2023-08-10, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reuterholm
Jag har en kopia av SVENSKA FRIMURARE ORDENS FUNDAMENTALSTADGA, Enskilda lagar och ritualer samt underrättelser och spörsmålsbok för bröderna av I graden.
Fastställda av Ordens Stormästare den 10 oktober 2014 och där används den eden fortfarande.
Tror du att förstår en ritual bara för att du läser en text 😂
Räknar med du förstår hela Mozarts Trollflöjten också genom att läsa noterna 🙄
Citera
2023-08-10, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Jag antar att alla frimurare inser det fåfänga och ofta kontraproduktiva att försöka förklara något som finns eller inte finns i ritualen, som man ju inte får prata om. Dessutom innebär ju alla förklaringar av typen "det där är inte i ritualen" en öppning för att genom uttömning och uteslutning komma fram till vad som INTE förnekas och alltså rimligen bör finnas i någon ritual. Så frågor till frimurare (verkliga eller påstådda) om detaljer eller konkreta delar, som påstås finnas i någon ritual kan knappast komma att besvaras särskillt informativt.
Som Frimurare svarar maningen på vad som ”inte finns” i ritualerna av just den anledningen

Personligen slänger jag ur mig något helt osant som de sväljer med hull och hår, de smarta förstår förstås att just det jag sa inte stämmer pga att jag som frimurare inte får eller vill avslöja innehållet i våra ritualer.
Citera
2023-08-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Tror du att förstår en ritual bara för att du läser en text 😂
Räknar med du förstår hela Mozarts Trollflöjten också genom att läsa noterna 🙄

Vad du inte verkar förstå är ju att boken Johannesskedet publicerar originalhandlingarna från dom 3 första graderna i Svenska FrimurareOrden. Aha-upplevelsen för S:t Johannes lärlingen kommer försvinna då han kan beställa boken och läsa vad som kommer ske i ritualerna innan han gör dom😂 Till skillnad från Mozarts nothäfte så beskriver boken även innebörden av symbolerna på arbetstavlorna😁
Citera
2023-08-11, 11:30
Medlem
Citat:
Vad du inte verkar förstå är ju att boken Johannesskedet publicerar originalhandlingarna från dom 3 första graderna i Svenska FrimurareOrden. Aha-upplevelsen för S:t Johannes lärlingen kommer försvinna då han kan beställa boken och läsa vad som kommer ske i ritualerna innan han gör dom😂 Till skillnad från Mozarts nothäfte så beskriver boken även innebörden av symbolerna på arbetstavlorna😁
Skillnaden mellan dig och mig är jag tagit de tre första graderna, jag VET vad som sker, du TROR att något sker.
Citera
2023-08-11, 18:28
Medlem
Citat:
jag VET

Du är hjärntvättad och med en sekt som tror att ni härstammar från tempelriddarna😂 fattar DU inte hur patetiska ni är?

Vet folk i din närhet att du leker riddare av den 9:e frimurarprovinsen?😂
Citera
2023-08-11, 18:52
Medlem
Citat:
Du är hjärntvättad och med en sekt som tror att ni härstammar från tempelriddarna😂 fattar DU inte hur patetiska ni är?

De flesta frimurare vet att det är en legend. Det finns annat dolt bakom det. Utan att gå in på detaljer så tar väldigt få frimurare ritualerna som bokstavliga sanningar, det finns annat som döljs som först upplevs när man genomgår ritualerna och när man ser dem.
Citera
2023-08-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
De flesta frimurare vet att det är en legend. Det finns annat dolt bakom det. Utan att gå in på detaljer så tar väldigt få frimurare ritualerna som bokstavliga sanningar, det finns annat som döljs som först upplevs när man genomgår ritualerna och när man ser dem.

