2023-10-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbiman878
Hittade ca 17st igår i Karlstads området. Några var halvt torra av någon anledning.
Idag på morgonen blev det 0° med frost i gräs och på rutor. Är det ens värt att leta mer?
Många säger att säsongen är över när första frostnatten blir. Och några säger att det är peak på säsongen.

Kan folk komma överens och faktiskt berätta om säsongen är slut eller inte? Och varför då isåfall?

Beror på om det fortsätter vara frost, då poppar inte svamparna upp. Däremot kan det efter första frosten bli varmare igen, vilket ofta innebär gynnsamt klimat.
Citera
2023-10-09, 14:27
Medlem
Hittade ca 50st igår i Dalarna. Många var riktigt små eller väldigt torra och helt skrynkliga. Börjar bli orolig då de ska vara nollan hela veckan på natten och vissa dagar även minus.

EDIT

Ska ut ikväll i närliggande kohage och ta en kik återkommer med antal om jag ens hittar några
Citera
2023-10-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamjones
Känner till trakterna Horred/Kungsäter.

Vilka områden kan du tipsa om? Är du inte orolig för att verka misstänksam däromkring
Nä, jag är nyinflyttad till en liten gård i krokarna så spendera sommaren med att rota fram fårhagar som går upp mot bergen. Låglandsplockning tycker jag rent allmänt ger dåligt resultat eller är för synbara. Kolla karta runt karl gustav och liknande där det är lite mer kuperat så finns det gått om potentiella marker med lite insyn^^
Citera
2023-10-10, 00:17
Medlem
trueforgoods avatar
Detta har åtminstone i södra Sveriges inland varit ett sällsynt dåligt år för toppisarna, och svamp överhuvudtaget. Min teori är att det beror på torkan i början av sommaren, för trots att det regnade rätt mycket efter torkan blev aldrig jorden riktigt uppluckrad och fuktig. Detta påverkade troligtvis mycelet som ju ligger under jord.

Minns att 2018 då det också var torka var ett dåligt toppisår och att det dröjde ett par år innan mycelet återhämtade sig. 2020 däremot var ett dunderår och jag har aldrig hittat så mycket.
Citera
2023-10-10, 03:23
Medlem
RonnieRayguns avatar
Ja tyvärr verkar det som många trodde skulle bli ett svampår gick åt skogen. Hah. Typ när vädret var skit hela juli så kunde man ändå trösta sig med att det blir kanske en bra svamphöst i alla fall. Men lagom till att allas semestrar löpt linan ut, ja då får vädret för sig nån jävla värmeknäpp som antagligen förstörde allting. Fan. Var det nån jävla ryssvärme eller va? Vladimir?

Nå. Igår kom jag äntligen ut för att leta på riktigt för första gången i år. Jag jagar i Linköping och där i kring. Jag vet inte om det är först nu det kommit igång här eller om jag är sent ute. Hur som helst gjorde jag mitt första fynd någonsin där jag även känner mig övertygad om att det är rätt svamp. Ganska skön känsla ändå. Jag fick lite tid över igår på eftermiddagen så jag tog chansen att ta bilen ut till naturreservaten. Jag har kikat lite sporadiskt på Magic mushroom map för att se om den visar på bra förhållanden för toppisarna. Men i Östergötland och Småland har svampvädret lyst med sin frånvaro fram till typ i söndags efter att vi haft mycket regn och kallare temperaturer äntligen. Jag har i alla fall tänkt att det varit för varmt (blandat med periodvis varit depp) så har det inte blivit av att jag tagit mig ut. Jag är rädd att det blir en kort säsong för om en vecka så får vi första riktiga frostnatten vad det verkar. Nåväl jag letade i vad som verkar ha varit en kohage men där elstängslet var borttaget. På andra sidan grusvägen fanns ett hägn med kor som betade. Det fanns en del koskit av varierande färskhet. Men det var nog inte skitlänge sedan det gick djur även på den sidan grusvägen som nu var tom. Det fanns mycket tuvor, vet inte om det var rätt sorts tuvor men plötsligt stod det en hatt nere i gräset. Grävde runt i tuvan och fann sju stycken till som var av okej storlek. Men det var en del pyttesmå också, som jag lät vara, så det kanske ändå är nu de börjat växa så om ett par dagar ska jag försöka ta mig dit igen och se hur de mår. Om det är nåt kvar då. Färskvikt 1,6g fick jag ut av 8st ganska små. Ingen större mängd alltså så jag hoppas på att hitta mer innan det är försent.
Citera
2023-10-10, 15:08
Medlem
Verkar som att många upplever samma sak som mig.
Jag spenderade 2 timmar igår i ett stort område som är mestadels hage och hittade inte en enda toppis.
Det är första året jag försöker plocka, så jag är helt klart oerfaren, men jag är väldigt påläst.
I denna hagen är förhållandena helt perfekta, långt gräs, tuvor och koskit avlöser varandra. Hagen är också omringat av skog, så skuggiga partier finns det gott om. Det är även kullar höger och vänster.
Blev riktigt förvånad när jag inte kunde hitta en endaste liten en. Förra året var jag där i november och hittade några få, dock var det ju väldigt sent.

