2023-08-15, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Du behöver bara gå in på Frimurarordens sida så står det klart och tydligt att den vilar på kristen grund, alltså motsatsen till ”anti-kristet”
kanske nagot av devil's advocate pastaende, men ”anti-kristet” kan man val saga vilar ocksa pa satt o vis pa kristen grund - darav anti-KRISTET.
som tidigare postare skrev, ”vila pa kristen grund” och att vara kristen behover inte vara/ar inte synonymt.
Citera
2023-08-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
hur ar det mojligt att stiga till grad 7 om man inte har ”alla paddlarna i vattnet”/”star riktigt ratt till” ?
man har ju fatt intrycket att stigande i graderna foregas av ganska strikt koll fran de av hogre grad ?
Om jag minns rätt, så handlar boken om att han var förtroendevald och att det blev någon konflikt. Det gjorde att han hoppade av och dessutom vill förstöra så mycket som möjligt. Och det är klart, om man lägger mycket tid och kraft på något ideellt och problem uppstår, så kan jag på ett mänskligt plan förstå att man blir oerhört besviken och vill straffa det som man blivit besviken över.

Citat:
kanske nagot av devil's advocate pastaende, men ”anti-kristet” kan man val saga vilar ocksa pa satt o vis pa kristen grund - darav anti-KRISTET.
som tidigare postare skrev, ”vila pa kristen grund” och att vara kristen behover inte vara/ar inte synonymt.
I stället för att spekulera, så är det bättre att du går direkt till källtexten i Ordens Allmänna Lagar, som folk har lagt länk till i andra inlägg. Där står också något om att medlemskap förutsätter kristen bekännelse, att en frimurare ska vara nitisk i bön och bevista gudstjänster. Jag har svårt att se en "antikristen" som går i kyrkan och där uttalar:
Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.
Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma levande och döda.
Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund,
syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.
Senast redigerad av jonar242 2023-08-15 kl. 13:55.
Citera
2023-08-15, 15:32
Medlem
Citat:
hur ar det mojligt att stiga till grad 7 om man inte har ”alla paddlarna i vattnet”/”star riktigt ratt till” ?
man har ju fatt intrycket att stigande i graderna foregas av ganska strikt koll fran de av hogre grad ?
Vet inte var du fått dina intryck från du som aldrig varit på en loge, inte känner någon frimurare.
Citera
2023-08-15, 15:33
Medlem
Citat:
Som sagt gå in ordens sida så är det första du ser att vi är kristna
Citera
2023-08-16, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Om jag minns rätt, så handlar boken om att han var förtroendevald och att det blev någon konflikt. Det gjorde att han hoppade av och dessutom vill förstöra så mycket som möjligt. Och det är klart, om man lägger mycket tid och kraft på något ideellt och problem uppstår, så kan jag på ett mänskligt plan förstå att man blir oerhört besviken och vill straffa det som man blivit besviken över.

I stället för att spekulera, så är det bättre att du går direkt till källtexten i Ordens Allmänna Lagar, som folk har lagt länk till i andra inlägg. Där står också något om att medlemskap förutsätter kristen bekännelse, att en frimurare ska vara nitisk i bön och bevista gudstjänster. Jag har svårt att se en "antikristen" som går i kyrkan och där uttalar:
Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.
Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma levande och döda.
Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund,
syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.
tackar att du skrev ut bekannelsen.

angaende att man kan bli sur pa sin omgivning dar man trots lagt ner arbete pa men anda blir motarbetad kan man kanske forsta...om det galler idrottsforening eller liknande, men frimurarna stoltserar med ”make good men better” , och uppe pa 7e graden torde man i.a.f ha blivit en riktig reko kille ?

ang ”anti-kristet” sa sa kan jag se ett antal tolkningar av den epiteten- en som pa satt o vis inte ar direkt ”anti”, t.e.x dar kristendomen evolverat ut aldre traditioner men som man fortfarande med en ”kristen-grund” knyter an till for at de ar kompatibla och kan handla om att se och ta till sig kristendomen fran ett djupare perspektiv ?
Senast redigerad av Kirev 2023-08-16 kl. 06:09.
Citera
2023-08-16, 07:30
Medlem
Citat:
Vet inte var du fått dina intryck från du som aldrig varit på en loge, inte känner någon frimurare.
ja det ar sant att jag inte kanner nagon frimurare, i.a.f inte vad jag kanner till.

menar du att initieras upp i graderna inte foregas av strikt koll huuvida subjektet ar redo/lamplig for den nya graden ?
”gora bra man battre” ar ju ettav frimurarnas tillampningar, och en som innehar 7e graden borde val vara ganska initierad i detta ........kan i.a.f jag tycka.....men som sagt, vad vet jag.

som sagt frimurarna har jag ingen koppling till men dock har i Kina ar jag initierad med avlaggande ed under rituella former i ett sallskap, detta ar inget lattvindigt som tas med en klackspark. initieringen foregas av lang provning och kontroll for att se om subjektet ar av ”ratt sort”.
Citera
2023-08-16, 07:58
Medlem
Citat:

Personligen slänger jag ur mig något helt osant som de sväljer med hull och hår, .
det dar ar en annan aspekt man kan tolka som ”anti-kristet”.

man ska halla sig till sanning....men man kan formulera den latandes tvivelaktig.om man amnar att enbart de med forstand ska forsta.
Citera
2023-08-16, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazistasi
Tydligt är att det är under avveckling.
Det avslöjar sig självt precis enligt plan.

