2023-11-07, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Dan Burn blir borta flera månader med en "serious back injury" som han ådrog sig i matchen mot Arsenal.

Låter inte bra för Newcastle, måste ha landat riktigt illa när han fick rotation av en medspelare i en höjdduell. Burn har varit bra som vänsterback, han är ju knappast en "normal" ytterback så stor som han är men gör det riktigt bra.
Nu ska jag sticka ut hakan rejält eftersom jag kan få äta upp mina ord om bara några timmar men jag tror det kan vara bra för Newcastle om Burn är borta ett tag. Eddie Howe ändrar inte frivilligt sin backlinje men Newcastle behöver få igång Livramento och Hall och det kommer att ske nu när Burn är borta. Han skulle aldrig låtit Lascelles spela om inte Botman blivit skadad men Lascelles har varit Newcastles bästa spelare i ett par tre matcher.

Backlinjen idag mot Dortmund blir förmodligen från höger till vänster Livramento, Lascelles, Schär, Trippier.

Ett alternativ är att starta Krafth istället för Livramento och sedan byta till Livramento om Newcastle behöver göra mål.

Lewis Hall kan starta som vänsterback mot sämre motstånd med Tripper eller Livramento som högerback. Ingenting av detta hade hänt om Burn varit frisk.
Citera
2023-11-07, 16:58
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Vad tror ni krävs för att få bort VAR från fotboll/PL? Iaf när det fungerar så dåligt som det gör nu. Det är väl ungefär samma resultat som innan VAR, ibland godkändes offsidemål och ibland inte, ibland gavs fel röda kort och ibland gavs röda kort rätt. Så varför använda det?

Jag tror tyvärr att det aldrig kommer försvinna då det finns mörkare makter bakom som enklare kan kontrollera matcher. Men det är ju enbart min egna konspirationsteori.

Om jag hade fått bestämma så hade jag tagit bort VAR tills dess att tekniken är såpass bra att det kan fungera felfritt utan människans hjälp. Det ska inte behövas flera personer som kontrollerar i ett VAR rum och tjattrar i varandras munnar.

Det ”perfekta” systemet för mig hade varit att en AI tar besluten när det kommer till offside och annat som handlar om att dra linjer och räkna ut om en boll är inne eller ute t.ex. För detta krävs ännu fler kameror också så man kan få ännu fler vinklar, för att kunna få det så korrekt som möjligt. Kameror som filmar både uppifrån och från sidan möjligtvis.

Det subjektiva i en bedömning tycker jag mänskliga domare ska få fortsätta sköta. Linjedomarna får begränsas till att bidra med bättre vinklar åt bedömningarna, där förstadomarna har svårt att se.

Så snabbt som tekniken går framåt nu så borde la rimligtvis AI kunna lösa alla offside och bollar som är ute på ett snabbt och korrekt sätt inom en snar framtid (om inte redan nu).
Senast redigerad av HycklarSverige 2023-11-07 kl. 17:00.
Citera
2023-11-07, 17:02
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HycklarSverige
Om jag hade fått bestämma så hade jag tagit bort VAR tills dess att tekniken är såpass bra att det kan fungera felfritt utan människans hjälp. Det ska inte behövas flera personer som kontrollerar i ett VAR rum och tjattrar i varandras munnar.

Det ”perfekta” systemet för mig hade varit att en AI tar besluten när det kommer till offside och annat som handlar om att dra linjer och räkna ut om en boll är inne eller ute t.ex. För detta krävs ännu fler kameror också så man kan få ännu fler vinklar, för att kunna få det så korrekt som möjligt. Kameror som filmar både uppifrån och från sidan möjligtvis.

Det subjektiva i en bedömning tycker jag mänskliga domare ska få fortsätta sköta. Linjedomarna får begränsas till att bidra med bättre vinklar åt bedömningarna, där förstadomarna har svårt att se.

Så snabbt som tekniken går framåt nu så borde la rimligtvis AI kunna lösa alla offside och bollar som är ute på ett snabbt och korrekt sätt inom en snar framtid (om inte redan nu).

Håller med. Problemet blir när det är Saudi som äger all den AI-tekniken
Citera
2023-11-07, 17:07
Medlem
ingetbranicks avatar
Det var ingen lättippad omgång. Bäst i PL-tipset hade 5 rätt av 10 och de flesta 2 eller 3.
Citera
2023-11-07, 17:12
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Håller med. Problemet blir när det är Saudi som äger all den AI-tekniken

Haha ja, korruption dyker nog alltid upp på något sätt dessvärre. Ett perfekt system kommer vi aldrig få, men hade ändå föredragit det systemet jag nämnde.

