2023-06-30, 00:13
  #5509
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Vittnen har sagt att personer voltat ur. Det har tagit stopp i fel läge. Det har skapat en kedjereaktion där personer längre bak i tåget har roterat upp runt bygeln eller att bygeln gett vika. Så personer kastats ur. Det är min teori. Man åker liksom inte ur ett sånt här tåg i normalfallet om man inte har en trasig bygel och ställer sig upp som på Skara Sommarland.
Precis så jag tänker. Hade nog varit lite mer än en liten bygel halvlöst tryckt mot låren om det fanns risker att åka ur under en normal bergodalbanetur.
Citera
2023-06-30, 00:15
  #5510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
26 miljoner var väl första siffran som GL sa att de förlorat bara genom att hålla stängt. Jag tvivlar starkt på att man tummat på säkerheten pga av ekonomi. Men det kan finnas andra aspekter i företagskulturen där för mycket ansvar fördelas till fel personer. Ren spekulation. Men det är ganska många unga som jobbar på GL och driv/ambition är inte samma sak som kompetens. Jag har sett det i andra sammanhang.

Jag har inte läst en enda teori varken här eller i media som jag tycker låter trolig. Ska bli intressant att se vad utredningen visar.

Sen undrar jag om de körde Jetline de här dagarna då det var öppet under vintern. Det ser inte ut att att finnas något i konstruktionen som är känslig för kyla men vem vet.
Absolut, håller helt med. Det är superbra med sommarjobb och mångfalden som GR erbjuder ungdomarna. Men helt oerfarna personer ska såklart inte sitta på några särskilt säkerhetskritiska uppgifter. På sin höjd kolla att bygeln sitter rätt, men inte mer. Annars är något rejält feltänkt i säkerhetsledningen/kulturen. I så fall kommer GL få hård kritik i utredningen.

Och har man kört systemet utanför design (ex max/min temp) så är det ett allvarligt fel. Vi får se vad utredningen kommer fram till.
Citera
2023-06-30, 00:16
  #5511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazer1
Du är på rätt spår. Bygeln släppte i farten innan stoppet på väg ner i backen iallafall men vet inte hur nära stoppet det var om kedjan hade hunnit reagera. Systerns dotter satt bredvid offret och försökte ta tag i henne när hon flög ur men hon hann inte. Hon flög ur för snabbt.
Åh vilket trauma. Vet du i vilka vagnar de satt?
Citera
2023-06-30, 00:16
  #5512
Medlem
Ren spekulation här nu, men ändå en intressant tanke:

På sidan av vagnarna, just under insteget, sitter en ”knapp”. (Bild: BILD)

När knappen är opåverkad går det inte att öppna byglarna.

På stationen finns en pneumatisk eller hydrauliskt aktiverad funktion som trycker in knappen, varpå byglarna öppnas. Därefter släpps funktionen och knapparna går tillbaka till opåverkat läge.

Nya människor lastas i, sätter sig och ett mekaniskt klicklickklick hörs när man manuellt pressar ner bygeln mot kroppen. Eftersom knappen är opåverkad går det inte att komma loss.

Stationspersonal kollar och drar i bygeln(?) och pressar ner byglar på eventuella tomma vagnar så att alla sensorer ska ge grönt ljus.

Lastat och klart, avgång.

En teori skulle kunna vara att något hänt utmed spåret. T.ex vid bromszon 1 som tåget passerar innan det stannar.
Att något (Plåt/sparkskydd/räcke/etc) lossnat/släppt som dels
1. Sopar sönder hjulupphängningen på ena sidan (Troligtvis höger eftersom det hjulet hittades tidigare in längs färdvägen)
2. Trycker till öppningsknapparna på ena sidan tåget (höger)

Vet vi vilken sida i vagnen de som föll ur satt på?

Igen: detta är en vild spekulation utan belägg, men är klart en tanke som slagit mig som rimlig förklaring.
Citera
2023-06-30, 00:16
  #5513
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazer1
Hennes syster flög aldrig ur. Hon satt kvar och blev skadad i vagnen. Vi pratade med henne senast idag.

