2023-06-29, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Trä är på sett och vis enklare eftersom att det är självklart att man måste byta ut det. Industristandard är att hela banan ska vara utbytt på tjugo år, men sju är naturligtvis bättre.

Banor kollapsar dock sällan öht. Kan inte komma på ett enda exempel. Orsaken till typ alla olyckor som inte beror på den mänskliga faktorn är bromsar, hjul och byglar, och verkar ju vara fallet här också. Men givetvis är det också så att en 35 år gammal bergochdalbana egentligen bör undersökas mutter för mutter, trots den väldigt lilla risk som finns för t.ex. kollaps.

Frågan är om man kan hitta en köpare till Jetline. Visst är det en Schwarzkopf, vilket gör att den drar en del rollercoasterturister per automatik, men det betraktas inte som en av de mer intressanta (till skillnad från t.ex. Lisebergsbanan eller Thriller) så det är väl tveksamt om någon vill punga upp med de 50 miljoner man kan tänka sig att Grönan skulle fråga efter.

I de allra flesta fall där en dödlig olycka inträffat på en så gammal bergochdalbana har det resulterat i att man skrotat.

Men Grönan kommer nog vara en aning motvilliga, kan jag tänka mig. Det blir taffligt om man inte har en bergochdalbana över 4G och att köpa en ny går på minst 250 miljoner och en bra begagnad för kanske halva det.

Gissar att man stänger Jetline för säsongen (allt annat hade varit helt fucking crazy), monterar ner den (samt den ganska illa åtgånga Flygande Mattan som nog inte överlever höjda krav) i höst och sedan hyr eller köper en ny inom 1-2 år.

Där finns flera berg och dalbanor designade av samma kille som jetline men under två olika företag. Finns en hel del av dom som är registrerade som i förvaring. Finns även en del som är till salu men inga priser direkt på annonserna.
Har grävt mig riktigt långt ner i Anton Schwarzhkopf design och tycker mig se ett mönster. Mycket olyckor som varit produktions fel genom åren. Samma attraktion har även kunnat vara inblandad i mer än en olycka men eftersom den sålts vidare och fått ett nytt namn tar det lite tid att följa spåren. Anton har designat runt 150 berg och dalbanor. Runt 1985 tog Peißenberg and Zierer och fortsatte med att bygga från åkturer enligt samma design. Så kommer nog få gräva mig ännu djupare
Citera
2023-06-30, 00:00
Medlem
RedXs avatar
Om beskrivningen av händelseförloppet stämmer (att bygeln släppte och passagerarna föll ut redan innan vagnarna stannade) killgissar jag att det som skedde var att separationen av framhjulen också triggade upplåsning av bygeln.
Citera
2023-06-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är ju barn som jobbar vid attraktionen, vad är det du inte fattar. Har dessa missat tex att byglarna inte suttit är det ju ett direkt handhavandefel
Det behöver inte vara handhavandefel från ungdomarna som jobbar vid attraktionen.
Attraktionen testas på morgonen innan nöjesfältet öppnar och om då felet uppkommer senare kommer inte personalen märka det.
Jag har själv jobbat på gönan i min ungdom och jobbat vid flera av attraktionerna.
Engång var jag med om att en säkerhetsbom gick av i fästet på en av dom mindre bergodalbanan. Jag hade kollat alla bommar innan jag skickade iväg tåget. Men när det kom tillbaka var en trasig.

Hur gärna man än vill tro att allt är säkert finns det risker med allt!

Dock är det tragiskt att människor blir skadade och dör.
Citera
2023-06-30, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är ju barn som jobbar vid attraktionen, vad är det du inte fattar. Har dessa missat tex att byglarna inte suttit är det ju ett direkt handhavandefel

Svaret till dig ang direkt rörde ju vad vi diskuterade nu, flera inlägg senare. Herre gud

Den som är stollig är ju du som verkar vara någon Pr person från grönan med nån slags ”move along, nothing to see..” inställning till denna allvarliga och grova försummelse från grönan som renderat en person död och ytterligare personer kanske handikappade för livet.
Du verkar helt tappad din hysteriska stackare . Barnen (16/17-åringar) jobbar knappast med säkerhetskritiska moment. Tveksamt om de ens får köra sockervaddsmaskinen. För allra flesta tjänsterna på Grönan är det krav på att vara vuxna (18+).

Nu har du suttit flera dagar här i tråden och fantiserat ihop någon egen sanning kring bakomliggande orsaken till den tragiska olyckan. Du gör bara dig själv till åtlöje, du ger faktiskt intrycket av att vara lätt efterbliven.

