2023-12-16, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Om du ändå inte kan njuta av julbordet på grund av oron är det då inte bättre att låta bli?

Jag kommer inte göra nån stor grej vid jul eller nyår. Det blir enstaka av det jag verkligen tycker om.
Kommer nog också göra så, ta en liten jultallrik med familjen.. är inte så orolig längre.
Citera
2023-12-16, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
När går du och lägger dig? Hur länge sover du? Ibland kan sömnen vara lite störd.
När tar du strattera?
Gör du något på dagen som tröttar ut dig?

Går o lägger mig typ 22 -23. Sover till max 4. Idag vakna ja vid 3. Tar Strattera direkt på morgonen.
Gör inte så mycket om dagarna men ja pluggar o går till simmning eller gymmet.. känner mig trött när ja somnar men vaknar helt direkt o kan inte somna om.

Finns de något ja kan göra för o bli av med det? Är det Stratteran? Måste ja sluta med den? Den hjälper mig med fokus i skolan ..
Citera
2023-12-16, 07:12
Medlem
Citat:
Länge sen jag skrev. Tappade sugen lite på grund av diverse.

Men jag har fortsatt om än mer privat.

Tappat ett par kilon sen sist men desto mer synliga resultat. Lång bit kvar och det går inte alls så fort som jag vill , men det går åtminstone framåt.

Har ingen bra rutin för mat, men har lyckats få värken i magen till att bli avsevärt mindre. Från att ha gråtit av smärtan varje dag i månader dygnet runt är den nu hanterbar på ett helt annat vis.

Har fortsatt promenera och har i stort sett snittat 15-20 tusen steg per dag sista månaderna, klarar uppförsbackar och terräng på ett mycket bättre vis, lite starkare och med lite bättre självtillit.

Jag har en plan inför jul om mat och det känns som en lättnad.
Skönt att magvärken blivit bättre, de måste väl ändå vara skönt?

Duktig du är som fortsätter kämpa, så länge de går framåt är de vinst.
Vad är din plan för jul o nyår?
Citera
2023-12-16, 07:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Länge sen jag skrev. Tappade sugen lite på grund av diverse.

Men jag har fortsatt om än mer privat.

Tappat ett par kilon sen sist men desto mer synliga resultat. Lång bit kvar och det går inte alls så fort som jag vill , men det går åtminstone framåt.

Har ingen bra rutin för mat, men har lyckats få värken i magen till att bli avsevärt mindre. Från att ha gråtit av smärtan varje dag i månader dygnet runt är den nu hanterbar på ett helt annat vis.

Har fortsatt promenera och har i stort sett snittat 15-20 tusen steg per dag sista månaderna, klarar uppförsbackar och terräng på ett mycket bättre vis, lite starkare och med lite bättre självtillit.

Jag har en plan inför jul om mat och det känns som en lättnad.

Det går alltid fort i början men det är när det känns som man ligger still och tappar hekto istället för kilo i veckan som det är svårt att orka fortsätta.
Mitt råd är att låta det ta tid, gå med i viktväktarna och kör deras upplägg. Kör du det strikt och är duktig så kommer du tappa vikt och ändå äta gott.

Kör på och släpp inte taget.
Citera
2023-12-16, 15:27
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donttouchyummy
Går o lägger mig typ 22 -23. Sover till max 4. Idag vakna ja vid 3. Tar Strattera direkt på morgonen.
Gör inte så mycket om dagarna men ja pluggar o går till simmning eller gymmet.. känner mig trött när ja somnar men vaknar helt direkt o kan inte somna om.

Finns de något ja kan göra för o bli av med det? Är det Stratteran? Måste ja sluta med den? Den hjälper mig med fokus i skolan ..

Tycker att du ska prata med din läkare om detta.
Citera
2023-12-16, 15:58
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:

Kan ADHD medicin påverka sömnen?
Ja, din ADHD-medicin kan påverka sömnen. Berätta för din läkare om du märker att du får sömnproblem med medicinen. Ibland kan man lösa problemen med bättre rutiner kring sömnen. Men om sömnproblemen håller i sig behöver man testa ett annat läkemedel

Från google
Citera
2023-12-17, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
Tycker att du ska prata med din läkare om detta.

