2023-09-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
De där forskarna är inte eniga sinsemellan - hur du kan ställa Ehrman och Bruce i samma korg är inte gott att veta.
Det är inte märkligt att originalhandskrifterna till Bibeln gått förlorade. DET vore märkligt om de hade bevarats. Man skrev av dem på olika håll under vördnad och strävan att inte förvanska, och handskriftstraditionen bevarad till vår tid är så stark att Bibelns troslära inte förändras när den ursprungliga läsarten emellanåt inte kan fastställas med säkerhet.
Möjligen nämner Tertullianus c:a 200 att originalhandskrifter bevarats.
Man behöver inte veta allt om hur en skrift tillkommit och traderats för att den ska kunna bedömas vara pålitlig: tillräckligt om Bibelns uppkomst och genre m.m. är känt för att en analogi till Harry Potters historicitet och genrebestämningen science fiction inte ens behöver bevärdigas ett bemötande, förutom på detta sätt: "skam går på torra land".
Till slut är Bibelns egentliga författare den ofelbara Treenigheten, människorna som höll i pennan skrev, för att säga det kort och enkelt, på diktamen, ledda av Treenigheten.

Att dom har olika syn i vissa frågor betyder inte att den här är en av dem?

Du får nog borsta av dina historiekunskaper en aning tror jag. Den tidigast möjliga som skrivits är av det nya testamentet är Markus som skrevs efter det romerska kriget dvs ca år 70.

Därefter skrevs Matteus och Lukas någon gång mellan år 100 och 200 och därefter Johannes någon gång efter 200.

Med tanke på att medellivslängden på den tiden var på runt 35-45 år så kan du ju själv göra matten hur troligt dessa så kallade ”vittnen” skrev det själva eller inte.

Det var först i mitten eller slutet sv 200-talet som man gjorde någon form av sammanställning av evangelierna och utöver de som inkluderades, så var det många som också utelämnades.

Läser du om vad Matteus, Lukas och Johannes skriver om Jesus sista tid och tiden kort därefter så är historierna helt annorlunda på en mängd punkter och det är rätt uppenbart att ingen av dom kan ha varit på samma ställe.

Troligtvis har dom (eller någon) tagit Markus version och gjort sin egen variant.
Citera
2023-09-05, 22:29
Medlem
Citat:
Bibeln har inte genomgått revisioner och versioner, utan bibelböckerna skrevs och gavs till den GT-liga resp. den NT-liga kyrkan att använda, bevara och tradera.
Talet om versioner av t.ex. paulinerna eller de katolska breven saknar historiska belägg och är bibelkritiskt snack.
"Akademiska eliten", "ägnat livstider" och annat pompöst du drar till med har ingen bärkraft därför att du inte vet vad du pratar om ö.h. Du kan sitta och dikta ihop eller upprepa andras osanningar hur mycket du vill - saken förblir vad den är: Bibeln är en pålitlig historisk bok om Guds gärningar i hans skapelse.
Verkligheten är att Bibel redan länge varit en tillräckligt utforskad bok vad gäller dess yttre karakteristika, och den har stått sig igenom all djävulens kritik, hur maskerad den varit.
Man kan sminka ett svin med läppstift och ögonskugga - den är och förblir likväl ett svin. Så också bibelkritiken.
Men du är en nolla, oinsatt i ämnet du skriver om. Men även en nolla kan lära sig ramsor, som en papegoja kan lära sig "tala".

Så du säger att du tror att allt i och om bibeln är sant eftersom du ”tror” det? Låter rationellt😂
Citera
2023-09-05, 22:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
...
Direkta faktafel:
3 Mos 11:13-19 klassar fladderöss som fåglar vilket dom inte är. Gissar att Gud missade biologilektionen eller kanske glömde bort att han skapade dem annorlunda?
...
Det var det dummaste - tror du att GT är skriven på svenska?
Nej du, det står inte "fåglar" i grundtexten utan ´ōf. Det är inte endast fåglar, utan också fladdermöss, uppenbarligen. Bevingade, flygande djur.
Eller hur?
För du menar väl inte, låt vara att du är obildad och okunnig, att fladdermöss är fåglar?
Citera
2023-09-05, 22:35
Medlem
Citat:
För Gud är inget extraordinärt, så då måste du alltså utesluta Gud ur bilden på förhand. Det är förstås också vad du vill - och som den lömska orm du är skyler du det hela med vackra ord som "verifieras" och fåniga analogier till flygande katter. Det är ju som att klä en kackerlacka i smoking, det som du gör.
Det heter inte "defenition" utan "definition".

Shame on you!

Man har hittat på mer än tre tusen gudar genom historien så jag håller absolut med dig om att legender, myter och allehanda vidskepliga skrönor som folk hittat på genom historien för att kompensera det faktum att dom inte hade en jävla aning om något överhuvudtaget inte på något sätt är exceptionellt utan rent trivialt för att inte säga helt normalt.
Citera
2023-09-05, 22:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Du får nog borsta av dina historiekunskaper en aning tror jag. Den tidigast möjliga som skrivits är av det nya testamentet är Markus som skrevs efter det romerska kriget dvs ca år 70.

