2023-09-24, 17:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
På kartorna syns ingenting. Ukraina har förlorat enorma mängder liv för ingenting.

Nej. De har förlorat liv för att Ryssland har invaderat deras land och börjat mörda, våldta och plundra.
2023-09-24, 17:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Vad har du för stöd för dina påståenden? Är det inte mest förhoppningar? Vad gäller flottan så har ryssarna blivit av med en U-båt och ett landstigningsfartyg som låg på varv, möjligen psykologiskt viktigt som du skriver, men inga fartyg som används under konflikten och därför inget av taktiskt eller strategiskt värde.

Du tänker att fartyg som ligger i varv för underhåll saknar värde?
2023-09-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej. De har förlorat liv för att Ryssland har invaderat deras land och börjat mörda, våldta och plundra.
Ja, visst. Men i offensiven har de förlorat enorma mängder liv utan att vinna någonting. När ska man säga stopp? När den sista ukrainaren är död? Eller ska du åka dit då?
2023-09-24, 17:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Ja, visst. Men i offensiven har de förlorat enorma mängder liv utan att vinna någonting. När ska man säga stopp? När den sista ukrainaren är död? Eller ska du åka dit då?

Så länge ockupanter befinner sig i ens land bör man väl försöka försvara sig? Du skulle gett upp utan strid? Älskar du att leva på knä?
2023-09-24, 17:42
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Du tänker att fartyg som ligger i varv för underhåll saknar värde?

Jag skrev inget strategiskt eller taktiskt värde, alltså inga fartyg som är inblandade i striderna. Eller tror du ryssarna planerar en U-båtsattack i Dnepr eller någon av bifloderna?
2023-09-24, 17:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag skrev inget strategiskt eller taktiskt värde, alltså inga fartyg som är inblandade i striderna. Eller tror du ryssarna planerar en U-båtsattack i Dnepr eller någon av bifloderna?

De där militära fartygen beräknades vara färdigunderhållna 2050? Hade ryssarna dem i varv lite på skoj?

Ubåtsmuseum?

Fan vad korkad du är
2023-09-24, 17:49
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
De där militära fartygen beräknades vara färdigunderhållna 2050? Hade ryssarna dem i varv lite på skoj?

Ubåtsmuseum?

Fan vad korkad du är

Jag förstår inte vad du menar.
2023-09-24, 18:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Vem är Huovonin? Och var får han sin info ifrån? Ukrainas underrättelsetjänst?

Johan Huovinen är överstelöjtnant och lärare i militär strategi vid Försvarshögskolan. Han har även fått utbildning i Ryssland, så han vet hur ryssar tänker. Han har även arbetat många år på MUST. Plus lite andra meriter:

Citat:
Överstelöjtnant Johan Huovinen är lärare i militär strategi vid institutionen för krigsvetenskap och militärhistoria på Försvarshögskolan. Han har en lång bakgrund inom Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, Must. Han har gått Rysslands högsta militära utbildning på Generalstabsakademin och tjänstgjort som Sveriges arméattaché i Moskva och Minsk, EU:s militärrådgivare i Kiev samt varit militär rådgivare på Sveriges delegation vid OSSE, Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa.
Citat:
https://www.fhs.se/studentportalen/arkiv/handelser/2022-11-30-strategiska-samtal-om-kriget-i-ukraina-och-vasts-strategier-for-2023.html
https://officerstidningen.se/ukrainakrigets-paverkan-for-svenskt-forsvar/
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2009/06/svensk-officer-examinerad-fran-ryska-generalstabsakademin/

Vilka meriter har din "militärbloggare"?

Varifrån han får sin fakta vet jag inte, men jag tror inte det är från trollkanaler på Telegram i alla fall.

Citat:
Har inte sett dessa fakta på de milbloggar jag följer som hittills alltid brukar vara korrekta?
Hursomhelst verkar det långsökt att rikta in sig på flottbasen när det inte är där fronten ligger.
Mycket propaganda för att ge intryck av framgångar.