Det seriösaste svaret hittills. Tack
Citera
2023-08-11, 23:38
Medlem
Citat:

Eftersom du inte ens vet definitionen av en sekt så misstänker jag att du är typ 14 år.
Min släkt, familj och de som jobbar under mig på mitt företag vet förstås att jag är Frimurare, jag är stolt över att vara frimurare och är även ämbetsman så lägger mycket tid på frimureriet
Citera
2023-08-12, 12:40
Medlem
Citat:
Eftersom du inte ens vet definitionen av en sekt så misstänker jag att du är typ 14 år

”En sekt är en grupp som särskiljer sig från omgivningen genom egna regler och värderingar”

Svenska Frimurare Ordens allmänna lagar

”Sekten är sluten, auktoritär och kräver stort engagemang av den enskilde. Den påstår sig ha ett högre syfte”

SFMO:s fundamentalstadga, lag, ritualer och underrättelse.
Citera
2023-08-12, 16:25
Medlem
Citat:
”En sekt är en grupp som särskiljer sig från omgivningen genom egna regler och värderingar”

”Sekten är sluten, auktoritär och kräver stort engagemang av den enskilde. Den påstår sig ha ett högre syfte”

Du missade den fulla definitionen.

1) Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.

Är i princip de flesta föreningar.

2) Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.

Ja, vilket stämmer in på alla föreningar. Det är också enkelt att lämna. Du behöver i princip bara ringa ett samtal. Vilket jag själv har gjort eftersom jag inte längre kan definiera mig som kristen.

3) Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap i jämförelse med andra individer som inte är en del av sekten.

Knappast elit.

4) Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.

Svenska kungligheter och adel var de som tog frimureriet till Sverige. Carl XIII var djupt involverad och var inblandad i ritualarbetet osv. Det är också härifrån som den odemokratiska strukturen kommer då våran kung är den första som inte är stormästare.

5) Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende inom sekten är ett prästerskap.

Alla är olika engagerade. Jag själv gick på 2-3 möten per vecka i flera olika loger men det är upp till var och en hur aktiv man är. Det finns inget straff för att inte gå på loge.

6) Sekten är etisk och asketisk, det vill säga att sekten har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp för att förbättra sig själva.

Asketisk är väldigt felaktig. Maten på loger brukar i min erfarenhet komma från någon restaurang. Det brukar även finnas bar och det dricks kaffe efter maten. Vi särskilda tillfällen kan det t.om. bli trerätters.
Finns inga definierade levnadsregler förutom att man ska vara kristen så finns allt från industri arbetare som är motörhead fanatiker, star Wars nördar till VD:ar med väldigt olika personligheter och livssituationer.

7) Slutligen är sekten totalitär, det vill säga den kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv utifrån sektens olika kriterier och gruppnormer.

Felaktigt. Finns som sagt inga krav på att man ska dyka upp på loge. Du får välja vad du äter, vad du lyssnar på, vad du sysselsätter dig med på fritiden i övrigt (så länge du inte begår brott) osv.

Sekt definitionen funkar inte så bra i det perspektivet.
Citera
2023-08-12, 17:22
Medlem
Citat:

Du glömde källan där seriösa bedömare menar att SFMO är en sekt?

Påstår du att du citerar Svenska Frimurar Ordens lagar?

Har kollat din historik och alla dina trådstarten handlar om Frimurarna, har du diagnostiserats att du har Aspergers eller?
Citera
2023-08-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
3) Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap i jämförelse med andra individer som inte är en del av sekten.

Knappast elit.

4) Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.

Svenska kungligheter och adel var de som tog frimureriet till Sverige. Carl XIII var djupt involverad och var inblandad i ritualarbetet osv. Det är också härifrån som den odemokratiska strukturen kommer då våran kung är den första som inte är stormästare.

5) Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende inom sekten är ett prästerskap.

Alla är olika engagerade. Jag själv gick på 2-3 möten per vecka i flera olika loger men det är upp till var och en hur aktiv man är. Det finns inget straff för att inte gå på logen

3) att tro att man är tempelriddare och skulle besitta gudomliga och kungliga kunskaper låter för mig väldigt elitistiskt. Alt hjärndött

4) frimureriet har varit i konflikt med den katolska kyrkan. (Kungen är stormästare av Carl XIII:s orden, som enbart är för frimurare och han är frimurarordens höge beskyddare).

5) ”frimurarebroder bör flitigt bevista sammankomster i loger och brödraföreningar. Försummar han detta må han skylla sig själv..
Frimurareorden har ett eget klerikat/prästerskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in