Därefter skrevs Matteus och Lukas någon gång mellan år 100 och 200 och därefter Johannes någon gång efter 200.

Med tanke på att medellivslängden på den tiden var på runt 35-45 år så kan du ju själv göra matten hur troligt dessa så kallade ”vittnen” skrev det själva eller inte.

Det var först i mitten eller slutet sv 200-talet som man gjorde någon form av sammanställning av evangelierna och utöver de som inkluderades, så var det många som också utelämnades.

Läser du om vad Matteus, Lukas och Johannes skriver om Jesus sista tid och tiden kort därefter så är historierna helt annorlunda på en mängd punkter och det är rätt uppenbart att ingen av dom kan ha varit på samma ställe.

Troligtvis har dom (eller någon) tagit Markus version och gjort sin egen variant.
Haha, du slår rekord i desinformation om Bibeln. Mk skulle vara skriven efter år 70 och Mt och Lk skulle vara skrivna någon gång mellan år 100 och 200, Johannes efter 200? LOL, det finns t.o.m. ett fragment av Joh daterat till 100-talet, haha...
Och vad är detta nys "först i mitten eller slutet av 200-talet som man gjorde någon form av sammanställning av evangelierna"?
Vad då för "sammanställning"? Vilka är källorna för en sådan aktivitet?
Haha, hur oinsatt kan man vara...
Citera
2023-09-05, 22:50
Medlem
Citat:
Det var det dummaste - tror du att GT är skriven på svenska?
Nej du, det står inte "fåglar" i grundtexten utan ´ōf. Det är inte endast fåglar, utan också fladdermöss, uppenbarligen. Bevingade, flygande djur.
Eller hur?
För du menar väl inte, låt vara att du är obildad och okunnig, att fladdermöss är fåglar?

Min hebreiska är lite rostig men jag har till skillnad från dig ingen fobi, allergi, psykiska störning eller så taskig självkänsla att jag inte klarar av att medge att jag kan ha fel och att jag lör mig något nytt. Testa!
Citera
2023-09-05, 22:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Man har hittat på mer än tre tusen gudar genom historien ...
Du är inte ett dugg bättre, för du hittar på saker också du, och angriper den sanne Guden med dina påhitt.
Citera
2023-09-05, 22:51
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Man har hittat på mer än tre tusen gudar genom historien så jag håller absolut med dig om att legender, myter och allehanda vidskepliga skrönor som folk hittat på genom historien för att kompensera det faktum att dom inte hade en jävla aning om något överhuvudtaget inte på något sätt är exceptionellt utan rent trivialt för att inte säga helt normalt.
vänta nu tre tusen gudar, hur kommer du fram till det: fakta tack.
Som agnostiker så söker jag en gud, men om det finns så många som du signalerar så tror jag nog mest på ödet och inget liv efter döden. Hoppas vi bara avslutar livet och lidandet och thats it.
Citera
2023-09-05, 23:07
Medlem
Citat:
Du är inte ett dugg bättre, för du hittar på saker också du, och angriper den sanne Guden med dina påhitt.

Bättre än vadå? Alla dessa gudar är eller var den ”sanna guden” för någon, vid någon tidpunkt. Och valde just den här? Kul för dig då?

Hade du varit född i ett annat land så hade det varit en annan gud som var ”sann”? Du tycker inte att det är ett märkligt sammanträffande att den ”sanna guden” av något skäl alltid bar verkar vara ”sann” och ”existera” på den plats man är född?

Men jag har inget intresse att längre tro på något av det där så länge eftersom det inte finns några som helst logiska eller rationella skäl för det.
Citera
2023-09-06, 03:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ah, din hebreiska är lite rostig? Nej, du är helt körd, dum i hela huvudet!
Men jag säger eder: Var och en som vredgas på sin broder, han är hemfallen åt Domstolens dom; men den som säger till sin broder: 'Du odåga', han är hemfallen åt Stora rådets dom; och den som säger: 'Du dåre', han är hemfallen åt det brinnande Gehenna. —Matthew 5:22
Citera
2023-09-06, 03:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Och om det skulle visa sig ändå att det finns en gud. Så komer jag rätt troligt inte att bry mig ändå! För om han inte har en jävligt bra förklaring på ett flertal punkter så måste han helt klart vara en riktigt ond eller korkad nolla som jag inte vill ha något med att göra det.

Jag kan ärligt inte tänka mig något värre helvetet att vara tvungen att dyrka den sopan i all evighet.
Du konstaterar först att bevismaterialet är ofullkomligt och sedan använder du samma material för att (fånigt) döma och skymfa livets herre och skapare.
Citera
2023-09-06, 06:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men jag säger eder: Var och en som vredgas på sin broder, han är hemfallen åt Domstolens dom; men den som säger till sin broder: 'Du odåga', han är hemfallen åt Stora rådets dom; och den som säger: 'Du dåre', han är hemfallen åt det brinnande Gehenna. —Matthew 5:22
Vredgas, men synda inte, står det skrivert.
Dessa ateister är f.ö. inte mina bröder.
Bibeln säger om ogudaktiga, i synnerhet ateister, att de är ... dårar.
Men du kan ju posera som "from".
Samtidigt förgiftar du människors själar med allsköns falska läror.
En varg i fårpäls!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in