Fattar inte om det redan har slutat för säsongen och jag var ute i helt fel tid, om det är för tidigt eller om det helt enkelt inte blir någon svamp i år.

Nordvästra delen av Västra Götaland.

Edit: lägger till en panoramabild från mitt ställe, till höger syns kompisarna (kossor alltså) som nyfiket följer med runt i hagen när man är där.

https://ibb.co/VBxZ877
Senast redigerad av Telperi0n 2023-10-10 kl. 15:20. Anledning: Tillägg av bild
Citera
2023-10-10, 16:34
Medlem
Det är samma här, hittat typ 5 stycken! Brukar i alla fall komma över en hel del vid det här laget men tyvärr klimatet som avgör.
Citera
2023-10-10, 16:59
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telperi0n
Verkar som att många upplever samma sak som mig.
Jag spenderade 2 timmar igår i ett stort område som är mestadels hage och hittade inte en enda toppis.
Det är första året jag försöker plocka, så jag är helt klart oerfaren, men jag är väldigt påläst.
I denna hagen är förhållandena helt perfekta, långt gräs, tuvor och koskit avlöser varandra. Hagen är också omringat av skog, så skuggiga partier finns det gott om. Det är även kullar höger och vänster.
Blev riktigt förvånad när jag inte kunde hitta en endaste liten en. Förra året var jag där i november och hittade några få, dock var det ju väldigt sent.

Fattar inte om det redan har slutat för säsongen och jag var ute i helt fel tid, om det är för tidigt eller om det helt enkelt inte blir någon svamp i år.

Nordvästra delen av Västra Götaland.

Edit: lägger till en panoramabild från mitt ställe, till höger syns kompisarna (kossor alltså) som nyfiket följer med runt i hagen när man är där.

https://ibb.co/VBxZ877

Det är tyvärr ganska vanligt att toppisarna lyser med sin frånvaro även i perfekta hagar och gräsmattor. Och det är nog inga större fel på din timing heller. Bara att fortsätta nästa höst så hittar du till slut!

Jag var också påläst men hittade ändå inga toppisar första hösten. Dom brukar säga att svampen hittar dig när tiden är mogen.
Citera
2023-10-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Det är tyvärr ganska vanligt att toppisarna lyser med sin frånvaro även i perfekta hagar och gräsmattor. Och det är nog inga större fel på din timing heller. Bara att fortsätta nästa höst så hittar du till slut!

Jag var också påläst men hittade ändå inga toppisar första hösten. Dom brukar säga att svampen hittar dig när tiden är mogen.

