Citat:
Ursprungligen postat av
MuscleShark
Tomten är dock endast ett fantasifoster. Ingen har vare sig fotografi eller video på att Tomten och hans renar flyger omkring i vinterhimlens mörker på Julafton.
Däremot finns det både videoklipp och bilder på oidentifierade flygande föremål.
Så nej. Det är inte "same same 😂"
Tomten är väl den figur eller det fenomen som har lägst antal troende bland vuxna människor. Fler tror på paranormala fenomen, religioner, UFOn och konspirationsteorier.
Det har till och med gått så långt, så att man ibland driver med godtrogna och säger "tror du på Tomten också?". En del äldre och för de flesta uppenbart påhittade religioner, som tex den romerska Jupiter & Co, har idag ytterst få troende.
Att människan aldrig lär sig! Antingen finns ett visst givet fenomen, och då vet vi att det finns. Vetenskapen kräver oomkullrunkeliga bevis som kan testas och upprepas.
Att tro på olika saker saknar egentligen mening. Vi vill ju skapa magi, tex på julafton. Att få se barnens tindrande ögon kan vara värt att klä ut en gammal gubbe och låtsas och ljuga lite. Men att vissa av dessa barn sedan växer upp (fysiskt) och går på mina efter mina, när de tror på allt som kommer i deras väg, är inte bra. Det är skillnad på tro och vetande! Allt måste kunna diskuteras i sakliga termer utan invektiv. Jag respekterar er som tror på aliens på Jorden. Jag diskuterar gärna. Ni skulle kunna ha rätt! Presentera ovedersägliga bevis, så kan vi veta tillsammans i stället för att tro!