Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Varför enas?
Tror du H-tl-r kände sig trygg av samma skäl som jag känner mig trygg?
På vems sida står du på därvidlag - H-tl-rs kanske? Min? Stalins? Någon annans?
Varför gör du det?
Vad spelar det ens för roll vad du subjektivt tycker är god moral?
Samt varför bör man ens enas?
För att det är de människor, eller grupper som inte såg någon poäng med det har sorterats bort av evolutionen. Det var helt enkelt för att överleva.
Det finns massor av moraliska koncept som varit universella sedan urminnes tider.
Så snart människor började leva i grupp så är det rimligt att anta fungerande grupper hade mycket större möjlighet till överlevnad än icke fungerande grupper.
Grupptillhörighet som du kanske redan vet, är en mycket djupt rotat beteende hos oss människor av just detta skäl. Att det finns regler inom en grupp avseende vad som är ”rätt” respektive ”fel” gruppbeteende är en fundamental förutsättning för att en grupp ens ska kunna existera.
Någon gång längs vår evolutionära resa så insåg vissa alltså att det inte riktigt funkade att leva fler tillsammans om det var så att någon till exempel stal ens mat eller slog ihjäl ens fru när var ute och brottades med en mammut.
De som greppade att det var smartare att strunta i den sortens beteende fick åtnjuta fördelen av att leva i en effektivare och bättre grupp. Vilket i sin tur resulterade i att gruppens möjligheter att överleva ökade. Som i sin tur gjorde gruppen blev större osv.
När gruppera växte, växte även behovet av regler för gruppen skulle fungera. Men även behovet av att sortera de som gynnade gruppens existens, och vilka som hotade den. Och det är dessa regler som vi idag utvecklats till vad vi idag alltså kallar moral.
Så den enskilda
individen gick till att bli en
grupp som gick till att bli en
stam, samhälle osv.
Ju större samhällena blev, desto svårare blev det att stärka grupptillhörigheten bara genom att sälja medlemskap med att ”vi inte slår inte ihjäl varandra helt omotiverat” utan man började knyta grupptillhörigheten också till ritualer och framför allt till historier.
Historier och berättelser som förklarade den värld man levde i och upplevde. Och vipps så hade man uppfunnit den första religionen. Konceptet var en evolutionär succé och det uppstod gudar i varje buske. Ischtar, Tor, Oden, Zeus, Jupiter Mars. Listan kan göras hur lång som helst men det funkade.
Men som tidigare så blev det jäkligt komplext tillslut och man insåg att upplägget med tusentals olika gudar inte funkade. Precis som Netflix, kom man fram till att det skulle vara mycket effektivare att istället samla allt under en enda inloggning istället för tusentals videobutiker på hörnet och så lanserade man konceptet monoteistisk tro istället. Och där är vi men så svaret både på din fråga om varför så är det helt enkelt för att de människor som inte greppade konceptet med moral helt enkelt sorterats bort av evolutionen.
Det är för övrigt också av samma skäl, det grundläggande och evolutionära behovet av att stärka och skydda sin grupp, som troligtvis också gör dig så förbannad på mig för att jag ifrågasätter din tro på din gud. Precis på samma sätt som vikingarna var förbannade på kristna som ifrågasatte deras asatro.