Citat:
Ursprungligen postat av
Reuterholm
”En sekt är en grupp som särskiljer sig från omgivningen genom egna regler och värderingar”
Svenska Frimurare Ordens allmänna lagar
”Sekten är sluten, auktoritär och kräver stort engagemang av den enskilde. Den påstår sig ha ett högre syfte”
SFMO:s fundamentalstadga, lag, ritualer och underrättelse.
Du missade den fulla definitionen.
1) Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Är i princip de flesta föreningar.
2) Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Ja, vilket stämmer in på alla föreningar. Det är också enkelt att lämna. Du behöver i princip bara ringa ett samtal. Vilket jag själv har gjort eftersom jag inte längre kan definiera mig som kristen.
3) Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap i jämförelse med andra individer som inte är en del av sekten.
Knappast elit.
4) Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Svenska kungligheter och adel var de som tog frimureriet till Sverige. Carl XIII var djupt involverad och var inblandad i ritualarbetet osv. Det är också härifrån som den odemokratiska strukturen kommer då våran kung är den första som inte är stormästare.
5) Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende inom sekten är ett prästerskap.
Alla är olika engagerade. Jag själv gick på 2-3 möten per vecka i flera olika loger men det är upp till var och en hur aktiv man är. Det finns inget straff för att inte gå på loge.
6) Sekten är etisk och asketisk, det vill säga att sekten har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp för att förbättra sig själva.
Asketisk är väldigt felaktig. Maten på loger brukar i min erfarenhet komma från någon restaurang. Det brukar även finnas bar och det dricks kaffe efter maten. Vi särskilda tillfällen kan det t.om. bli trerätters.
Finns inga definierade levnadsregler förutom att man ska vara kristen så finns allt från industri arbetare som är motörhead fanatiker, star Wars nördar till VD:ar med väldigt olika personligheter och livssituationer.
7) Slutligen är sekten totalitär, det vill säga den kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv utifrån sektens olika kriterier och gruppnormer.
Felaktigt. Finns som sagt inga krav på att man ska dyka upp på loge. Du får välja vad du äter, vad du lyssnar på, vad du sysselsätter dig med på fritiden i övrigt (så länge du inte begår brott) osv.
Sekt definitionen funkar inte så bra i det perspektivet.