!

Ge inte upp! Dom finns där <3

https://ibb.co/FhzrZhz

Såg att du också plockat några skivlingar som såg lite frostskadade ut, vet du hur det påverkar funktion?
Jag ha plockat några där även stammen vart mörk pga.frost.
Citera
2023-10-08, 15:31
Medlem
Amarantis avatar
En timmes sökande i södra Skåne. Såg även två andra i samma hage. Gick tomhänt hem, gissar även likadant med dom andra.
Gissar en - två veckor till för att det ska börja blossa upp i Skåne.
Citera
2023-10-08, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kabeldragarn
Såg att du också plockat några skivlingar som såg lite frostskadade ut, vet du hur det påverkar funktion?
Jag ha plockat några där även stammen vart mörk pga.frost.
Jag kan inte säga 100% men det bör inte påverka mer än utseendet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in