Citat:
Också kallad Knightmare. Första dagen under Jetline-olyckan så gick jag igenom en massa filmer på Youtube om bergochdalbanor och läste en del intressanta saker ifrån nördar som verkade kunna mycket.
Jag läste något om att Jetline skulle, precis som Knightmare ha lanserats med tillhörande bälte, men att det plockades bort rätt fort. Tyvärr hittar jag inte kommentaren igen. Jag har börjat tveka på om det var sant eller inte. Eller om man bara antog det eftersom det ju var en exakt kopia med samma typer av vagnar.
Galenskaparna hade ju filmat en tur inifrån vagnen redan 1989 och då verkar det inte finnas något bälte vad man kan se.
https://www.youtube.com/watch?v=zlEFJEXgiYo
Hade varit intressant om någon som var där vid premiär minns om det var sant.
Jag läste något om att Jetline skulle, precis som Knightmare ha lanserats med tillhörande bälte, men att det plockades bort rätt fort. Tyvärr hittar jag inte kommentaren igen. Jag har börjat tveka på om det var sant eller inte. Eller om man bara antog det eftersom det ju var en exakt kopia med samma typer av vagnar.
Galenskaparna hade ju filmat en tur inifrån vagnen redan 1989 och då verkar det inte finnas något bälte vad man kan se.
https://www.youtube.com/watch?v=zlEFJEXgiYo
Hade varit intressant om någon som var där vid premiär minns om det var sant.
Mycket möjligt att Jetline från början hade säkerhetsbälten. Iaf när man ritade den.
Säkerhetsbälte i en bergochdalbana har ingenting med säkerheten att göra, utan känslan av säkerhet. Det ska nämligen inte kunna hända att bygeln inte fungerar. Det är ett krav att byglar på bergochdalbanor har minst två säkerhetsmekanismer som gör att den sitter på plats. Fuckar en ur - vilket på sin höjd får hända var tionde år eller nåt - ska den andra fungera.
Om du har okej/sådär säkerhetsrutiner finns inget behov av säkerhetsbälten. Men alldeles uppenbart har någonting gått jävligt snett här (och måste ha varit illa troligtvis under x år). Det är mycket viktigare att fixa än att skaffa säkerhetsbälten som SKA vara överflödiga i 100% av fallen.