2023-07-31, 16:08
Medlem
zombie-nations avatar
Allt är tillåtet. Ingen kan straffa dig efter döden.

Men samtidigt är människan social och klarar sig inte utan andra människor. Det betyder att man måste ha ett system som dels utestänger riktigt farliga människor och dels har regler som fungerar.

Går du bärsärk lär alla samhällen göra något åt dig.

Sedan är det subjektivt vad som är skadligt för samhället. I många får man bara ha en partner medan vi i vårt nog anser att bara en är skadligt.

Men alla samhällen skapar sin ordning.
Citera
2023-07-31, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Ser att du gör vissa antaganden här som inte alls behöver vara sanna. -Att det inte finns ett evigt liv. -Att döden är utan bot. -Att den som tror är en svag individ som är rädd för döden och behöver en snuttefilt. -Att den som tror på Gud saknar moral och inte klarar av att göra egna moraliska bedömningar. -Att man har en ångest man försöker dämpa.

Jaja. du får tro vad du vill. Jag finner din illa dolda överlägsna självuppfattning lite komisk.

Fråga: Hur kan världen finnas om inget är evigt?

Ja, jag har mina negativa uppfattningar om troende. De troende unnar sig själva en evig paradis i sina fantasier medan mig vill de skicka till ett evigt helvete, vilket är det värsta man kan tänka sig. Stygga jag önskar ingen ett sådant öde! Det här i mina ögon är att ha en överlägsen självuppfattning, själv till paradiset och andra till helvetet!
Citera
2023-07-31, 16:28
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Tror du svarar på din egen fråga.

"Jag tror att det här jordelivet är mina 15 minutes of fame. Det är det ända jag har. Före det finns ingenting och efter det finns ingenting. Och i ingenting finns inte glädje och inte sorg. Inte ont och inte gott."

Det betyder att det inte spelar någon roll i slutändan hur du har levt och vad du har gjort, slutet blir samma för dig som för en massmördare. Därför är det enda incitament för dig att göra gott att du ser en vinst i det. En annan som tänker som du när det gäller livets tillfällighet men som t.ex. älskar sina lustar och ser sex med små barn som den största vinsten i livet. Denne kommer följa sina begär och räkna med att han aldrig kommer straffas för det såvida han kan undgå att bli upptäckt av människor och straffad här på Jorden. En tredje som har samma böjelse som den föregående men som tror på Gud och på en slutlig räkenskap förstår att han inte kommer komma undan med det han gör oavsett om han inte blir sedd av någon människa, denne förnekar sig den driften.

Man begår inte ett brott som man vet att man inte kommer undan med. Säger man sig vara troende men ändå begår brott så är man en lögnare och känner inte Gud.
Det betyder det inte alls för mig, vilket jag tycker mig förklara ganska tydligt oxå.

Jag har oxå förklarat varför jag tror att det är lättare för en troende att ursäkta en omoralisk handling, än vad det är för en icke troende. För Jesus själv förlät ju tjuven på korset bredvid och denne blev upptagen i himmelriket på samma sätt som en som varit rättstrogen hela livet.

För mig blir livet ännu heligare om det är det ända jag har, och mitt ansvar för världen och medmänniskor blir större om det är mitt ansvar och inte guds. Livet blir oxå ännu mer betydelsefullt om det är mitt ända liv.

Men du har rätt, i slutändan spelar det ingen roll. Men under tiden jag lever mitt liv så gör det det.
Citera
2023-07-31, 16:54
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Ateistiska människor är ansvariga för sina handlingar inför resten av alla människor.

I bibeln finns budord som säger vad som är synder mot Gud, ex avgudadyrkan och att häda mot Gud.
Det är synder mot gud.

Andra synder är mot människor ex att stjäla och mörda.

Gud har rätt att straffa vem Gud vill, men människor har bara rätt att straffa människor som syndat mot människor.

Om Gud är mäktig och kompetent kan Gud själv straffa (i denna värld eller nästa) dem som hädar och avgudadyrkar mot Gud.

Gud kan inte kräva att människor mördar hädande avgudadyrkare, för människor har bara rätt att med rättsväsenden straffa människor som syndar mot människor (men så tolkades inte texterna när de skrevs på bronsåldern).

Skulle Gud kräva att människor dödar avgudadyrkande hädare som syndar mot Gud,då skulle Gud kräva att människor mördar för Guds sak (då vore Gud liten och maktlös i denna värld).
Gud kräver inte att vi mördar-syndar personer som är hädare och avgudadyrkare.
Gud vill att vi inte syndar.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-07-31 kl. 17:02.
Citera
2023-07-31, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Ja, jag har mina negativa uppfattningar om troende. De troende unnar sig själva en evig paradis i sina fantasier medan mig vill de skicka till ett evigt helvete, vilket är det värsta man kan tänka sig. Stygga jag önskar ingen ett sådant öde! Det här i mina ögon är att ha en överlägsen självuppfattning, själv till paradiset och andra till helvetet!
Det här med helvetet är mellan individen och Gud. Syndaren och helvetet hör ihop och hur länge helvetet kommer finnas vet jag inte. Jag vet bara att det finns just nu.

