Citat:
Nu är det ju inte Dostojevskij som format trådstarten, utan en person som tolkat vad han sagt, därmed har trådstarten bara det djup som trådstartaren formulerat. Frågan som Dostojevskij ställer om att "om Gud inte finns är allt tillåtet", är en mycket djup och utmanande fråga som har engagerat många tänkare genom historien. Det är en fråga som rör både filosofi, teologi, etik och psykologi. Nu råkar tråden ligga i religion, men hade lika gärna kunnat ligga under ett annat ämne.
Det är alltså bara du som leker autistisk moderator här, men utan några sakliga skäl.
Alltså riskerar du att bli anmäld för off topic. Vill du ändå fortsätta pajkastningen?
Du kan dela med dig av dina tankar om topic istället så kan vi diskutera.
I annat fall är det du som ska försvinna härifrån. Ok?
En möjlig tolkning av Dostojevskijs fråga är att han vill undersöka om det finns någon objektiv grund för moralen, eller om moralen bara är en subjektiv konstruktion som människor har skapat för att leva i samhället.
Hur besvarar man den frågan utan att riskera att röra sig kring filosofi, teologi, etik och psykologi?
Det är alltså bara du som leker autistisk moderator här, men utan några sakliga skäl.
Alltså riskerar du att bli anmäld för off topic. Vill du ändå fortsätta pajkastningen?
Du kan dela med dig av dina tankar om topic istället så kan vi diskutera.
I annat fall är det du som ska försvinna härifrån. Ok?
En möjlig tolkning av Dostojevskijs fråga är att han vill undersöka om det finns någon objektiv grund för moralen, eller om moralen bara är en subjektiv konstruktion som människor har skapat för att leva i samhället.
Hur besvarar man den frågan utan att riskera att röra sig kring filosofi, teologi, etik och psykologi?
Det är snarare du som är autistisk i ditt insnöade ”filosofiska” argument. De sakliga skälen har jag angett, liksom andra innan mig har. Det står dig fritt att anmäla mig, men det skulle ju snarare ge att du leker autistisk moderator. Du får vad du ger, inte mer än så.
Kan en filosofisk syn på gud ge något som helst upphov till objektiv moral?