Citat:
Ursprungligen postat av
Kirev
hur ar det mojligt att stiga till grad 7 om man inte har ”alla paddlarna i vattnet”/”star riktigt ratt till” ?
man har ju fatt intrycket att stigande i graderna foregas av ganska strikt koll fran de av hogre grad ?
Om jag minns rätt, så handlar boken om att han var förtroendevald och att det blev någon konflikt. Det gjorde att han hoppade av och dessutom vill förstöra så mycket som möjligt. Och det är klart, om man lägger mycket tid och kraft på något ideellt och problem uppstår, så kan jag på ett mänskligt plan förstå att man blir oerhört besviken och vill straffa det som man blivit besviken över.
Citat:
kanske nagot av devil's advocate pastaende, men ”anti-kristet” kan man val saga vilar ocksa pa satt o vis pa kristen grund - darav anti-KRISTET.
som tidigare postare skrev, ”vila pa kristen grund” och att vara kristen behover inte vara/ar inte synonymt.
I stället för att spekulera, så är det bättre att du går direkt till källtexten i Ordens Allmänna Lagar, som folk har lagt länk till i andra inlägg. Där står också något om att medlemskap förutsätter kristen bekännelse, att en frimurare ska vara nitisk i bön och bevista gudstjänster. Jag har svårt att se en "antikristen" som går i kyrkan och där uttalar:
Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.
Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma levande och döda.
Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund,
syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.