Alternativt hårdare straff för de som gör grova misstag, t.ex aldrig mera få döma i de högsta ligorna igen. Men när det kommer till röda kort och dylikt så är det mer känsligt, och domare kanske blir avskräckta för att ta tag i de mer svårare besluten om man straffar dem för alla små fel. Det kan ju också leda till att det blir fel beslut, att de tillåter för mycket istället. Den riktningen bör vi nog vara försiktiga med också.

En bra början är nog att få bukt på offside och liknande först iallafall. Sånna fel som i Spurs mot Liverpool matchen ska bara inte kunna gå fel med dagens teknologi. Måste gå snabbare med besluten också för underhållningens skull, vilket AI nog kan fixa med båda delarna förhoppningsvis.
Citera
2023-11-07, 18:03
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HycklarSverige
Haha ja, korruption dyker nog alltid upp på något sätt dessvärre. Ett perfekt system kommer vi aldrig få, men hade ändå föredragit det systemet jag nämnde.

Alternativt hårdare straff för de som gör grova misstag, t.ex aldrig mera få döma i de högsta ligorna igen. Men när det kommer till röda kort och dylikt så är det mer känsligt, och domare kanske blir avskräckta för att ta tag i de mer svårare besluten om man straffar dem för alla små fel. Det kan ju också leda till att det blir fel beslut, att de tillåter för mycket istället. Den riktningen bör vi nog vara försiktiga med också.

En bra början är nog att få bukt på offside och liknande först iallafall. Sånna fel som i Spurs mot Liverpool matchen ska bara inte kunna gå fel med dagens teknologi. Måste gå snabbare med besluten också för underhållningens skull, vilket AI nog kan fixa med båda delarna förhoppningsvis.

Vad hände med systemet som användes i VM? Funkade svinbra i damernas VM i Australien. Och om dom kan fixa ett sånt system i Australien, så måste väl fan PL kunna lösa det på några månader..
Citera
2023-11-07, 18:06
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Vad hände med systemet som användes i VM? Funkade svinbra i damernas VM i Australien. Och om dom kan fixa ett sånt system i Australien, så måste väl fan PL kunna lösa det på några månader..

Aa jag håller med och har också funderat på detta. Hur kan den största, rikaste och mest inflytelserika ligan i världen ligga så efter med detta? Väldigt märkligt…
Citera
2023-11-07, 18:08
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Tänker du på semi automatiskt offside? Det är tänkt införas 24/25. Dom var inte redo för det iår konstigt nog.

https://www.fifa.com/technical/football-technology/football-technologies-and-innovations-at-the-fifa-world-cup-2022/semi-automated-offside-technology
Citera
2023-11-07, 18:10
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Tänker du på semi automatiskt offside? Det är tänkt införas 24/25. Dom var inte redo för det iår konstigt nog.

https://www.fifa.com/technical/football-technology/football-technologies-and-innovations-at-the-fifa-world-cup-2022/semi-automated-offside-technology

Ja, det som man fick upp i 3d exakt var folks armar, huvud och ben var tillsammans med att man såg var linjen gick exakt.
Citera
2023-11-07, 18:14
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ja, det som man fick upp i 3d exakt var folks armar, huvud och ben var tillsammans med att man såg var linjen gick exakt.
Japp jag förstår, länken handlar om det.
Citera
2023-11-07, 18:39
Medlem
Schmooves avatar
Citat:
Det korta svaret är att under Fotbolls VM 2022 så användes adidas fotbollar med sensorer i. I PL är det Nike som levererar matchbollarna. PL väntar in ett helt automatiskt system för offside och inte semi automatiskt som användes i VM.

Citat:
The Premier League's plans for an automatic offside system have been affected by their contract with ball supplier Nike.

Technology untested with Nike balls
World Cup system relied on sensors
Automatic offside in focus
WHAT HAPPENED? The Daily Mail reports that the Nike footballs used in the league have yet to be comprehensively tested with an automated offside system. Officials believe technology is rapidly progressing and technology that doesn't involve the use of sensors inserted into balls will soon be available.
Läs mer här om ni är intresserade:
https://www.goal.com/en/news/nike-contract-premier-league-automatic-offside-system-var-controversy/blt1c3e77be9d9e5073
Citera
2023-11-07, 18:48
Bannlyst
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här