Ja då var det bara 3. Men min poäng är densamma oavsett, att det är lätt att missa saker i en sån extrem situation. Så hade ändå inte varit nåt "skumt" med trebarnsmammas vittnesmål.
__________________
Senast redigerad av Whatelseshouldi 2023-06-30 kl. 00:20.
Citera
2023-06-30, 00:17
  #5514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Åh vilket trauma. Vet du i vilka vagnar de satt?
Har inte velat fråga för mycket men om jag förstått det rätt så satt offret och hennes systerdotter typ näst längst bak.
Citera
2023-06-30, 00:18
  #5515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Ja då var det bara 3. Men min poäng är densamma oavsett, att det är lätt att missa saker i en sån extrem situation. Så hade ändå inte varit nåt "skumt" med trebarnsmammas vittnesmål.
Absolut. Ville bara ge dig rätt svar så det inte blir mer förvirrande än vad situationen redan är
Citera
2023-06-30, 00:19
  #5516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Mycket möjligt att Jetline från början hade säkerhetsbälten. Iaf när man ritade den.

Säkerhetsbälte i en bergochdalbana har ingenting med säkerheten att göra, utan känslan av säkerhet. Det ska nämligen inte kunna hända att bygeln inte fungerar. Det är ett krav att byglar på bergochdalbanor har minst två säkerhetsmekanismer som gör att den sitter på plats. Fuckar en ur - vilket på sin höjd får hända var tionde år eller nåt - ska den andra fungera.

Om du har okej/sådär säkerhetsrutiner finns inget behov av säkerhetsbälten. Men alldeles uppenbart har någonting gått jävligt snett här (och måste ha varit illa troligtvis under x år). Det är mycket viktigare att fixa än att skaffa säkerhetsbälten som SKA vara överflödiga i 100% av fallen.
Tror inte jetline hade det från början. Om man tittar på Knightmare så ser man artdatabanken finns massa extra skydd. Men då var åkturer inte ny utan inköpt från Japan där den gått under namnet BMRX. Där är vagnarna samma som på jetline. När den köptes till England så gjordes den om en del och säkerheten höjdes 1997.
Jetline är mer original än vad Knightmare var tyvärr
Citera
2023-06-30, 00:20
  #5517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Mycket möjligt att Jetline från början hade säkerhetsbälten. Iaf när man ritade den.

Säkerhetsbälte i en bergochdalbana har ingenting med säkerheten att göra, utan känslan av säkerhet. Det ska nämligen inte kunna hända att bygeln inte fungerar. Det är ett krav att byglar på bergochdalbanor har minst två säkerhetsmekanismer som gör att den sitter på plats. Fuckar en ur - vilket på sin höjd får hända var tionde år eller nåt - ska den andra fungera.

Om du har okej/sådär säkerhetsrutiner finns inget behov av säkerhetsbälten. Men alldeles uppenbart har någonting gått jävligt snett här (och måste ha varit illa troligtvis under x år). Det är mycket viktigare att fixa än att skaffa säkerhetsbälten som SKA vara överflödiga i 100% av fallen.
Tror inte jetline hade det från början. Om man tittar på Knightmare så ser man att det finns massa extra skydd. Men då var åkturer inte ny utan inköpt från Japan där den gått under namnet BMRX. Där är vagnarna samma som på jetline. När den köptes till England så gjordes den om en del och säkerheten höjdes 1997.
Jetline är mer original än vad Knightmare var tyvärr.
Citera
2023-06-30, 00:22
  #5518
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazer1
Absolut. Ville bara ge dig rätt svar så det inte blir mer förvirrande än vad situationen redan är

Det var bra att du sa det. Jag har också uppfattat det som 3 hela tiden.
Citera
2023-06-30, 00:23
  #5519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Tror inte jetline hade det från början. Om man tittar på Knightmare så ser man artdatabanken finns massa extra skydd. Men då var åkturer inte ny utan inköpt från Japan där den gått under namnet BMRX. Där är vagnarna samma som på jetline. När den köptes till England så gjordes den om en del och säkerheten höjdes 1997.
Jetline är mer original än vad Knightmare var tyvärr
Finns även Mindbender som bara hade bygel vid benen vid dödsolyckan 1986 (tre personer omkom) men senare byggdes om med bygel över axlarna samt säkerhetsbälte och var i drift ända tills i år.
Citera
2023-06-30, 00:25
  #5520
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mightybitch
Vet du, jag tänker inte svara dig på det. Vi vet fortfarande inte vad som hände och den där lilla bygeln gör varken bu eller bä.
Onödigt att gå in på fb om du inte är beredd på att möta människor som ifrågasätter.
Ta en paus härifrån vettja

Du menar alltså att man lika gärna kan åka utan bygel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in