Till sist, att missa kontroll av en bygel är inte ett fel som direkt leder till en olycka. Det krävs ytterligare flera fel för att en allvarlig olycka ska inträffa, när det gäller jetline åtminstone. Och det är dessutom inte ett handhavandefel (om du aktiverar hjärncellen kan du till och med kan klura ut det själv.. Ledtråd HANDhavande.
Citera
2023-06-30, 00:03
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazer1
Vad är det för felaktig info jag har fått? Att bygeln släppt och hon flugit ut ur luften? När även personer i vagnarna har sett det? Är det konstigt att en bygel kan släppa när ett par hjul kan sulas iväg? Jag förstår inte? Så bara för att de har suttit bra när du åkt så ska offret ha dött utan anledning för den funkade ju kanon när du åkte?
Vet du, jag tänker inte svara dig på det. Vi vet fortfarande inte vad som hände och den där lilla bygeln gör varken bu eller bä.
Onödigt att gå in på fb om du inte är beredd på att möta människor som ifrågasätter.
Ta en paus härifrån vettja
Citera
2023-06-30, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mightybitch
Vet du, jag tänker inte svara dig på det. Vi vet fortfarande inte vad som hände och den där lilla bygeln gör varken bu eller bä.
Onödigt att gå in på fb om du inte är beredd på att möta människor som ifrågasätter.
Ifrågasättas okej. Men du ifrågasatt inte. Du kom med ett respektlöst påstående att det aldrig varit någon fel på din bygel när du åkt. Så vart är din fråga om jag får fråga?
Citera
2023-06-30, 00:06
Medlem
Citat:
Sen undra jag varför bygeln gör varken bu eller bä? Vad gör den där om den är onödig? Klistrar du fast dig i sätet eller du sitter du kvar i vagnen? Så du menar att om vagnen var konstruerad utan bygel så hade hon suttit kvar utan att flyga ur?
Citera
2023-06-30, 00:06
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazer1
Ifrågasättas okej. Men du ifrågasatt inte. Du kom med ett respektlöst påstående att det aldrig varit någon fel på din bygel när du åkt. Så vart är din fråga om jag får fråga?
Inget påstående, rent fakta.
Godnatt du
Citera
2023-06-30, 00:07
Medlem
Citat:
Ja precis. Jätte sorgligt att en anhörig fått felaktig info.
Jag har åkt jetline så många gånger, har adhd intyg och får gå före i kön, och aldrig någonsin upplevt ngt som inte kunnat förklarats eller att en bygel inte suttit fast. Verkligen sorgligt det som hände och så himla otippat. Monster och jetline var ju lixom dem säkraste attraktionerna på grönan enligt ngn som verkligen kan det där.

Vittnen har sagt att personer voltat ur. Det har tagit stopp i fel läge. Det har skapat en kedjereaktion där personer längre bak i tåget har roterat upp runt bygeln eller att bygeln gett vika. Så personer kastats ur. Det är min teori. Man åker liksom inte ur ett sånt här tåg i normalfallet om man inte har en trasig bygel och ställer sig upp som på Skara Sommarland.
Citera
2023-06-30, 00:09
Medlem
Citat:
Inget påstående, rent fakta.
Godnatt du

Du var ju bara konstig. Påstående att bara för vagnen funka när du åkte så funkar den när alla åker. Då dog väl hon utan anledning i guess. Var väl tomten som tog tag i henne då
Citera
2023-06-30, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Du verkar helt tappad din hysteriska stackare . Barnen (16/17-åringar) jobbar knappast med säkerhetskritiska moment. Tveksamt om de ens får köra sockervaddsmaskinen. För allra flesta tjänsterna på Grönan är det krav på att vara vuxna (18+).

Nu har du suttit flera dagar här i tråden och fantiserat ihop någon egen sanning kring bakomliggande orsaken till den tragiska olyckan. Du gör bara dig själv till åtlöje, du ger faktiskt intrycket av att vara lätt efterbliven.

Till sist, att missa kontroll av en bygel är inte ett fel som direkt leder till en olycka. Det krävs ytterligare flera fel för att en allvarlig olycka ska inträffa, när det gäller jetline åtminstone. Och det är dessutom inte ett handhavandefel (om du aktiverar hjärncellen kan du till och med kan klura ut det själv.. Ledtråd HANDhavande.

Jag har själv sett fjortisarna rycka i byglarna. Handhavande anser jag, om du vill märka ord får det stå för dig, du förstår nog vad jag menade. Nu kommer uppgifter om att dessa varit lösa redan innan stoppet vilket stämmer med vittnen från tidigare åk. Jag säger inte att det HAR varit så att en minderårig är orsakande i kedjan men det KAN ha varit så. DET handlade frågan om som du av någon outgrundlig anledning har sett som helt absurt.

OM det är så hoppas jag att man på något sätt lyckas skydda de barn som eventuellt missat och är direkt eller indirekt orsakande i händelsekedjan som lett till olyckan. Inte kul att bli utpekad i sån rapport, de flesta som kan tänka skyller ju på grönan som anställer så unga vid dessa maskiner med bristfällig utbildning, men tyvärr riskerar de att då mycket skit av sådana som var på plats och vet vilka personer det rör sig om som har bommat, som sen kan sprida ryktet vidare till klasskamrater osv.
Citera
2023-06-30, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Vittnen har sagt att personer voltat ur. Det har tagit stopp i fel läge. Det har skapat en kedjereaktion där personer längre bak i tåget har roterat upp runt bygeln eller att bygeln gett vika. Så personer kastats ur. Det är min teori. Man åker liksom inte ur ett sånt här tåg i normalfallet om man inte har en trasig bygel och ställer sig upp som på Skara Sommarland.
Du är på rätt spår. Bygeln släppte i farten innan stoppet på väg ner i backen iallafall men vet inte hur nära stoppet det var om kedjan hade hunnit reagera. Systerns dotter satt bredvid offret och försökte ta tag i henne när hon flög ur men hon hann inte. Hon flög ur för snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in