Vilka fakta? 16 sänkta skepp/båtar? Det finns bl.a på Oryx:

https://www.oryxspioenkop.com/2022/03/list-of-naval-losses-during-2022.html
2023-09-24, 18:04
Medlem
Citat:
Så länge ockupanter befinner sig i ens land bör man väl försöka försvara sig? Du skulle gett upp utan strid? Älskar du att leva på knä?
Så de bör, enligt dig sittandes i Sverige, strida till sista ukrainaren?

I Sverige hade jag stridit on förutsättningar fanns att det gav resultat. Men om tex USA gav sig på Sverige så hade jag dragit direkt. Styrkeförhållandet är då så skevt att det bara skulle innebära total förlust. Ungefär som Ryssland och Ukraina.

Ryssland gjorde sitt move och tog de områden som de ville ”befria”, nu kör de försvar på dessa till enorma förluster för Ukraina. Även om Ukraina gör något genombrott på några hundra meter här och där så kostar det så enormt mycket liv för Ukraina. Det kan ändå inte klassas som förlust för Ryssland. Ni måste ändå fatta att det här är helt lönlöst för Ukraina? Det finns endast ett sätt att ”vinna” detta, det är att USA går in med sin militära kraft fullt ut och det kommer de inte att göra. Resultatet hade ändå inte varit en vinst, det hade varit en totalt destruktiv konflikt med kärnvapen.

Du fattar väl att Ukraina inte kommer att vinna det här? Du är väl inte dum?
2023-09-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Johan Huovinen är överstelöjtnant och lärare i militär strategi vid Försvarshögskolan. Han har även fått utbildning i Ryssland, så han vet hur ryssar tänker. Han har även arbetat många år på MUST. Plus lite andra meriter:

Vilka meriter har din "militärbloggare"?

Varifrån han får sin fakta vet jag inte, men jag tror inte det är från trollkanaler på Telegram i alla fall.

Vilka fakta? 16 sänkta skepp/båtar? Det finns bl.a på Oryx:

https://www.oryxspioenkop.com/2022/03/list-of-naval-losses-during-2022.html
Oryx är för det första ingen objektiv site och för det andra hänvisar den till förra året!
Nu diskuterar vi väl ändå Motoffensiven?
För övrigt följer jag Al-Jazeera och NYT som är ukrovänliga men de rapporterar inte om någon decimerad rysk flotta. Det skulle de absolut ha gjort om det hade varit en framgång för Kiev.
2023-09-24, 18:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Oryx är för det första ingen objektiv site och för det andra hänvisar den till förra året!

Den är väl det mest objektiva vi har. Foto- eller videobevis är ett minimikrav för att räknas med. Så Oryx är en bra källa. Att hitta en bättre källa går nog inte.
Och angående "hänvisar den till förra året". Nej. Informationen är helt färsk. Datumet du ser är när blogginlägget skapades första gången, men den har uppdaterats efter det. Så exempelvis ubåten "Rostov-na-Donu" som sänktes för några dagar sedan är med på listan.

Citat:
Nu diskuterar vi väl ändå Motoffensiven?

Ja. Men det strategiska målet med motoffensiven är att befria allt område till väster om den kil man vill skapa - inklusive Krim. Och att förstöra Rysslands militära flyg och fartyg i närheten - och ta över kommandot både till havs och luft - kommer att underlätta detta.

Allt hänger ihop.

Citat:
För övrigt följer jag Al-Jazeera och NYT som är ukrovänliga men de rapporterar inte om någon decimerad rysk flotta. Det skulle de absolut ha gjort om det hade varit en framgång för Kiev.

16 av 50 fartyg är förstörda. Inklusive svartahavsflottans flaggskepp Moskva, en missilbärande ubåt och ett antal större landstigningsfartyg. Lägg till förstörda torrdockor och sprängt huvudkvarter. Det är att decimera Rysslands flotta.
2023-09-24, 18:35
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
https://x.com/thestudyofwar/status/1705956674027061518?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Ytterligare framgångar för Ukraina. Nu har man även flyttat tung utrustning bakom fiendens linjer.

Bra! Hoppas på fortsatta framsteg av det här slaget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in