2026-07-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Från en kyrka

Är kyrkan i din länk hemlig för allmänheten? eller måste du vara S:t Johannesmästare för att ha tillträde till den här kyrkan?

Blir de som besöker den här kyrkan överfallna och anklagade för att vara falska S:t Johannesmästare av de bevakande bröderna?

Efter besöket i denna kyrka, tvingas besökarna ställa sig framför den egyptiska avguden Harpokrates i ett logerum som är utformat som en egyptisk gravkammare?
Citera
2026-07-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reuterholm
Är kyrkan i din länk hemlig för allmänheten? eller måste du vara S:t Johannesmästare för att ha tillträde till den här kyrkan?

Blir de som besöker den här kyrkan överfallna och anklagade för att vara falska S:t Johannesmästare av de bevakande bröderna?

Efter besöket i denna kyrka, tvingas besökarna ställa sig framför den egyptiska avguden Harpokrates i ett logerum som är utformat som en egyptisk gravkammare?
Vad stirrig du verkar.
Bildlänken visar dekorationen i Santa Maria kapellet i Rom..(tror jag), kapellets krypta håller än mer benknotor och skallar. Vad jag förstår behöver du inte vara frimurare för ett besök. Kapellets/kryptans utsmyckning av benknotorna och skallar är såklart inte för att skrämmas, och som så gör jag en övertygad gissning att det inte heller är fallet inom frimurarna, jag tror faktiskt att frimurarnas benknots/skallar utsmyckning håller samma mening som kyrkans.
Ang Egypten behöver man nog inte heller vara rädd för det. Moses var egypter, förvisso flydde han därifrån, Men Josef och Maria med Jesusbarnet flydde tillbaka dit.
Harpokrates som sagts betyder - Horusbarnet. Horus som barn, ofta avbildad med ett finger till munnen som ett - Shysssh 🤫 - tystnad, ungefär sådan tystnad som jag kan föreställa mig råder i benknotor och skallar kryptan i Roms Santa Maria kapell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in