En modell som inte behövs mer.
Samhällets byggstenar raseras nu tills bara damm och aska är kvar.
Fågel som fjäril.
Vad som kommer upp ur askan blir yterligare en ny värld och en ny ordning.
Förhoppningsvis nu inte en slutgiltlig och totalitär sådan.
detar val lite detta frimureriets laror gar ut pa - motpoler - det dualitara, alltsa sammspelet daremellan -livet/doden - upp och ner - det ena foder det andra - det gar on and on - allt ar egentligen ett.
Citera
2023-08-16, 09:47
Medlem
Citat:
ja det ar sant att jag inte kanner nagon frimurare, i.a.f inte vad jag kanner till.

menar du att initieras upp i graderna inte foregas av strikt koll huuvida subjektet ar redo/lamplig for den nya graden ?
”gora bra man battre” ar ju ettav frimurarnas tillampningar, och en som innehar 7e graden borde val vara ganska initierad i detta ........kan i.a.f jag tycka.....men som sagt, vad vet jag.

som sagt frimurarna har jag ingen koppling till men dock har i Kina ar jag initierad med avlaggande ed under rituella former i ett sallskap, detta ar inget lattvindigt som tas med en klackspark. initieringen foregas av lang provning och kontroll for att se om subjektet ar av ”ratt sort”.
Om du vill veta hur det går till att få en ny grad så får du helt enkelt söka medlemskap, men för att göra en lång historia kort så går det på tid, alla stiger i grader så just därför är vi massvis av nior och tior men inte så många ettor, tvår och treor, säger egentligen sig själv men för många av er som tror att det är några få i ”toppen” så kanske det kan bli en tankeställare.
Kina är en kommunistdiktatur och där är frimureri förbjudet så våra bröder reser till det legitima och riktiga Kina som är Taiwan.
Citera
2023-08-16, 09:53
Medlem
Citat:
tackar att du skrev ut bekannelsen.

angaende att man kan bli sur pa sin omgivning dar man trots lagt ner arbete pa men anda blir motarbetad kan man kanske forsta...om det galler idrottsforening eller liknande, men frimurarna stoltserar med ”make good men better” , och uppe pa 7e graden torde man i.a.f ha blivit en riktig reko kille ?

ang ”anti-kristet” sa sa kan jag se ett antal tolkningar av den epiteten- en som pa satt o vis inte ar direkt ”anti”, t.e.x dar kristendomen evolverat ut aldre traditioner men som man fortfarande med en ”kristen-grund” knyter an till for at de ar kompatibla och kan handla om att se och ta till sig kristendomen fran ett djupare perspektiv ?
Är bara han själv som vet om han kan bli och passar som frimurare och i detta fall passade han inte, klarar man inte av att andra blir befordrade före en själv så passar man inte i ett brödraskap, dessutom lider man kanske av någon form av mindervärdeskomplex och dålig självkänsla om inte klarar av att andra får ett ämbete som man tror hade passat en själv, han borde jobba med sig själv i detta istället för att slå mynt av att skriva om frimureriet, nu är ju barmhärtighet en av våra dygder så tycker mest synd om honom även om jag aldrig kommer hjälpa honom eller stötta honom
Citera
2023-08-16, 10:11
Medlem
Citat:
det dar ar en annan aspekt man kan tolka som ”anti-kristet”.

man ska halla sig till sanning....men man kan formulera den latandes tvivelaktig.om man amnar att enbart de med forstand ska forsta.
Så då är du ”anti-kristen”, du har ju i diverse trådar här slängt ur dig den ene efter andre lögnen om Frimurarna, kanske omedvetet men fortfarande lögner.
Jag ljuger inte, utan jag kan lägga in helt absurda påståenden i en konversation med en som frågar mig om frimureriet, tex att jag gick med för att jag gillar grillat spädbarn men de som jag valt att umgås med är inte konspirationsteoretiker utan de förstår förstås med en gång att jag skojar, konspirationsteoretiker har jag för längesedan tagit avstånd från, finns ju en och annan på min arbetsplats som jag måste chefa över men pratar aldrig med de om något annat än jobben de skall utföra, börjar de jiddra om sina övertygelser så svarar jag att alla har rätt till sina åsikter hur dumma de än är men att detta är en arbetsplats och här skall man arbeta annars kan man åka hem.
Citera
2023-08-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Svär de inte en ed på att de blir dödade om de sviker löftena, får tungan utsliten eller något sådant.

Låter värre än Jehovas och Livets ord...
Du får ansöka om medlemskap så får du veta herr nyfiken i en strut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in