2023-08-16, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om du vill veta hur det går till att få en ny grad så får du helt enkelt söka medlemskap, men för att göra en lång historia kort så går det på tid, alla stiger i grader så just därför är vi massvis av nior och tior men inte så många ettor, tvår och treor, säger egentligen sig själv men för många av er som tror att det är några få i ”toppen” så kanske det kan bli en tankeställare.
Kina är en kommunistdiktatur och där är frimureri förbjudet så våra bröder reser till det legitima och riktiga Kina som är Taiwan.
ok, traden handlar om frimurarna och da kan vi kanske ocksa halla det lite i frimurarnas anda att inte tala politiska inrikningar. men oavsatt, i det legitima och riktiga Kina sa ar taiwan en provins.

detajerat angaende hur det gar till att stiga i frimurarnas grader behover du inte kanna att ja fragar efter det var mer en stilla undran huruvida det ar lattvindigt att stiga i frimurar graderna med tanke pa ditt uttalande om en av relativt hog grad som ”inte har alla paddlarna i vattnet” och att det inte ”star ratt till”.

du skriver att det ar fullt av ”nior och tior”, betyder det att det oppnas fler loger runt om i sverige eller att det ar knokfullt i de befintliga logerna ?
Citera
2023-08-16, 11:30
Medlem
Citat:
Så då är du ”anti-kristen”, du har ju i diverse trådar här slängt ur dig den ene efter andre lögnen om Frimurarna, kanske omedvetet men fortfarande lögner.
Jag ljuger inte, utan jag kan lägga in helt absurda påståenden i en konversation med en som frågar mig om frimureriet, tex att jag gick med för att jag gillar grillat spädbarn men de som jag valt att umgås med är inte konspirationsteoretiker utan de förstår förstås med en gång att jag skojar, konspirationsteoretiker har jag för längesedan tagit avstånd från, finns ju en och annan på min arbetsplats som jag måste chefa över men pratar aldrig med de om något annat än jobben de skall utföra, börjar de jiddra om sina övertygelser så svarar jag att alla har rätt till sina åsikter hur dumma de än är men att detta är en arbetsplats och här skall man arbeta annars kan man åka hem.
det var ett langt svar pa mitt korta pastaende.
ang mina spekulationer om frimurarna sa har jag nog papekat att jag just spekulerar + att jag.ofta skriver fragande med ”?”
Citera
2023-08-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
ok, traden handlar om frimurarna och da kan vi kanske ocksa halla det lite i frimurarnas anda att inte tala politiska inrikningar. men oavsatt, i det legitima och riktiga Kina sa ar taiwan en provins.

detajerat angaende hur det gar till att stiga i frimurarnas grader behover du inte kanna att ja fragar efter det var mer en stilla undran huruvida det ar lattvindigt att stiga i frimurar graderna med tanke pa ditt uttalande om en av relativt hog grad som ”inte har alla paddlarna i vattnet” och att det inte ”star ratt till”.

du skriver att det ar fullt av ”nior och tior”, betyder det att det oppnas fler loger runt om i sverige eller att det ar knokfullt i de befintliga logerna ?
Vi har ju loger för olika grader, har du tex grad 10 kan du besöka alla loger, har du tex grad 3 kan du besöka grad 1, 2 och 3, vi har ju massor av loger och därtill Brödraföreningar och även Frimurarklubbar så kommer aldrig bli knökfullt, har du grad 10 kan du åka på sammankomster 6 dagar i veckan om du vill eller en gång om året om du tycker det passar bättre.
Citera
2023-08-16, 13:40
Medlem
Citat:
Du får ansöka om medlemskap så får du veta herr nyfiken i en strut

Jag är inte nyfiken på att vara medlem i en sekt.
Citera
2023-08-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Jag är inte nyfiken på att vara medlem i en sekt.
Passar ju inte alla men eftersom du inte ens vet kriterierna för vad en sekt är så har du nog inte begåvning att bli medlem ändå.
Kan du lägga upp en seriös källa som visar att Svenska Frimurarorden är en sekt?
Citera
2023-08-16, 19:36
Medlem
Citat:
Passar ju inte alla men eftersom du inte ens vet kriterierna för vad en sekt är så har du nog inte begåvning att bli medlem ändå.
Kan du lägga upp en seriös källa som visar att Svenska Frimurarorden är en sekt?

Källa?

Vad sägs om kriterier?

Vad tror DU man skulle säga om man vid ingående av medlemskap i en frikyrka svor att man skulle få tungan utskuren ifall man lämnade gemenskapen?

Det är samma sak som man säger om alkohol och tobak - om de upptäcktes idag skulle de bli förbjudna i egenskap av en beroendeframkallande drog.

Samma sak för Frimurarna - det klassas inte som en sekt eftersom det finns en djup samhällsförankring inom ledande skikt i mer än 100 år.

Numera är ju dock kreti och pleti medlemmar och den politiska och ekonomiska makten mycket mindre.
Citera
2023-08-16, 20:57
Medlem
Citat:
Källa?

Vad sägs om kriterier?