Hittade ändå svamp där förra året... testar nog igen om en vecka.
Annars får jag ta mig någon annanstans.
Citera
2023-10-10, 18:14
Medlem
På mina 6 bästa svamphagar i sydöstra småland som jag 2020 hittade femsiffrigt antal på har i år bara gett runt 100 på 2 hagar, resterande 4 är stendött. Sen har jag inte sett nån ung svamp öht så misstänker att säsongen är slut här😢
Citera
2023-10-10, 19:14
Medlem
Helt sjukt jag spenderade flera dagar förra veckan åt att hitta 60 toppisar, trippade på de igår - va helt fantastiskt. Nu när jag jag gick ut några timmar bara för att det var så fint väder så hittade jag ett ställe med tusentals! Hann inte plocka hälften. Miljön var kuperad delvis stenig kort gräs med mycket mossa, hela stället sluttar ner mot en liten liten sjö eller ett träsk. Det var en underbart vacker plats helt utan insyn från vägar och hus. Har aldrig hittat ett ställe där toppisarna växt i hög densitet som inte legat i en sluttning med en del mossa, så enligt min erfarenhet bör man sikta på att hitta dessa ställen istället för att vandra runt planlöst på en platt äng. Vissa av toppisarna var så lika stora som stora kantareller.

Så,

1. Kalla på svampgudarna genom att möta de i en svampresa, om de anser dig värdig så kommer de se till att du hittar dem i naturen så ni kan mötas igen.

2. Leta efter vackra platser, toppisar trivs bäst att växa på en vacker plats och har helst sjötomt.

3. Lär dig identifiera kuperad terräng (helst fd betesmark) via google earth. Om du ser spår/ränder så betyder det att en traktor varit där = inte bra.
Citera
2023-10-10, 20:25
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
På mina 6 bästa svamphagar i sydöstra småland som jag 2020 hittade femsiffrigt antal på har i år bara gett runt 100 på 2 hagar, resterande 4 är stendött. Sen har jag inte sett nån ung svamp öht så misstänker att säsongen är slut här😢

2020 var helt sinnessjukt ja. Plockade mängder och dom största jag nånsin sett. I år har torkan fuckat upp svampen, det är bara att inse.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Helt sjukt jag spenderade flera dagar förra veckan åt att hitta 60 toppisar, trippade på de igår - va helt fantastiskt. Nu när jag jag gick ut några timmar bara för att det var så fint väder så hittade jag ett ställe med tusentals! Hann inte plocka hälften. Miljön var kuperad delvis stenig kort gräs med mycket mossa, hela stället sluttar ner mot en liten liten sjö eller ett träsk. Det var en underbart vacker plats helt utan insyn från vägar och hus. Har aldrig hittat ett ställe där toppisarna växt i hög densitet som inte legat i en sluttning med en del mossa, så enligt min erfarenhet bör man sikta på att hitta dessa ställen istället för att vandra runt planlöst på en platt äng. Vissa av toppisarna var så lika stora som stora kantareller.

Så,

1. Kalla på svampgudarna genom att möta de i en svampresa, om de anser dig värdig så kommer de se till att du hittar dem i naturen så ni kan mötas igen.

2. Leta efter vackra platser, toppisar trivs bäst att växa på en vacker plats och har helst sjötomt.

3. Lär dig identifiera kuperad terräng (helst fd betesmark) via google earth. Om du ser spår/ränder så betyder det att en traktor varit där = inte bra.

Hehe tack för en upplyftande post!

Först och främst, grattis! Vidare har du helt rätt i att man av nån anledning hittar svamparna på magiska platser. Minns ett ställe på Österlen som jag hittade pga att två korpar cirkulerade över det. Det fanns inte svamp någonstans förutom just där - och det var uppenbart att jag blev ledd dit av korparna.

Och ja det är sant att dom föredrar vackra platser. Minns 2020 när jag hittade ett ställe som var som att hitta en guldgruva... önskar jag kunde skriva ut namnet på just den kullen men tyvärr outar jag för mycket då haha. Men när jag såg namnet bara skrattade jag, för det var fan ingen tillfällighet.

Återigen, tack vän!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in