Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Det är lite lustigt och intressant hur era drömmar om ryssar som flyr Krim och Donbass nu devalverats till att tänk om Ukraina lyckas inte den strategiskt viktiga staden Tokmak som faktiskt ligger hela två mil bakom rysslands första försvarslinje.
Inte minst har det beskrivits som att genom Tokmak går de så gott som enda vär och järnvägsförbinelserma mellan Donbass och Krim.
Jag skulle uppskatta om du inte blandade in mig i vissa andras drömmar, då jag inte ser värdet i överoptimism och att förvänta sig alltför mycket som man inte alltid kan räkna med.
Däremot har jag villigt slagit ner på dem som ständigt målat fan på väggen där inget positivt finns och katastrofen för Ukraina är nära, och under den tid som gått hittils har min försiktigt avvaktande positiva inställning legat närmare verkligheten än dem som sett nederlag och katastrofen runt hörnet.
Västmedia har inte direkt hyllat hur motoffensiven gått hittils utan lyfts fram besvikelse att den gått såpass långsamt, och det är först nyligen som analytiker försiktigt börjar säga att de mål som nyligen verkade orealistiska faktiskt inte är omöjliga utan åtminstone har en sportslig chans.
Sedan vad vissa Ukraina-fanboys på Flashback eller andra medier sagt och säger är en annan och får stå för dem, men varken jag eller analytiker värd namnet har målat fram att detta är en enkel sak som är baggis att uppnå.
Citat:
Jag har sett kartor i Nato-media över järnvägsförbindelserna där Tokmak ser ut som den plats där alla tåg passerar. Det där har förvånat mig för jag har fått för mig att det finns fler linjer där (faktiskt själv åkt tåg i närheten för länge sedan) och tänkte häromdagen att jag skulle kolla just det eftersom staden enligt järnvägskartorna i Nato-media hade en så central betydelse: Det skulle ju faktiskt om det vore sant vara en kraftigt slag mot rysk befolkning och soldater om järnvägsförbindelserna skars av även om Tokmak ligger många mil från kusten och ännu fler från Krim.
Varsågod:
https://www.google.com/maps/search/j%C3%A4rnv%C3%A4gar+ukraina/@47.4297328,34.3853912,8z?entry=ttu
Du får förstora upp ordentligt på kartan så smålinjerna dyker upp och där kan du hitta Tokmak.
Min oro blev stillad. :-)
Dessvärre får jag med direktklick av länken att sökning på järnvägar inte funkar, och har inte tid att grotta ner mig i varför. Men om jag lite fräckt gissar att slutsatsen av det du ville visa var att många järnvägslinjer inte går igenom Tomak, så hedrar det iaf dig nu att inte hymla med att du är känslomässigt investerad i rysk seger och inte omsorg av Ukrainska liv i första hand.
Citat:
Tycker inte din mästrande och överlägsna ton i det här inlägget som riktar sig till en annan signaturär mer sympatiskt om du verkligen visste och kunde mycket, däremot blir det mer löjeväckande eftersom du inte verkar göra det.
Se där, dessvärre har jag inte särskilt djupa eller ingående kunskaper i krigföring utan är fullt medveten om att de i bästa fall är mediokra och drar mig därför från djupgående analyser och tvärsäkra påståenden. Däremot vet jag åtminstone såpass mycket att jag har lite koll på vad jag iaf inte vet, och det löjeväckande är när personer som tom understiger min blygsamma nivå ändå tycker att de kan tarsig ton.
Tokmak _
har_ mer strategiskt värde än Bakhmut, sedan kan man alltid diskutera hur mycket, men det är väldigt svårt att säga att de på något sätt är strategiskt likvärdiga mål.
Så ja, kommer man in och tar sig ton att idiotförklara folk utan att bemöda sig att få ett hum om vad saker handlar om, så förtjänar man dessvärre att bli mästrad.
Det är inte okunnighet som gör någon löjeväckande då alla är barn i början, däremot är det löjeväckande att starkt gå ut och idiotförklara folk utan att först gjort något nämnvärt försök att skaffa sig en liten smula koll.