Vem vill se dig i helvetet bara för att denne är en troende och inte du? Inte jag i alla fall. Hade du flått en hund levande och jag såg dig göra det så hade jag önskat dig att plågas helvetet och varit glad att helvetet fanns bara för din skull. Men jag vet inget om dig och hoppas på det bästa för dig.
Citera
2023-07-31, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Så anta att se det första man lär sig på matematiklektionen i grundskolan är "nu ska vi uppfinna vår EGEN, personliga matematik!". Är det ett framgångsrecept?

Matematik är en sanning som man upptäcker. Likaså med moral.
Matematik vet vi stämmer eftersom vi kan testa att den stämmer. Vi vet att 2+2=4 eftersom vi kan ta två saker och lägga ihop med två andra saker för att sedan räkna om vi har 4 saker.

Om vi ska veta att någonting är positivt så måste vi kunna se att det får positiva effekter, annars är det rent logiskt omöjligt att veta det.

Vi kan acceptera slaveri enbart för att Jesus var okej med det, eller så kan vi bilda oss en egen uppfattning utifrån historiska erfarenheter och rationella argument.
Citera
2023-07-31, 17:45
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Jag kan försöka förklara fast jag inte är troende. Som jag tidigare skrev så finns det olika faser i den moraliska utvecklingen enl. bl a Kohlberg. De troende finns i den första fasen där man ger allt ansvar till en auktoritet, straff och belöning från denna avgör vad som är rätt och fel. Man skall inte tänka själv, man tänker inte på motiv, omständigheter o c v, allt är svart eller vitt, rätt eller fel utan gråa zoner.

I den första fasen har man ingen erfarenhet om de följande faserna, därför kan de inte se/förstå emotionellt moralen på dom högre nivåerna. Man känner bara till sin egen moral som är annorlunda från fas 2-5 ev 6. I den första fasen förstår man bara sin egen moral och har man inte den så har man ingen/lägre moral. Det här är min förklaring. Samma sak gäller med emotionell mognad, de mindre mogna förstår inte de mer mogna.
Tack, tänk att bästa förklaringen kom från en icke troende.
Citera
2023-07-31, 17:50
Medlem
Citat:
Men då talar man om förändringar vilket är mer korrekt än att tala om utveckling eftersom utveckling implicerar att något ska vara bättre.

Bättre betyder att det finns något som är bäst. Det bästa är alltså oberoende av människans subjektiva uppfattningar som förändras med tiden eftersom det inte kan finnas något som är bättre än bäst.
Du har tagit upp den obegripliga slutsatsen flera gånger nu. Varför måste det finnas något som är bäst, om något kan bli bättre? Är det ditt eget antagande?
Citera
2023-07-31, 18:06
Medlem
...
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-07-31 kl. 18:14.
Citera
2023-07-31, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Du har tagit upp den obegripliga slutsatsen flera gånger nu. Varför måste det finnas något som är bäst, om något kan bli bättre? Är det ditt eget antagande?
Om något kan bli bättre så är det givetvis inte bäst? Men säger man att något är bättre än något annat så behövs en referensram. Vem bestämmer den ramen? Är den flyktig eller fast?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-07-31 kl. 18:18.
Citera
2023-07-31, 18:33
Medlem
Citat:
Om något kan bli bättre så är det givetvis inte bäst? Men säger man att något är bättre än något annat så behövs en referensram. Vem bestämmer den ramen? Är den flyktig eller fast?
Jag reagerade bara på semantiken. En del saker kan bli bättre och bättre men det finns ingenting som är bäst.

Vi människor definierar referensen. Att en gud skulle göra det är så absurt att jag inte ens kan förstå hur någon kan tro det. Var skulle guden ha fått sanningen ifrån?
Citera
2023-07-31, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Matematik vet vi stämmer eftersom vi kan testa att den stämmer. Vi vet att 2+2=4 eftersom vi kan ta två saker och lägga ihop med två andra saker för att sedan räkna om vi har 4 saker.

Om vi ska veta att någonting är positivt så måste vi kunna se att det får positiva effekter, annars är det rent logiskt omöjligt att veta det.

Vi kan acceptera slaveri enbart för att Jesus var okej med det, eller så kan vi bilda oss en egen uppfattning utifrån historiska erfarenheter och rationella argument.

Matematiken är byggd på antaganden, precis som etiken. Ett antagande inom matematiken är lagen om det uteslutna tredje. Vi lär ut en viss sorts matematik för att den är nyttig - dvs dessa konventionella antaganden är långt mer nyttiga än de övriga teorierna, t.ex intuitionism. Vi bör även lära ut en viss sorts etik för att den är nyttig. Den etik som gett goda beprövade resultat är traditionell kristen etik samt vissa idéer från upplysningen som meritokrati och respekt för sanning. Upplysningen uppstod unikt i västvärlden för att den kräver en strävan efter sanning, välvilja och hälsa. Christ is King.

Om intuitionism:
Citat:
In particular, the law of excluded middle, "A or not A", is not accepted as a valid principle
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Intuitionism
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-31 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in