Ren spekulation här nu, men ändå en intressant tanke:
På sidan av vagnarna, just under insteget, sitter en ”knapp”. (Bild:
BILD)
När knappen är opåverkad går det inte att öppna byglarna.
På stationen finns en pneumatisk eller hydrauliskt aktiverad funktion som trycker in knappen, varpå byglarna öppnas. Därefter släpps funktionen och knapparna går tillbaka till opåverkat läge.
Nya människor lastas i, sätter sig och ett mekaniskt klicklickklick hörs när man manuellt pressar ner bygeln mot kroppen. Eftersom knappen är opåverkad går det inte att komma loss.
Stationspersonal kollar och drar i bygeln(?) och pressar ner byglar på eventuella tomma vagnar så att alla sensorer ska ge grönt ljus.
Lastat och klart, avgång.
En teori skulle kunna vara att något hänt utmed spåret. T.ex vid bromszon 1 som tåget passerar innan det stannar.
Att något (Plåt/sparkskydd/räcke/etc) lossnat/släppt som dels
1. Sopar sönder hjulupphängningen på ena sidan (Troligtvis höger eftersom det hjulet hittades tidigare in längs färdvägen)
2. Trycker till öppningsknapparna på ena sidan tåget (höger)
Vet vi vilken sida i vagnen de som föll ur satt på?
Igen: detta är en vild spekulation utan belägg, men är klart en tanke som slagit mig som rimlig förklaring.