2023-11-30, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Du är ju intresserad av verifierbarhet. Jag undrar hur du verifierar att tro på abstrakta idéer har noll praktiskt värde?

Jag syftade till kontexten och ämnet ”Om Gud inte finns så är allt tillåtet” men du besvarade samtidigt delvis även din egen fråga!

Tro på idéer, abstrakta eller inte, som inte kan falsifieras och bevisas har förvisso inte noll, men extremt begränsat värde eftersom det som sagt aldrig utifrån dessa går att avgöra om något är sant eller inte och således endast också kan vara relevanta i sammanhang och frågor där sanning inte heller är relevant.
Citera
2023-11-30, 12:07
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Definitionen av gud är ett mänskligt påhitt. Definitionen innehåller bara det som människor stoppar in i definitionen. Även värde och existera innehåller bara något för att människor tillskrivit orden något. Det säger inget om en guds existens. Svaret på universums ursprung är inget deduktivt resonemang därför att premisserna inte är hållbara.
Spelar ingen roll om definitionen av Gud är ett mänskligt påhitt eller inte: Det faktum att vi överhuvudtaget kan definiera Gud är bevis för att Gud existerar. Kallas ontologiska gudsbeviset.
Citera
2023-11-30, 12:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Well, nu har jag gått tillbaka en bra bit i tid för att visa att jag läst det du skriver och inte trollar. Det var bra att jag gjorde det, för jag inser att du fått samma kritik tidigare men inte lyckats ta till dig av den, utan i det bara lyckats kasta ut trollanklagelser.

Var i det du skrivit diskuterar du gud som något annat än något filosofiskt socialantropologiskt?

Frågan som Dostojevskij ställer om att "om Gud inte finns är allt tillåtet", är en mycket djup och utmanande fråga som har engagerat många tänkare genom historien. Det är en fråga som rör både filosofi, teologi, etik och psykologi. Nu råkar tråden ligga i religion, men hade lika gärna kunnat ligga under ett annat ämne.

Det är alltså bara du som leker autistisk moderator här, men utan några sakliga skäl.
Alltså riskerar du att bli anmäld för off topic. Vill du ändå fortsätta pajkastningen?

Du kan dela med dig av dina tankar om topic istället så kan vi diskutera.
I annat fall är det du som ska försvinna härifrån. Ok?

En möjlig tolkning av Dostojevskijs fråga är att han vill undersöka om det finns någon objektiv grund för moralen, eller om moralen bara är en subjektiv konstruktion som människor har skapat för att leva i samhället.

Hur besvarar man den frågan utan att riskera att röra sig kring filosofi, teologi, etik och psykologi?
Citera
2023-11-30, 12:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Man kan säga exakt samma sak och dra exakt samma typ av slutsats om idéer om simuleringshypotesen, att vår verklighet är en datorgenererad simulering, eller hjärnan-i-en-burk-scenariot, som presenterar ideen att vi är helt ensamma och bara fantiserar ett universum eller någon annan helt meningslös och ide som omöjligt kan falsifieras.

Är simuleringshypotesen falsifierbar?
Annars är det bara flum.
Citera
2023-11-30, 12:14
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Definitionen av gud är ett mänskligt påhitt.

Vilken definition?
Citera
Medlem
diploids avatar
Citat:
diploid? TunderTarFyr skriver att bara för att om hen tänker eller "tror" att du är 2 cm lång, så bevisar det inte att du är det? Eller hur?

Du skriver, "Nej", det stämmer eftersom "vi såklart kan mäta din längd och se vem som har fel"?

Så här kommer min fråga! Om en person alltså "tror" att du är 2cm lång. Och en annan person tror att du inte är 2cm lång? Hur tar man då reda på vem som har rätt?

Som du just skrev, så tar vi givetvis fram ett måttband eller en tumstock. Ett verktyg som vi alltså inte bara objektivt kan verfiera, undersöka och testa om det kan mäta din längd på ett exakt sätt? Utan som även objektivt också kan avgöra vem som har rätt eller fel. Eller hur?

Så då kommer det verkliga frågan. Om en person istället "tror" att en gud existerar och en annan att en gud inte existerar? Hur tar vi reda på vem som har rätt?

Med andra ord diploid? Vad har du för verktyg som kan vi använda som är lika objektivt som en tumstock som kan verfiera om din gud existerar eller inte? Hur kan vi objektiv testa att du har rätt?
Det vanliga misstaget man gör, som också antyds i ditt inlägg, är antagandet att Gud är subjekt för naturvetenskaplig metodik. Det är absurt - naturvetenskaplig metodik är endast relevant för fenomen inom universum.

Därför måste frågan om Guds existens bemötas på annat håll. Ett sätt är genom logiska resonemang, vilket jag redogjort för flera gånger redan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Spelar ingen roll om definitionen av Gud är ett mänskligt påhitt eller inte: Det faktum att vi överhuvudtaget kan definiera Gud är bevis för att Gud existerar. Kallas ontologiska gudsbeviset.

Det finns inget som heter ”det ontologiska gudsbeviset” vad du syftar till är möjligtvis ”det ontologiska argumentet” som bara är ett filosofiskt argument och som inte har något som helst med guds existens eller inte att göra.

Jag kan för övrigt definiera hur en sju-armad kossa som kan flyga och skita glasstrutar med vanilj, så betyder det att den existerar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vilken definition?
Alla definitioner.
Citera
2023-11-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Jag är bekant med argumentet. Det är ett skräpargument.
Citera
2023-11-30, 12:17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Alla definitioner.

Observation föregår definition och vissa saker i världen är inte skapade av människor.
Håller du med?
Citera
2023-11-30, 12:18
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Fast många fastnar då på frågan varifrån Gud kommer och hur han bara kan finnas utan ursprung. Kan man dra till med det så kan man lika gärna dra till med ett universum utan ursprung och skära bort en händelse. Så tänker en del.
Felet här är antagandet att Gud har en början. Eftersom Gud befinner sig utanför tid-rum-materia, så är Gud inte beroende av de naturvetenskapliga lagar som råder inom det materialistiska universumet. Alltså finns det ingen motsägelse i tanken om en evig Gud.
Citera
2023-11-30, 12:23
Medlem
diploids avatar
Citat:
Hur som helst är det långt ifrån den trovärdiga debattmetod som förväntas i en seriös diskussion vad som är sant eller inte.

Om klarar alltså inte av att bemöta argument som har lagts fram i sak och försvarar dina egna på ett ärligt och öppet sätt?

Att medvetet välja att ignorera och förenkla andras åsikter sänker bara din trovärdighet och gör det svårt att ta både dig och dina åsikter på allvar.
Det är du, inte jag, som upprepande begår ad hominem och hånar och bespottar mig. Inte för att jag bryr mig, men ironin gör sig påmind.
Citat:
Du valde nu alltså att fulständigt bortse ifrån och bemöta de många andra alternativa förklaringarna som jag tydligt beskrev i mitt inlägg. Och istället för att försöka korrigera, förklara de felaktiga påståendena som du tidigare hade framfört, så valde du alltså istället att helt blunda för dessa och istället helt enklet bara upprepa samma missvisande och felaktiga argument som du tidigare framfört. Bra där!
Och notera nu hur du är försvarslös inför min senaste respons.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in