2023-09-06, 10:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De minsta av Jesus bröder tycks inte vara Calovius bröder.

Då skall Konungen svara och säga till dem: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.' —Matthew 25:40

Då skall han svara dem och säga: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.' —Matthew 25:45

DoNotAskHimAboutJesus talar om Jesu bröder, och hävdar att de är ateister. Jag kan inte säga emot att ateister är DoNotAskHimAboutJesus bröder - dock säger detta egentligen bara vem denne fromme man är, alltså under fårpälsen.
Att t.o.m. synnerligen religiösa judar fick höra av Mästaren att deras fader var Djävulen bekommer inte DoNotAskHimAboutJesus.
DoNotAskHimAboutJesus menar alltså, kräver konsekvensen, att Jesus också var av samme Fader, vilket renderade detta brödraskap som DoNotAskHimAboutJesus så ömmar för.
Stäng åter av denne otroligt fromme man!
Senast redigerad av Calovius 2023-09-06 kl. 10:25.
Citera
2023-09-06, 10:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej inte absolut givetvis, men sett exempelvis till de drygt 1,7 miljarder så finns det ju rätt mycket data som tyder på det.
Givetvis vet du inte. Denna korta sats "Givetvis Vet Du Inte" (förkortat GVDI) är en träffande kommentar till det mesta av vad du skriver.
Citera
2023-09-06, 10:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
...
För det första! Man "tror" inte på ateism! ...
Man tror visst på ateism. Ateism är ingenting man sett eller en logiskt tvingande slutledning av bevisade premisser. Det ligger därför en tro, ett försanthållande, bakom.
Citera
2023-09-06, 10:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, han verker inte förstå att även ateister räknas in i liknelsen:
Jag var hungrig, och ni gav mig att äta.
Jag var törstig och ni gav mig att dricka.
Jag var en främling och ni bjöd in mig.
Jag var naken och ni klädde mig.
Jag var sjuk och ni besökte mig.
Jag satt i fängelse, och ni kom och besökte mig.

Det är ju dessa som sedan åsyftas med "mina minsta bröder" och syftar så vitt jag kan se inte enbart på rättrogna eller Gudsfruktande personer.
"Så vitt jag kan se" är de centrala orden här: du ser inte tillräckligt vitt utan just precis din egen näsa. Att Jesus skulle ha talat om djävulens barn som "dessa mina minsta bröder" är "så vitt du kan se".
Citera
2023-09-06, 10:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, det står inte skrivet att man ska vredgas. ...
Inte i dina kanoniska skrifter, därför att du har en egen kanon, en enmansbibel, som du kanoniserat alldeles på eget bevåt, i ett vidrigt, privatreligiöst, självsvåldigt, godtyckligt och oerhört högmodigt "majestät", men i kristendomens kanoniska skrifter står det skrivet. Vill du ha bibelstället?
Citera
2023-09-06, 10:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
DoNotAskHimAboutJesus talar om Jesu bröder, och hävdar att de är ateister. Jag kan inte säga emot att ateister är DoNotAskHimAboutJesus bröder - dock säger detta egentligen bara vem denne fromme man är, alltså under fårpälsen.
Att t.o.m. synnerligen religiösa judar fick höra av Mästaren att deras fader var Djävulen bekommer inte DoNotAskHimAboutJesus.
DoNotAskHimAboutJesus menar alltså, kräver konsekvensen, att Jesus också var av samme Fader, vilket renderade detta brödraskap som DoNotAskHimAboutJesus så ömmar för.
Stäng åter av denne otroligt fromme man!
Djävulens barn är inte ateister utan tror att djävulen är fadern. Ateister är människor utan tro.

Sedan, när de voro allena, trädde lärjungarna fram till Jesus och frågade: »Varför kunde icke vi driva ut honom?» Han svarade dem: »För eder otros skull. Ty sannerligen säger jag eder: Om I haven tro, vore den ock blott såsom ett senapskorn, så skolen I kunna säga till detta berg: 'Flytta dig härifrån dit bort', och det skall flytta sig; ja, intet skall då vara omöjligt för eder.» —Matteus 17:19-20

Ateister är ofta sanningssökare som inte ljuger om sin tro.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-09-06 kl. 10:41.
Citera
2023-09-06, 10:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Inte i dina kanoniska skrifter, därför att du har en egen kanon, en enmansbibel, som du kanoniserat alldeles på eget bevåt, i ett vidrigt, privatreligiöst, självsvåldigt, godtyckligt och oerhört högmodigt "majestät", men i kristendomens kanoniska skrifter står det skrivet. Vill du ha bibelstället?
Ja, jag tror ju på Jesus vilken många kristna har svårt för. Om du kan ange en vers av Jesus som säger att man ska vredgas, så gör det.
Citera
2023-09-06, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Jag tänker att det är ganska inkonsekvent att bestämt hävda att du vet vad moraliska felaktigheter är, och att de är verkliga, när du i själva verket i bästa fallet är en utilitarist eller hedonist och i värsta fallet en nihilist. Det går inte ihop. Utilitarismen kan väl knappast bestämt hävda att slaveri är oacceptabelt i alla situationer? Det finns ju reela och tänkbara scenarion där slaveri skulle vara nyttigt, t.ex. under krigssituationer eller när ett samhälle är i nödfall. Historien visar också att detta stämmer. När krig bryter ut så struntar man i krigslagarna och gör det som verkar nyttigt, oavsett om det stämmer med någon sekulär juridik.

Den välkände utilitaristen John Stuart Mill stödjer ju despotism i vissa lägen. Eftersom du verkar vara en modern sekulär demokratisk människa är det väl svårt att sympatisera med?

Nu när jag ändå tar upp slaveri så kan jag väl nämna att värnplikt egentligen är en slags slaveri, givet att man strider motvilligt. Man tvingas ge sin arbetskraft och sitt liv ofrivilligt. Min poäng är inte att värnplikt nödvändigtvis är dåligt utan att slaveri inte nödvändigtvis är dåligt i alla lägen. Det spelar ingen roll om vi ger det ett nytt namn, det vill säga "värnplikt" istället för "slaveri".
Menar du att sekulära humanister bara kan vara utilitarister, hedonister eller nihilister?
Citera
2023-09-06, 10:59
Medlem
Citat:
Så är det inte! På frågan om man tror att det finns en högre osynlig makt kan man svara ja eller nej. Båda alternativen handlar om tro.
Svaret nej kan komma av olika skäl, varav tro kan vara ett, men tro är inte en nödvändighet för att svara nej.
Citera
2023-09-06, 11:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Svaret nej kan komma av olika skäl, varav tro kan vara ett, men tro är inte en nödvändighet för att svara nej.
Det kan också vara ett medvetet avståndstagande från Gud som man vet finns, men denna ståndpunkt är nog inte så vanlig bland människor.
Citera
2023-09-06, 11:09
Medlem
Citat:
Det kan också vara ett medvetet avståndstagande från Gud som man vet finns, men denna ståndpunkt är nog inte så vanlig.
Det kan vara flera saker. Aversion mot en gud som man skulle veta finns, är troligtvis den minst förekommande.
Citera
2023-09-06, 11:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Det kan vara flera saker. Aversion mot en gud som man skulle veta finns, är troligtvis den minst förekommande.
Det är ståndpunkten hos alla demoner som plågar människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in