Vad tror DU man skulle säga om man vid ingående av medlemskap i en frikyrka svor att man skulle få tungan utskuren ifall man lämnade gemenskapen?

Det är samma sak som man säger om alkohol och tobak - om de upptäcktes idag skulle de bli förbjudna i egenskap av en beroendeframkallande drog.

Samma sak för Frimurarna - det klassas inte som en sekt eftersom det finns en djup samhällsförankring inom ledande skikt i mer än 100 år.

Numera är ju dock kreti och pleti medlemmar och den politiska och ekonomiska makten mycket mindre.

Kan konstatera att man inte får några kroppsdelar avhuggna om man lämnar. Jag själv gick ur i våras och det räckte med ett telefonsamtal.
Citera
2023-08-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Kan konstatera att man inte får några kroppsdelar avhuggna om man lämnar. Jag själv gick ur i våras och det räckte med ett telefonsamtal.

Vilken tidshorisont tror du frimurarna laborerar med?

Och det jag avsåg var inte verkställande av - utan hot om - bestraffning.

Om Livets ord hotade med att skära av tungan på avhoppare - så kan ni ju fundera hur det skulle skildras i våra medier...
Citera
2023-08-17, 08:34
Medlem
Citat:
Jag lämnade frimureriet 2006 och har kvar tungan. Så det är något som inte stämmer med det du skriver. Jag kunde också återinträda 2010 utan problem. Se https://issuu.com/svenskafrimurareorden/docs/frimuraren_nummer_3_2011/57

Tänker man efter lite, så skulle det ha blivit en förstasidesnyhet sedan 1735 och något som skulle ha hållits i minne och återupprepats om så verkligen skett: man hade alltid som frimurarkritiker kunnat säga: ”ja, men Sven Svensson fick ju tungan utskuren 1765/1839/1978/2003/whatever”. Det är något som inte stämmer med påståendet. Medlemstalet ligger ganska konstant på 15 000 medlemmar: en del går bort av naturliga orsaker, men inte få lämnar i förtid av olika skäl. De lever vidare som icke-medlemmar och med tungan i behåll, det är lätt att kolla upp om man vill.
Senast redigerad av jonar242 2023-08-17 kl. 08:43.
Citera
2023-08-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Jag lämnade frimureriet 2006 och har kvar tungan. Så det är något som inte stämmer med det du skriver. Jag kunde också återinträda 2010 utan problem. Se https://issuu.com/svenskafrimurareorden/docs/frimuraren_nummer_3_2011/57

Tänker man efter lite, så skulle det ha blivit en förstasidesnyhet sedan 1735 och något som skulle ha hållits i minne och återupprepats om så verkligen skett: man hade alltid som frimurarkritiker kunnat säga: ”ja, men Sven Svensson fick ju tungan utskuren 1765/1839/1978/2003/whatever”. Det är något som inte stämmer med påståendet. Medlemstalet ligger ganska konstant på 15 000 medlemmar: en del går bort av naturliga orsaker, men inte få lämnar i förtid av olika skäl. De lever vidare som icke-medlemmar och med tungan i behåll, det är lätt att kolla upp om man vill.

Svor du eller svor du inte på att behålla sektens hemligheter med hot om att få tungan avskuren?
Citera
2023-08-17, 12:58
Medlem
Citat:
Svor du eller svor du inte på att behålla sektens hemligheter med hot om att få tungan avskuren?
Du vet säkert mycket väl att det är en fråga som frimurare inte kan besvara. För att en gradgivning ska vara givande måste innehållet vara okänt; man har ibland talat om ”överraskningens pedagogik”. Varje ja eller nej leder till att man kan snäva in och på förhand förstå hur gradgivningarna ter sig.

Och igen, frimureriet är ingen sekt - ingen seriös bedömare har lagt fast att så är. En sak som kännetecknar sekter är att man lägger beslag på stor del av medlemmarnas lediga tid för att kunna indoktrinera och hålla dem i sektens lära och minska kontakten med den vanliga världen; gärna familjer, eller att sektmedlemmar bildar familjer och får barn som leds in i sekten. Frimureriet omfattar bara vuxna män och tidsuttaget är kanske en-två kvällar i månaden för en genomsnittlig medlem, något mer om man har förtroendeuppdrag vilket de flesta inte har, resten av tiden - över 90 procent av vaken tid - befinner man sig i den vanliga världen. Det går inte att få till en sekt på de premisserna.

Och hur är de med de f.d. frimurare som har ”avslöjat” frimureriet, har de tungan och livet kvar? Sist jag kollade, svar ja. Fundera över det lite.
Senast redigerad av jonar242 2023-08-17 kl. 13:10.
Citera
2023-08-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Det går inte att få till en sekt på de premisserna.

Alla sekter är inte uppbyggda på samma sätt och krav på engagemang. Men det som i huvudsak kännetecknar en sekt är en totalitär ledare och medlemmar som blint följer och lyder sin sekt och dess ledare.
Plus att sektmedlemmar har svårt att ta kritik, genom att dom har svurit starka eder och genomfört makabra ritualer blir dom hjärntvättade av sekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in