Ja har redan skickat meddelande till honom på 1177. Hoppas få svar under nästa vecka annars ringer jag.
Så dumt att den påverkar sömnen när den funkar så bra annars.
Citera
2023-12-17, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Kan ADHD medicin påverka sömnen?
Ja, din ADHD-medicin kan påverka sömnen. Berätta för din läkare om du märker att du får sömnproblem med medicinen. Ibland kan man lösa problemen med bättre rutiner kring sömnen. Men om sömnproblemen håller i sig behöver man testa ett annat läkemedel

Från google

Tack för ditt svar. Har kontaktat läkaren.
Citera
2023-12-17, 15:35
Avslutad
Citat:
Skönt att magvärken blivit bättre, de måste väl ändå vara skönt?

Duktig du är som fortsätter kämpa, så länge de går framåt är de vinst.
Vad är din plan för jul o nyår?

Ja, för första gången på 1,5 år kunde jag knäppa jeansen utan att få ont av knappen. Låter kanske som en bagatell men ja... lättnad för mig.

I stort är planen för jul och nyår att ha så lite stress som möjligt. Inte stress runt mat, inte runt umgänge eller brist på umgänge, inte stress runt gamla minnen.

Jag ska komma ut på promenad också under helgdagar.
Jag ska försöka äta, har bett en granne köpa med några enstaka saker från Sverige (vörtbröd, en ost, julmust)
Citera
2023-12-17, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det går alltid fort i början men det är när det känns som man ligger still och tappar hekto istället för kilo i veckan som det är svårt att orka fortsätta.
Mitt råd är att låta det ta tid, gå med i viktväktarna och kör deras upplägg. Kör du det strikt och är duktig så kommer du tappa vikt och ändå äta gott.

Kör på och släpp inte taget.

Tack för engagemang.

Jag får försöka hålla i tanken att jag under 2023 ändå gått ned 12 kg

Viktväktarna är säkert bra. Mitt bekymmer är dock att jag dras med aptitlöshet. Jag äter men ja, mat är liksom inte nåt bra längre, det har blivit en stress/krav det också.

Dricker för lite vatten med.

Tror väl att min viktuppgång såväl som min värkande mage är resultatet av långvarig stress i en svår livssituation - blivit "knas" i systemet.
Citera
2023-12-17, 22:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tack för engagemang.

Jag får försöka hålla i tanken att jag under 2023 ändå gått ned 12 kg

Viktväktarna är säkert bra. Mitt bekymmer är dock att jag dras med aptitlöshet. Jag äter men ja, mat är liksom inte nåt bra längre, det har blivit en stress/krav det också.

Dricker för lite vatten med.

Tror väl att min viktuppgång såväl som min värkande mage är resultatet av långvarig stress i en svår livssituation - blivit "knas" i systemet.

Då kanske vv är helt rätt då de flesta av deras recept går rätt fort att laga, ca 15-20 minuter och gör du dubbla portioner så har du mat ett par tre dagar varje gång. Bara värma i micron och du får i dig bra mat utan att utesluta något speciellt.
Citera
2023-12-17, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Då kanske vv är helt rätt då de flesta av deras recept går rätt fort att laga, ca 15-20 minuter och gör du dubbla portioner så har du mat ett par tre dagar varje gång. Bara värma i micron och du får i dig bra mat utan att utesluta något speciellt.

Tack igen.
Jag är nog inte riktigt där även om stabil kost är stor faktor för vikt. Det måste nog bli en lång resa... klarar bara att ha fokus på att få bort värken i magen just nu.
Till jul ska jag se till att äta smörgås på vörtbröd och julost, för det är något jag verkligen sett fram emot. Det får bli ett delmål i aptitlösheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in